Hur går ett kiropraktor besök till?

Snobben

Trådstartare
Ska ta ut en kiropraktor & kolla våra hästar snart.
Hur går det till när kiropraktorn kommer till era hästar?Denna ska tydligen vara väldigt snabb,undesöker på 5 min eller så.

Tar gärna emot tips på kiropraktorer i småland om ni vet någon bra.
(denna aka vara bra,men alltid bra med ev tips)

Sv: Hur går ett kiropraktor besök till?

Om kiropraktorn gör en undersökning på 5 min skulle jag bli misstänksam. Hur ordentlig kan den undersökningen vara då?

/Maria

Kan inte svara enskilt hur var och en gör, men några generella principer:

Ha hästen inne, torr och ren med urkratsade hovar, helst ska den inte ha ätit precis.

Terapeuten vill förmodligen se hästen i rörelse så ha huvudlag och en lina beredd.

T palperar och visiterar, behandlar och om ien palperar,visiterar. Kanske vill T se hästen i rörelse igen.

Under tiden kan ni prata om hästens tidgare problematik, T kan ge råd angående träning, ev. titta på utrustning, prata om träningsuppbyggnad, helt beroende på Terapeutens utbildning, kunskap och inriktning.

Efter behandlingen får du råd om hur hästen kan må de närmaste dagarna och vad den bör göra/inte göra.

En Behandling kan ta allt från 5 minuter till 1½ timme, men själva konsultationen och allt gemensamt bör nog inte understiga 30 minuter i alla fall, ibland är det bara ett ÅB där man ska kolla så att allt är på plats, det går ju lite snabbare.

Man delar upp Konsultationen i olika delar, det kan tex: se ut såhär:

Intervju
Besiktning i rörelse
Palpering/Visitering
Behandling
Besiktning
Råd
Betalning och bokning för ev. ÅB.

Det handlar oftast inte om hur lång tid en konsultation tar, utan vad man gör med tiden.

Mina besök har varit som Carola beskriver. Men han har frågat saker under behandlingstiden.

Kan bara säga att för mig så har varenda krona varit värd. Har regelbunda återbesök inbokade.

Tack för utförligt svar.:) Ja det är så man vill att ett besök ska gå till för att känna att hästen verkligen får rätt behandling.
Nu vet jag ju inte exakt hur denna gör ,men dom som har haft honom ute säger att det är lite "löpande band" princip då han iallafall är i större stallar.Carola,du vet ingen du kan rekommendera?

Försökte pm:a dig, men din inkorg var full eller nåt..

Är i stort behov av en kiropraktor, men har inte hittat någon som ska till Småland.

Skulle du kunna pm:a mig om vem detta är? Kanske kan man samordna hans besök om han har lång resväg...

Jag börjar alltid med att fråga saker om hästen för att lättare kunna finna en röd tråd till det jag hittar.

Sen så vill jag se hästen i rörelse, sedan går jag igenom hela hästen dvs muskler, ryggrad gör olika rörelse tester osv det brukar ta 1- 1 1/2 tim lite beroende på vad som finns att justera, vill alltid ha ett återbesök för att kolla att det jag justerat ligger kvar, sen kan det hända att hästen gått med problemen under några år o då kan det behövas ngr extra beh

Finns en man på Öland som är hästkiropraktor, skicka PM om ni vill ha namn... sen vet jag att det finns en kvinnlig equiterapeut i Sölvesborg också, kommer ej på namnet just nu? kanske nån annan som vet??? skulle gärna vilja veta det själv också nämligen :)

se till att kiropraktorn är seriös, kolla upp honom /henne så mycket som går innan. Har sett flera skräckexempel på hästar som varit hos kiropraktorer som inte varit seriösa, de har förstört hästarna fullkomligt.....så mitt tips e att hitta någon som e seriös. Den enda jag känner till bor i Köping och de e ganska l¨ångt från där du bor

Han som jag funderar på har jobbat som kiropraktor sen -72 eller nåt:eek: ;) på både människor & hästar så han borde ju vara bra,men man vet ju aldrig.Och om det går så fort per häst..

Lucsy:B.R är väl inte utbildad kiropraktor?

Snobben skrev:
Lucsy:B.R är väl inte utbildad kiropraktor?

Vet ej vad han har för utbildning, vet bara att han varit med väldigt länge i branschen och har hört att han "behandlar" människor också!

Verkar vara kunnig på sin sak iallafall!!

Hm...Ja han är väl sjuksköterska tror jag iaf..
Vet inte säkert jag heller,han pysslar väl med lite av varje.
Jag gick tappskokurs för honom:D

Snobben skrev:
Hm...Ja han är väl sjuksköterska tror jag iaf..
Vet inte säkert jag heller,han pysslar väl med lite av varje.
Jag gick tappskokurs för honom:D

Jaha tappskokurs :confused: lär sig sko om då eller??:)

När ni letar kiropraktor, se till att han/hon antingen 1. är legitimerad på humansidan (det innebär 5 års utbildning) 2. har utländsk hästkiropraktor utbildning från exempelvis USA. .

Titeln kiropraktor är inte skyddad så vem som helst får kalla sig kiropraktor, du eller jag, utan att ha en utbildning. De seriösa kiropraktorer som behandlar är oftast legitimerade på humansidan( heter legitimerad kiropraktor som är skyddad titel). Eller har utbildning på häst från utlandet eftersom det inte finns någon hästkiropraktor utbildning i Sverige.

Det finns många mycket oseriösa lurendrejare, be om referenser och se till att fråga om personens UTBILDNING!

MVH
Sofia

Han ska vara utbildad i USA och även jobbat med det i Sverige

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 954
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 026
Senast: Gunnar
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
907
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar