Hur går det för rådjuren?

ginnies

Trådstartare
Hur har ni det med rådjuren vissa av er matar? Hur har det gått?

Vi har matat sedan mitten på december, på tre ställen, varav ett är ca en halvmil från de andra två matplatserna.

På ställe nr ett hade vi från början 6 st.

En get dog i januari, var slö i flera dagar dog sedan.
En har vi sett till att skjuta, trebent, kotan av, kan vara den som veckan innan blev påkörd av en bil längre bort.

Sedan har två fallit för rovdjur, tror vi.
Den första kanske (sannolikt) av lo, den andra antagligen av räv.(Vi har hittat det som är kvar, så de har inte bara försvunnit)

Två kvar på det matstället.

På matställe nr 2 o 3 har vi nu 7 st som ser fräscha ut.

Sv: Hur går det för rådjuren?

Vi har mellan 7-10stycken som vi matar med ensilage, morötter, ärtor och havre.

Dem håller sig vid matstället nästan dygnet runt, var borta knappt två dygn när en räv började cirkulera och vi tror även lo efter spår vi sett som dock var otydliga i pudersnön (men 3lodjur har sitt revír 6km bortåt).

Hört några som fått skjuta några svaga individer, och om någon som tog in en i garaget och matade upp den och den stannar nu på gården...;)

Jag har mött mängder på vägarna! Dem vägrar kliva av!

En bonde några mil bort har en ensilagesilo.

Där har rådjuren gått hela vintern, från skogen på en egenupptrampad väldigt smal stig.

När så sista halvmetersdäpan kom och ökade snömängden till över 110 cm, så fastnade de i snön, kom inte fram , utan vände tillbaka till skogen.

Han fick ploga en stig så de kunde komma fram.

Stackare.

Några bilder på "våra" rådjur:)

20100304007.jpg
[/IMG]

DSC_0073.jpg
[/IMG]

DSC_0079.jpg
[/IMG]

Ja det går åt att ploga lite vägar åt dem där dem får vara fredade, jag har sett att både älgar och rådjur sover nu på skogsvägarna...

Fina bilder.:)

Jag kan nu uppdatera lite från ställe ett.

Enligt nyligen gjord inventering finns där 4 lodjur, en hane, en hona, 2 barn.

Jägarna har hittat 6 rådjurskadaver av lodjur rivna "runt omkring oss".

Annars ger vi rådjuren, utöver ensilage, havrekross, pellets, solrosfrön, lite betfoder, o strimlad vitkål.

Våra blir bara fler. Vet inte om ryktet spritt sig att det finns mat;)
Från början var det en mamma med sina tvillingar och en ensam bock. Nu har vi fått en bock och en get till. Ibland står allihop i samma hög och äter men ibland är gammelbocken grinig och jagar iväg de andra. Ser ut att vara i bra hull. "Småttingarna" ser piggare ut nu när vi matat ett tag (sen nyår, typ), de såg väldigt slitna ut ett tag, det var därför vi började fodra.

Ja, svältande rådjur brukar klumpa ihop sig.

Vad roligt att era verkar fräscha.

En tll har dött här.

Och på ett annat sälle har det dött fyra, minst.Antagligen som du säger, sådana som kom dit sent och redan var i dåligt skick.

Konstigt nog finns där inga rovdjur som städar- det har vi på ett av ställena ,längre bort, lodjur som enligt viltspåraren är 4 st. Vi har hittat 2 kadaver.Och det är nog 3.

Vad tråkigt om de inte klarar sig.

Tror inte vi har så mycket rovdjur. Ser räven i bland och h*n verkar i bra skick också.
Enligt uppgift så fanns lo en bit bort när vi flyttade ut för tio år sen men jag vet inte om den finns kvar. (Man kan ju hoppas:)).

Vad jag har fått fram så har vi minst 12 rådjur på de platser vi utfodrar. Vi plogade undan snön så det blev gångar på ängarna så de har kunnat äta lite där. Sedan har vi fodrat med blandning av havrekross/viltfoder och även en del betfor just för att de ska få i sig vätska. Utöver det morötter/potatis och en å annan sockerbeta.

Jag har inte hittat några döda när jag varit ute i skogen dock vet jag att en del djur både älg/rådjur har strukit med längs järnvägen. Inte alls roligt och åka tåg och höra hur det börja tutas där det i vanliga inte tutas och sen hör man en smäll :eek:

I lördags kväll när snön försvunnit i vår skogsbacke låg hela "vår" lilla rådjursfamilj och vilade bakom huset. Såg lite mysigt ut. :)
Trodde inte de skulle lägga sig så när bebyggelse, men vi kanske räknas som ofarliga...

Kanske mer rävsäkert nära bostadshus?

Vi har fortfarande mkt snö, men nu börjar det bli lite barmark intill träd o på någon slänt.

Vi fodrar fortfarande, och tänker hålla på tills snön försvunnit och de skingras.

Här nere var det ett bra tag sedan snön försvann och det finns hur mycket grönt som helst att äta. Man märker också att de ändrat diet och börjat beta gräs.
De har fortfarande en del vetekross kvar på foderplatsen men det får bli det sista för den här säsongen. Alla jag sett har faktiskt varit i god kondition, ett fjolårskid har fått någon pälsätare så hon är lite kal på halsen men det verkar inte besvära henne.
Väldigt mycket hoppande och skuttande bland de yngre och även de äldre bockarna brukar var med i leken ibland. De dräktiga getterna däremot är helt inriktade på mat och tar det betydligt lugnare.

ra2.jpg

ra1.jpg

Vi tänkte också fodra ett tag till även om barmarken börja kika fram här och var. Det har ju just inte hunnit börja växa upp så mycket ätbart ännu och vi kan lika gärna ge det foder som finns kvar nu medans det är fräscht.

Fina horn på flera av bilderna, ligger det lite sanning i att de blir präktigare än vanligt om de fodras när de växer till sig? Som nu i år?

Är vintrarna vanliga så brukar vi inte fodra. Nu har vi ligghallar ,med fri tillgång på ensilage, så egentligen kan de alltid gå dit att äta, men vi ger inte kraftfoder o annat annars.

Jag vet inte, men det låter inte orimligt att om det är ont om föda så blir horntillväxten sämre.

Normala vintrar härnere så gör nog stödutfodring varken till eller från för deras överlevnad . I år har jag gett dem spannmålskross och morötter, men åtgången har inte varit så väldigt stor utan deras favoritmat har varit överblivna sockerbetor från en stor stuka. Innan när det var snö och kallt räknade jag till över trettio djur som höll till här samlade i en stor flock.

Vi byggde hus på rådjurens stråk och det är tredje vintern vi bor här. Har inte fodrat tidigare år för vintrarna har varit snöfattiga och det har gått att hitta mat ändå. I år kändes det mer befogat. Småttingarna såg slitna ut och flyttade sig inte vare sig för bilen eller hästarna.

Hoppas på en bebis till sommaren:) Till pållens stora skräck föddes det en i hagen förra året. Arabnerverna klarar inte naturupplevelser:devil:

Idag på promenaden hittade jag ett dött rådjur. Svårt att säga vad som hänt, låg intill enbuske såg inte ut att vara alltför mager. Tråkigt, men naturens gång...

Vad tråkigt!

Själv är jag lite rädd när jag kommer med bilen ner mot stallet, för rådjuren brukar så precis bredvid vägen (när de inte är hemma hos oss). Har man hästen bakom bilen så behöver man ju lite bromssträcka.

Slängde ut mina födelsedagstulpaner igår. Tänkte de kunde få en lite aptitretare ;) Själv sätter jag bara påskliljor i trädgården, de får stå kvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Katt i påse

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama