Hur går det för -08orna?

Sv: Hur går det för -08orna?

Konjack är också jättefrusen! Han stod i blåsten och skakade idag - utan nederbörd - så nu funderar jag på om han inte ska få byta plats med mammsen.. Hon har ju lite mer hull att gömma sig bakom än vad lillen har om man säger så.. :angel: Grejen då är att hon är dräktig, så jag vet varken ut eller in.. Men jag tror vi kommer prova att ha Konjack inne ett tag nu och se hur det funkar. Kandi (mamman) kan ju alltid börja gå in senare när det börjar närma sig... Har ju tyvärr bara en box bokad i stallet och inga fler finns att tillgå.. :crazy:

*kl*

Jag hoppar in i tråden med en -08a som jag har hand om.

Hon är ännu inte helt avvand, hon går med mamma och en häst till på dagarna. Ägaren har dem sepererade på nätterna. Men det känns verkligen inte som att de kommer någon vart i avvänjningen då hon diar fortfarande och mamman är för snäll för att säga ifrån då det är hennes första föl. Jag har gett ägarna lite råd om vad dem kan göra åså men de känns verkligen som att de inte lyssnar. Man kan knappt göra något utan att unghästen blir nästintill vild för att hon inte får vara med mamma. Går att longera om hon ser mamma hela tiden. Men inte mer än så. SÅ nu ber jag er.. hjälp mig vad ska jag göra??!:confused:

Sen ett annat problem, hon börjar tycka det är tråkigt att longera så jag vet inte vad vi ska hitta på. Något tips på det?

Enligt min åsikt så skulle självklart avskiljningen redan vara klar. Kanske mamman kan få flytta någon annanstans under en period?

Sedan tycker jag verkligen inte att du ska longera en så ung häst. Gå ut på promenader (ta gärna med den andra hästen första gångerna, gå en bestämd runda och sedan provar du att gå själv när hon känns trygg med vägen), tömkör på rakt spår istället.

Lycka till!

Putar upp tråden!!:idea:

pga snö har träningen inte riktigt kommit igång här. Bara daglig skötsel och ut och gå lite med bett i munnen.
Hur går det för er andra, hur lägger ni upp årets träning?
Planerar ni vara med på 3 års?

Jag har planerat in treårs, men sen om det blir av eller inte får ju hästen och dagsformen bestämma. Men det vore verkligen roligt att visa honom!

Igår drog vi vargtänder, så det lär väl inte bli så mkt nu på ett tag. Men kanske nån promenad och longering i grimma. Han är full av överskottsenergi nu efter kylan så det skulle nog behövas... :grin:
Sen är det väl mera tömkörning som står på schemat. Få in alla hjälper så det sitter ordentligt, kanske försöka komma oss iväg på lite löshoppning också. Lastträning vore också bra att få in... Och sen ett långt skönt sommarlov med bara nån promenad och pyssel! Till hösten blir det först repetition på longering och tömkörning och sen inridning och mera löshoppning.

Eftersom Agenten diggar att ha saker i munnen leds han ut i bett 3 gånger i veckan. Han verkar vara grymt stolt över detta, vilket är roligt om man jämför med hans mor som mest uppskattar bettlöst.

Han växer som det knackar och blir mer och mer lik som fader (undrar om fullblodsgenerna bara sätter sig i skallen?:D)
Han har fått en lång hals med början till en vacker hingstnacke:d. Han ska kastreras i april sen på träningsläger hos mig i Halmstad. Han stor hemma hos mor i skåne.

Puttar upp tråden lite då det är ett intressant ämne för oss som har 08:orna.

Hur ser det ut idag?

Min lilla kille är van vid träns, haft sadel några ggr, haft småbarn på ryggen och vi har påbörjar longering och tömkörning. Försöker även lastträna regelbundet.

Vad gör ni med hästarna? Tips/råd?

bilder%20nov%2009%20014.jpg

min lilla är van vid träns och förstår longering och har blivit lasttränad, vilket funkade bra.
har även provat tömköra honom en gång, vilket han förstod efter ca två min. på böjt spår började han till och med trampa under sig! :D
har varit på mycket promenader och tränat en del NH.
Världens bästa lilla kille!:love:
men nu har jag skickat iväg honom till ett ställe där han får stå med en massa andra unghingstar.
hämtar hem honom i höst när han fyller två för att börja lite mer seriöst med tömkörningen.

Vi jäktar inte med utbildningen vi heller. Har varit iväg till ridhus och löshoppat under hösten vilket gått prima, nu har vi lasttränat en del då han inte tyckte mitt släp höll den standard han vant sig vid, :o .
Har hunnit longera honom utan inspänningar några gånger och han fattar vad det är som gäller. Haft sadel, träns, gjordar, småbarn osv på sig utan bekymmer. Han är cool med det mesta, det är bara jag som förväntar mig det värsta.

Nu när vädret stampar i botten händer det inte just nånting här hos mig. Killen går bara i hagen och skrotar. Han är tömkörd flera gånger och även longerad utan inspänningar flera gånger. Jag har både hängt och suttit på honom i hagen (fri helt utan krav!) vilket har gått jättebra. Han är väldigt lugn och helt underbar i all hantering! Vi ska försöka ha lite lastträning med honom eftersom har kommit på att det inte är speciellt kul med transporter. Men det är en vanesak. Ska försöka komma iväg till ridhus och löshoppa och tömköra ordentligt nu framåt våren. Har dessutom fått tag i rockard och sele så förhoppningsvis blir det även inkörning!

Jag har ett arabsto, född 2008 som nu är inkörd.
Allt har gått jättebra och hon är SÅ snäll att köra.
Jag ska börja spana på löshoppningskurser, hon behöver få variera sig lite.

MVH Li

*kl*

Har helt glömt bort den här tråden :O Så jag skriver en liten uppdatering nu =)

Tabasco Vip (född 2008-04-12)

Är numera kastrerad och vargtänderna är dragna, han har vart på löshoppning i ridhus två ggr, haft sadel och träns, sele, tömkörningsgjord m.m. Han har vart med som handhäst några ggr utan problem, inga problem vid lastning eller annan hantering. Han är tömkörd och longerad. Kommer troligtvis åka på inkörning nu i vår, =)
Han är ca 157-158 i manken och 158-159 över korset.

Tagna idag:
DSC04220.JPG

DSC04229.jpg

DSC04225.jpg

25 Mars:
DSC04078.JPG

DSC04082.JPG

DSC04085.JPG

6 Februari:
DSC03813.JPG

*knapplån*

Det var längesen :o

Figaro trivs bra på lösdriften. Funkat kanon hela vintern. Inte alls frusen, vinterpälsen kom till slut :)

Har inte fått mycket gjort denna vinter känner jag. :crazy: Varit svårt där han står... Ingen ridbana, snö överallt o har inte vågat mig ner med transporten på den lilla vägen för att ta honom till ridhus heller.
Men han är i alla fall van att ha benskydd och tömkörningsgjord. Vi håller på med träns och han är jätteduktig. Står stilla lös i boxen när jag tränsar :)
Hög tid att sätta fart me löshoppning o tömkörning :O

På lördag bär det i alla fall av till Väderstad på kurs, Naturlig Hästhantering. Fick en plats me lillen! Ska bli himla intressant! :D

Jisses, vad långt du kommit:laugh::eek: själv har gossen bara gått promenader med träns:crazy: känner mej lite efter.

Ska kastrera honom den 5 maj, sen vet jag inte om han ska gå sommarbete halvt som halvt och lite träning. Mer träning i höst samt höstlov, träningen igen och sen jullov. Sen träning inför treårstestet..

Låter det helt upp åt väggarna, kommer ju inte träna honom om jag märker att han inte hänger med psykiskt eller fysiskt:)

Loppz - igentligen skulle jag vilja ha honom på sommarbete, men tror vi kommer efter då...mer smålov vid behov

Putt putt
Vad länge det har varit tyst här nu :)
Vad gör ni? Hur går det? Planer?
Har inte skrivit i den här tråden förut men får göra det nu :laugh:
Min 08a har börjat lyssna på tygeltagen :banana: jag är så sjukt glad för det :bump:, det är knasigt vad man kan bli glad för lite ibland. :)
Ska eventuellt på inridning i vår. Har varit skeptisk till att börja så tidigt men har börjat tänka om. Ska fortsätta att lastträna och åka till ridhus så fort snön smält undan plus tandkontroll. Hur har era hästar varit i munnen? Vargtänder mm?

Kul att de går framåt!

Vi har påbörjat inkörning, och Lirio har gått med vagn två gånger samt pulka några gånger i vinter. Han är dock inte helt nöjd med bettet, utan biter tag i det då och då, vilket vi får jobba bort framöver. Han är väldigt mycket tömkörd, och har varit med som handhäst.

Det är en tuff grabb jag har som går fram överallt och tycker hela livet är superkul. Dock arbetas han inte särskilt ofta (kanske en gång varannan vecka), vilket han verkar tycka är tråkigt.:)

Vad roligt med pulka =) Låter som en riktig tuffing du har!
Själv fick man inte vara glad länge idag då Allan skadat sig i hagen. Han har på okänt sätt lyckats riva upp ett sår vid sadelgjorden som var så pass djupt att det gick igenom musklerna. Han står på klinik nu och ska vara kvar till fredag i allafall. Det löste mitt velande i inridningsfrågan då det får vänta tills hösten då såret sitter så illa. Har fällt massor av tårar idag över min lilla älskling men vad hjälper det?

imag0090_127759700.jpg

imag0091_127759869.jpg

Nejmen, aj! :cry:Vilket tråkigt sår, stackars dig och pålle. Hoppas han har bra läkekött och återhämtar sig snart.

Angående inridning tror jag det finns massor med fördelar med att vänta till hästarna är närmre 4- de hinner mogna mentalt, är mer musklade och redo att anta uppgifter på ett bättre sätt än yra 3-åringar. Min äldre unghäst är 6 nu, och först nu börjar han tänka efter innan han handlar... kanske hade det varit bättre att vänta med hans inridning tills han var fem, men matte hade dåligt tålamod och började när han var 4, med många avramlingar och förbannelser till följd.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 622
Senast: a1agnlju
·
L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: LinnLaakso
·
Hästvård Nu vill jag gärna ha lite tips på hur jag kommer tillrätta med följande beteende: 1,5 års hbl-hingst (nyss kastrerad dock) som när...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Pula
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
3 092
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar