hur gammal

J

jullii

Hur gammal måste man vara för att få tävla en 4-åring? ja vet att man inte ska tävla så unga hästar men undra bara, vet att det fins en regel.... :confused:

Sv: hur gammal

Jag har för mig att man måste vara 13 för att få tävla stor häst. Är det en ponny finns nog ingen gräns.
Men visst kan du tävla en fyraåring i låga klasser om den är färdig för det! :) Det finns ju fyraårschampionatet för halvblodshästar, där de ska hoppa banor på 1m. Men man ska ju självklart veta vad man gör när man rider unghäst

Bara den är färdig så är det väl bara att anmäla sig och åka ut och hoppa att par låga klasser, kanske bättre att börja med ett par cleaurrounder enl min åsikt så hästen får titta lite mer på hindrena och det inte är riktig tävling direkt och man kan hoppa ännu lägre än 90cm om man vill.
det finns tom spec klasser för 4åringar så visst får du lov att tävla den! första tävlingen är treårschampinotat, sen finns breeders för 4-6(7?) åringar. så tävla får man men man får tänka på att man har en ung oerfaren häst, sen finns det regler för vilka klasser man får starta mm. läs tr

Nyrelski: finns det vekligen åldersgränser för att få tävla stor häst? det har jag missat i sånt fall

Om hästens muskler e redo för de så är de bara å börja å höööpa...
Lycka till!

Tror inte det finns någon regel för hur gammal man ska vara för att få rida storhäst. Däremot är ju gränsen 12 år i hoppning på b-ponny och 13 i dressyr... att inte få alltså...

Men tills hästen är 5 får du bara hoppa unghästklasser och när den är 6 måste du ha hoppat två felfria i samma höjd innan du får hoppa omhoppning. Så är det iaf på ponny, de kanske är annat på storhäst.

Kissing Spine skrev:
Däremot är ju gränsen 12 år i hoppning på b-ponny och 13 i dressyr... att inte få alltså...

Vad menar du?? Man behöver inte ha uppnått en viss ålder för att tävla b-ponny, ungponny. Övre åldersgränsen för att tävla b-ponny är 13 i hoppning och 14 i dressyr. Ungponny får du tävla som överårig.

Nej, det var just det jag menade med att INTE få tävla. Medger att det var lite krångligt uttryckt men orkade inte ändra... Ungponny får jag väl inte tävla som överårig? Det får jag väl bara göra på clearrounder, verkar ju skumt om en 20 åring tävlar en b-ponny. eller hur menar du?

ja och på ungponny rider man just clearround........avd B alltså.......

Clearround är en BEDÖMNING. Inte ett namn på en klass eller status på tävlingen. Alla ungponnyklasser är just clearroundbedömning. Och ja, du får tävla b-ponny, ungponny om du är 20 år så länge ekipaget är propotionerligt.

A:0 eller A är väl samma som clearround? Och clearround är inte en bedöming egentligen. Eftersom du inte skriver "clearround" på en propp utan bed. A. Men om hela tävlinge är clearround/träningstävling/banträning står det ju det, så jag tycker att det är status på tävling.

Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag :)

Citerar Ylva:
A = Tid tas, man kan få tidsfel. Minst antal fel vinner, vid lika antal fel blir man likaplacerad. Antalet placerade ska vara enligt TR (25% av de startande). Man kan alltså bli placerad fast man inte är felfri.

Clear round = tid tas, man kan få tidsfel (men maxtiden är ofta 'generös'). Man blir inte placerad i clear round, vid felfri ritt får man rosett, annars inte. Är man inte felfri får man göra ett nytt försök mot en omstartsavgift. Enligt TR ska man inte ha rosett om man är felfri i andra försöket, men många klubbar delar ut det ändå. Här får man alltså bara rosett om man är felfri, är det ingen felfri alls så delas det inte ut några rosetter.

Clearround är en bedömning. Man skriver visst clearround i proppen om det är denna bedömningen i klassen. Att en del tävlingar kallas clearround är inte korrekt enl TR. Det heter "träningstävling eller banhoppningstävling". Vad du sen tycker är oväsentligt. Regler är regler.

A:0 är en ren tidshoppning dvs snabbast och felfriast vinner!

ur TR III mom 352

"CLEAR ROUND rids som bedömning A. I händelse av felpoäng eller uteslutning i första försöket ges ekipaget möjlighet att rida ytterligare en gång........" osv...

så de lätt å blanda ihop bed A med clear ronud...........

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: MiniLi
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Freazer
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 306
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
579
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka