hur gammal va eran eran valp innan han träffade

B

bernersennen tjalle

hejhej en liten fråga min valp e 12 veckor idag:)
när kan man låta dom träffa andra hundar.vi ska
prova i morrn tänkta jag, min sambos bror o hans fru
har två hundar vill att han ska börja me
att vänja sig me dom, eftersom vi är släkt.
Är väl inte för tidigt.Hon kan mycke om hundar hon har en kennel
själv, så känns tryggt o åka dit, ska även bli kul för
tjalle tror jag.När fick era valpar träffa
andra hundar.
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Valpen bör inte träffa andra hundar förrän en vecka efter andra vaccinationssprutan som han ju ska ha nu vid 12v.
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Min valp träffade första hunden utanför familjen (d.v.s. uppfödarens hundar) redan vid åtta veckors ålder, bara någon dag efter att han kommit hem till oss.
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

När jag fick hem Leia hade jag ju redan Nikita som varit med sedan Leia föddes, dock inte träffats varje dag men minst 4-5 dgr i veckan. Så där var det inga problem utan bara positivt att hon hade en trygghet när hon flyttade hem till mig.

Andra hundar har Leia fått träffa sådana som jag känner i stort sett från början. Dock har hon inte speciellt mycket intresse i att göra det och hade inte då heller. Hon leker och umgås helst med Nikita. Även idag umgås mina med de hundar som jag valt ut, t.ex. kompisarnas och svärföräldrarnas.
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Man bör ( precis som Harvester skriver ) var aktsam med att låta valpen träffa andra hundar utanför flocken innan valpen är fullt vaccinerna!
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Min valp såg andra hundar när vi var utomhus (bor många hundar här i krokarna), men hälsa vågade hon inte förrän hon blev större så hon "träffade" inte nån hund förrän hon var 12-13 veckor.
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

hejhej en liten fråga min valp e 12 veckor idag:)
när kan man låta dom träffa andra hundar.vi ska
prova i morrn tänkta jag, min sambos bror o hans fru
har två hundar vill att han ska börja me
att vänja sig me dom, eftersom vi är släkt.
Är väl inte för tidigt.Hon kan mycke om hundar hon har en kennel
själv, så känns tryggt o åka dit, ska även bli kul för
tjalle tror jag.När fick era valpar träffa
andra hundar.

Det är en avvägning när, och hur mycket, man ska låta små valpar träffa andra hundar. Personligen anser jag att 1-2 hundar utanför familjen räcker till hunden har uppnått 16 veckor. Då har kroppen byggt upp ett ordentligt immunförsvar efter vaccinationerna, och är inte längre så mottaglig för infektioner. För miljöträningens del är det dock lite länge att vänta med att ge sig ut och träffa världen, därför låter jag mina valpar träffa en eller 2 outsiders redan ett par veckor efter det att jag fått hem en ny valp.
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Av förklarliga skäl träffar mina införda valpar en hel hög med andra hundar när de flyttar hit, vid 8 veckors ålder.

Så länge de andra hundarna som valpen ska träffa är vaccinerade som de ska, så är det ingen fara.

Det är ju inte som att vare sig parvo eller valpsjuka är vanligt förekommande på våra hundar i sverige, så risken att hunden ska få något av dem är i princip obefintlig.
 
Senast ändrad:
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Nä, risken för valpsjuka och parvo är inte så stor, men i.o.m att man vaccinerar jobbar kroppen med att bygga antikroppar mot just det. Därför är det bra att vara restrektiv tills även andra vaccinationen "satt sig" innan man ökar dosen mer än nödvändigt av andra smittkällor. Det finns ju så mycket mer är valpsjuka och parvo som kan drabba en valp.

Jag har ju också flera hundar hemma, men de har ju alla i stort sett samma bakterieflora. Däremot tar jag inte med mig småvalpar där de kan utsättas för många olika smittkällor.
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Av förklarliga skäl träffar mina införda valpar en hel hög med andra hundar när de flyttar hit, vid 8 veckors ålder.

Så länge de andra hundarna som valpen ska träffa är vaccinerade som de ska, så är det ingen fara.

Det är ju inte som att vare sig parvo eller valpsjuka är vanligt förekommande på våra hundar i sverige, så risken att hunden ska få något av dem är i princip obefintlig.

Anledningen till att dessa sjukdomar är väldigt ovanliga beror ju på att de allra flesta hundar är vaccinerade så det är ju ett lite konstigt argument.
En vaccinerad hund kan bära på smittan utan att bli sjuk och kan då smitta en valp utan fullgott skydd.
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Anledningen till att dessa sjukdomar är väldigt ovanliga beror ju på att de allra flesta hundar är vaccinerade så det är ju ett lite konstigt argument.
En vaccinerad hund kan bära på smittan utan att bli sjuk och kan då smitta en valp utan fullgott skydd.

Fast i det fallet håller jag med Gnist. Eftersom vi är duktiga på att vaccinera både renras och blandras, och har varit det länge, är det ingen större fara med just de sjukdomarna. Det gäller även för helt ovaccinerade hundar. Den stora faran med att låta valpar träffa mycket baciller innan vaccineringen är färdigbearbetad är att kroppens imunförsvar redan är upptaget och därför är valpen extra mottaglig för annan sjukdom.
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Anledningen till att dessa sjukdomar är väldigt ovanliga beror ju på att de allra flesta hundar är vaccinerade så det är ju ett lite konstigt argument.
En vaccinerad hund kan bära på smittan utan att bli sjuk och kan då smitta en valp utan fullgott skydd.

Skulle jag tänka på det viset, skulle jag ju aldrig kunna köpa in nya valpar :cool:

Och upplysningsvis, så är det ytterst sällan "normalhunden" faktiskt kommer i kontakt med vare sig parvo eller valpsjukevirus, så risken att den ska bära på smitta är i princip obefintlig..

Däremot kan den ju smittas av förkylningar och magsjukevirus om det finns i omgivningen, men de flesta valpägare har faktiskt ett sunt förnuft, som säger dem att det inte är någon bra idé att låta valpen träffa andra hundar, som är sjuka.
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Har en labradorhane som är 1,5 år idag. Min uppfödares råd när jag tog honom var att undvika stora samlingar med hundar tills efter vaccineringen, men att låta honom träffa hundar man känner (och som man vet är friska) på en gång. Eftersom tiden mellan 8 och 12 veckor är den tid dom präglas mest så är det viktigt att dom får komma ut och möta det som dom ska möta senare i livet, som social träning. Min hund fick träffa några få hundar som fanns inom familjen och inom kompiskretsen.
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Min valp fick träffa min familjs collie (sin morbror) och mina svärföräldrars BC nästan direkt då vi umgås väldigt mycket. Andra hundar har han börjat träffa lite smått nu, största blir väl när vi ska på valpkurs den 4e mars och han är då 4 månader gammal:)
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Min valp fick träffa min familjs collie (sin morbror) och mina svärföräldrars BC nästan direkt då vi umgås väldigt mycket. Andra hundar har han börjat träffa lite smått nu, största blir väl när vi ska på valpkurs den 4e mars och han är då 4 månader gammal:)

hejsan jag har ju bernersennen 12 veckor
tänkte oxå vi ska börja på hundträffar, men vet inte om han kanske
e för liten ännu,men han skulle nog tycka att de vore skoj,
leker ju bara me matte nu hihi.
hoppas ni får skoj på valpkursen:bump:
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Skulle jag tänka på det viset, skulle jag ju aldrig kunna köpa in nya valpar :cool:

Och upplysningsvis, så är det ytterst sällan "normalhunden" faktiskt kommer i kontakt med vare sig parvo eller valpsjukevirus, så risken att den ska bära på smitta är i princip obefintlig..

Däremot kan den ju smittas av förkylningar och magsjukevirus om det finns i omgivningen, men de flesta valpägare har faktiskt ett sunt förnuft, som säger dem att det inte är någon bra idé att låta valpen träffa andra hundar, som är sjuka.

Vad vet du om det när normalhunden är vaccinerad och i så fall inte blir sjuk?
Självfallet är smittrycket lågt när det handlar om en sjukdom vi vaccinerar mot, men vill man vara säker på att ens valp inte ska bli sjuk bör man inte låta den träffa hundar utanför familjen innan 13v. Vill du chansa så varsågod men råd inte andra att göra det...
 
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Vad vet du om det när normalhunden är vaccinerad och i så fall inte blir sjuk?

SVA skrev:
Hundens parvovirus typ 2 (CPV-2) finns spritt över hela världen och finns även i Sverige. Det finns dock sedan länge effektiva vacciner mot CPV-2, dvs. hundar som vaccinerats korrekt har ett mycket gott skydd (immunitet) mot infektion med parvovirus. Tack vare en utbredd vaccination ses sjukdom till följd av parvovirusinfektion för närvarande sällan hos inhemska hundar.

Valpsjuka orsakas av ett virus (Canine distemper virus, CDV) som finns spritt över hela världen, även i Sverige. De finns dock sedan länge effektiva vacciner mot detta virus, dvs. hundar som vaccinerats korrekt har ett mycket gott skydd (immunitet) mot infektion med valpsjukevirus. Tack vare en utbredd vaccination ses sjukdomen för närvarande sällan hos inhemska hundar.

Så risken att en valp ska få parvovirus eller valpsjukevirus av en annan hund bedömer jag som ytterst minimal.
Risken är större att de smittas om man låter valpen vistas i skogsmiljö, än om de får träffa kompisarnas hundar :cool:

Jag anser alltså inte att jag riskerar mina valpars väl och ve, genom att ta in dem i hundflocken eller genom att låta dem träffa mina kompisars hundar!

Men villl du skrämma upp folk och låtsas som att risken är jättestor att valpar smittas av parvo och valpsjuka om de får träffa andra hundar innan 12 veckors ålder, så är det ju upp till dig.

Man kan ju hoppas att valpägare använder sitt egna sunda förnuft...
 
Senast ändrad:
Sv: hur gammal va eran eran valp innan han träffade

Så risken att en valp ska få parvovirus eller valpsjukevirus av en annan hund bedömer jag som ytterst minimal.
Risken är större att de smittas om man låter valpen vistas i skogsmiljö, än om de får träffa kompisarnas hundar :cool:

Jag anser alltså inte att jag riskerar mina valpars väl och ve, genom att ta in dem i hundflocken eller genom att låta dem träffa mina kompisars hundar!

Men villl du skrämma upp folk och låtsas som att risken är jättestor att valpar smittas av parvo och valpsjuka om de får träffa andra hundar innan 12 veckors ålder, så är det ju upp till dig.

Man kan ju hoppas att valpägare använder sitt egna sunda förnuft...


Att jag sagt att risken är jättestor är iofs ngt du fabricerat helt själv, men, men.. Jag tycker det är en självklarhet att man informerar folk om risken, frågan någon när det är lämpligt för valpen att träffa andra hundar så svarar jag naturligtvis när det är lämpligt. Sedan gör man ju som man vill, har sett en uppfödare som tog med en valpkull på 6v till en utställning så det finns ju alla varianter...
 

Liknande trådar

L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 391
Senast: hastflicka
·
Hundträning Min valp(flatcoated retriever) är 12 veckor nu och har fått sina sprutor så i helgen fick han och hans bror (bror från samma kull som...
Svar
18
· Visningar
1 918
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 065
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp