Hur gammal blir en nsv?

Sv: Hur gammal blir en nsv?

Så jag svarar dig med att jag vist anser att man inte ska hoppa så gamla hästar, vad finns det för glädje i det? En häst har rätt att få bli pansionär

Det finns inget som får min 22-åring så glad som när det står hinder på banan, han blir alldeles till sig. Varför skulle jag då inte hoppa honom? Men allt eftersom hästen blir äldre så kommer ju vissa fysiska hinder, förslitningar, lättare för skador etc. och självklart anpassar man höjden efter detta. Men jhag hopptränar min gamling, både enstaka hinder, studs och banor, och så länge han uttrycker den glädjen han gör nu tänker jag inte sluta med det. Han tycker det är ganska dötråkigt att skritta och trava ute i skogen.
Vi har helt enkelt olika sätt att tänka.

:bow:

kl

Det är ju viktigt att se till hästen och inte till åldern (eller rasen för den delen)!!

Vi har en gammelhäst som ska tävla KM till helgen :)
För henne finns inget roligare än att hoppa! Hon blir ledsen när hon inte rids.
Men det gäller ju som sagt att anpassa ridningen och rida meed vett.
Hoppa varje dag eller flera dagar i veckan sliter på ALLA hästar oavsett ålder.
Bara puckon hoppar 1 m + som träning flera ggr i veckan, året runt.

Vill man hoppa så skaffar man en häst som är frisk och som tycker om att hoppa, vill man skrallta runt i skogen så skaffar man en som tycker det är tråkigt på banan.
Åldern har fortfarande ingen betydelse, så länge man anpassar ridningen.

Man ska inte rida en häst 7 dagar i veckan och detta oavsätt ålder! En dag i veckan kan man gott bara ta en promenad eller liknande.

Med avtrappning menar jag att man inte rider lika arbetsamma pass, utan mest ut i naturen i framförallt skritt och trav. Jag förstår fortfarande inte varför folk envisas med att hoppa gamlingar när det finns så många andra hästar som klarar det bättre. Varför slita ut hästen i onödan?
Och som jag tidigare nämnt som är det helt okej att ta nått lättare hinder ibland (inte varje dag) runt 50 cm, som lite markarbete, men när vi börjar tala om höjder så är det inte för hästens skull man hoppar de utan enbart för att ryttaren tycker att det är roligt att hoppa.

Tänk på hästens bästa! Vill du ha en hopphäst så köp en dådå, men pressa inte den äldre hästen för 17 gubbar!

Nu ska jag vara motvalls igen, om du ser till dig själv, vilken träning får du mest träningsverk av den du utför varje dag eller den du gör en gång i veckan?

Nu behöver man ju inte rida varje dag, man kan även longera, tömköra eller ta en promenad med sin häst göra NH-övningar osv. Det finns så mycket kul att hitta på. Men om du bara rider eller aktiverar hästen 1 gång i veckan så kommer den att åldras fortare än om du motionerar den "som vanligt".

Men jag håller helt med om att det är onödigt att träna hoppning "på allvar" med en äldre häst, det har jag aldrig sagt att man bör göra. Men vanlig ridning, gärna mjukgörande övningar och inte bara rakt fram i skogen är inte skadligt.

Hästar är inte människor, men det är väldigt många människor som helt tappar fotfästet och åldras väldigt fort när de går i pension och inte längre har en uppgift i livet.

Min kbltravare är 28 år nu. :love:Är mest skritt och hagpensionär pga atroser.
Får fri tillgång på hö och lusern på höst, vinter och vår. Är svårfödd på gamla dar...

Hur länge en häst håller beror på hur frisk den är. Du kan köpa en fyraåring som är helt slut i lederna och får avlivas innan den fyller fem, eller hitta en 20-årig häst som är frisk och fin och håller 5-9 år till. Frågan är också vad du vill använda den till, det är nästan viktigare än åldern. Att hästen passar för sitt ändamål s a s.

Vill man hoppa terräng tror jag t ex att det finns bättre raser än ardenner. Vill man skritta stillsamma skogsturer får man i många fall väldigt jobbigt om man köper en ung galoppör.

Det är nog som tidigare skrivit olika för varje häst.

Är väl vanligare att ponnysar blir äldre? Min kompis hade iallfall en shettis som blev 42 år.

Min bruksnordis är 18 i år, och hon har aldrig varit finare i kroppen än nu(nej, hon har inte varit fet och otränad hela livet, är fd ridskolehäst och skogsmulle).
Hon rids fullt ut och tränas intensivt i akademisk ridkonst. Vid 18 års ålder håller hon på att lära sig piaffa!

Hästar som får vara hästar(rörelse, bra foder, allsidig träning, hästkompisar, bra hovvård) blir gamla oavsett ras, jag räknar på närmare 30 på alla mina. Om inte annat så tycker jag att man som djurägare har ansvar för att se till att djuren får en trevlig ålderdom med ett liv de trivs med. Om man räknar åldern lite högt minskar risken att man står i sitsen att man tvingas sälja sin pensionär.

Karl XII`s häst Brandklipparen, som var av Svensk Lantras, deltog 24 år gammal i slaget vid Poltava där han räddade konungens liv. Enligt sägnen ska han ha dött i Lund 47 år gammal!

Vet inte hur du menar med vilken träning som jag får mest träningsverk av. Ingen skulle jag tro, eftersom jag inte tränar nåt annat än rider ca 5 dagar i veckan, springer kanske en dag i veckan eller varannan vecka, går promenader. Inget som man får nån träningsverk av iaf.

Var skrev jag att man ska rida hästen en dag i veckan? Nej så tycker inte jag alls är nån vidare bra lösning. Hästar ska motineras regelbundet. Men du skrev förut att hästar ska ridas varje dag och det tycker jag är lite i överkant.

En häst som "lever upp" och älskar hoppning samt klarar av det (att den inte är skadad el. liknande) ser jag inte som nåt problem med att hoppa lite med då och då. Du verkar iaf. vara medveten om att din häst inte är purung längre och anpassar dig efter den. Det är inte säkert att det går att göra det i så många år till, men hästen "visar" nog när det är dags att coola ner lite.

Insåg nu att jag missuppfattade din första mening i inlägg 16

"Man ska inte rida en häst 7 dagar i veckan och detta oavsätt ålder! En dag i veckan kan man gott bara ta en promenad eller liknande."

My bad, vi ligger nog inte så långt ifrån varandra ändå tror jag.

Tillägg, det jag menade med träning 1 gång i veckan är att det sliter mer på kroppen än regelbunden träning, och att man därför blir stelare av att träna sällan än att träna ofta. Det var inte menat som en undersökning i dina träningsvanor, bara en jämförelse.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 966
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
328
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
691
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka