Hur gammal är din tävlingshäst?

Sv: Hur gammal är din tävlingshäst?

Nej, han är inte för gammal. Min kompis tävlade (och vann) SM med en 18årig hingst. Då var han riktigt på topp och hade aldrig gått så bra! Känner en till som tävlade SM (vann också) med en 17åring..
Jag själv tävlade (dock bara en lätt klass med en start på en dag) en 24årig vallack, var både hans och min första tävling. Vi kom till B-final och slutade på en 8e plats. Kan säga att han året före vart opererad för elakartad canser, han blev frisk och gick sedan på tävlingsbanan.

Du märker om den är för gammal.
Har den bra muskler?
Är den fin i hårremmen?
Är den pigg och med på vad som händer runt den?
Tycker den att det är roligt att komma in på tävlingsbanan?
Isåfall, nej, då är den inte för gammal. Det största problemet med lite äldre tävlingshästar är tyvärr oftast att de tävlats för mycket/intensivt och tröttnat, då ska man ju inte tvinga dem. Men så länge de är friska och tycker det är roligt så är de inte för gamla. Och 18 år är ju nästan ingenting :)

jag skrev lite tokigt, för Jag har aldrig tävlat med honom.. Det är först nu Jag känner att jag skulle vilja prova :)

Han är aldrig tävlad förut,men har jätte fina klockrena gångarter.. Jätte pigg och en enorm vilja.. Det finns ingen som tror att han är 18..

Men då kan Jag nog ställa upp i en lätt fyrgång eller lätt tölt utan att "skämmas" :bump:

Det kan du alldeles säkert göra, han tycker säkert det blir roligt att få visa upp sig. Lycka till! :bump:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: Unafraid
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Min hund blir inte av med e-coli. En gammal dam. Njurprover visar inga förhöjda värden. Vad gör att hon inte blir av med det...
2
Svar
28
· Visningar
2 399
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar