Hur gamla blir hästar?

Sv: Hur gamla blir hästar?

Jag har två gamla damer hos mig !-D Det ena stoet är 30 år en korsnings ponny hon rids ca två dagar i veckan lite lugnt nu. Den andra damen är 31 år och i full kondition hon är pigg som bara den man tror hon är 7 år, hon har tävlat stora klasser hoppning i sin ungdom och har sedan fått sju föl. Tänk om alla hästar kunde vara sådanna när de bli gamla. hon sprider mycket glädje i stallet.

En häst i grannstaten är född 1965. Min tränares arabsto fyller 37 i år och vann två pokaler igår... så ja, de kan bli ganska gamla om man sköter dem rätt.

Gamla arabstoet Bette, 37 år gammal i april:

betteeating.jpg

Oj oj 37 ah otroligt, men det hör ju inte till vanligheterna. Snittet ligger väl strax över 20...men allt för ofta tas ju hästar bort av småkrämpor osv annars tror jag vi hade haft mååånga gamlingar hos oss

Mina är just nu 34 och 28. Sedan har jag en yngling bortlånad som blott är nio år.

Medellivslängden på en häst i Sverige var vid senaste undersökningen som jag känner till, 7 år. En häst räknas som vuxen vid 8 år så det är en grymt låg siffra.

En häst kan dock bli ganska gammal om den tas väl omhand om. 30 år borde inte vara en svår ålder att nå och det finns de som blivit 40-45 år. Ofta avlivas hästar när de slutar uppfylla våra önskemål dock, tex när vi inte kan rida på dem längre.

Har era gamla hästar tänderna kvar? Hur gör ni med maten? Jag har ett shettissto, 27 år, hon är jättepigg MEN tänderna börjar bli dåliga, hon har tappat flera. Började med hösilage i år och det kunde hon äta upp. Efter tandraspningen i februari så började hon tyvärr lämna hösilage i boxen. Nu ger jag henne mycket müsli och hösilage. Jag hoppas att det här inte blir hennes sista sommar... Vad ger ni för mat eller kan alla era gamla hästar fortfarande tugga hö?

Lucern gav vi våran gamla som började få svårt att tugga:)

Hon blev 33 år gammal!

Äldsta hästen, där de har kunnat verifiera åldern, blev 62 år gammal. Tror den äldsta, nu levande hästen är 51 eller 52.

Jag vet en som är född 74 (shettis) och den lever fortfarande :)

En häst i grannstaten är född 1965. Min tränares arabsto fyller 37 i år och vann två pokaler igår... så ja, de kan bli ganska gamla om man sköter dem rätt.

Gamla arabstoet Bette, 37 år gammal i april:

betteeating.jpg

Sånt här är så kul att höra! Hon ser fin ut! Jag som tyckte min gamle gubbe blivit gammal som fyllde 22 i mars haha. :p

Där jag red innan finns två söta shettisar som är strax över 40 år gamla, hur pigga och glada som helst!

Bambi:

26859697.jpg

Wilma: ( wilma är typ skit liten :O )

26859698.jpg

ja...det är väl typ samma svar...ett snöre kan vara hur kort eller långt som helst, precis som ett hästliv :D

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
615
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama