Hur gamla blev era hundar?? Vad dog de av?

annso80

Trådstartare
Blev lite nyfiken på att kolla lite,.
Hur gamla blev era tidigare hundar eller hur gamla är de nu? ras?
Intressant , tkr man ser en hel del äldre hundar i trådar , kul =)
Berättar om mina tidigare hundar då som vi haft i familjen:

Första hund Rocky en dvärgpudel blev 16år om jag inte missminner mig. Dog snabbt av en hjärtattack förmodligen.

Totte, en omplacering blandning Raser okända men förmodligen bc i iaf. han blev 14,5år, avlivades akut sjuk,.

Lady en hamilton stövare blev 13år avlivades pga cancer.

Ticko, långhårig collie avlivades pga cancer. 12.5år gammal.

Sen har vi nu en tjej på snart 11 år bc/schäfer blandning. Haft sen hon var 4månader gammal.
Mina föräldrar har en stor kille blanding rottis/schäfer på snart tio år med..

Sv: Hur gamla blev era hundar?? Vad dog de av?

Första hunden i familjen var en tibetansk terrier. Han blev 16 år, och avlivades pga långt gången "demens" men fysiskt frisk.

Jag avlivade min gamla BC nu i våras, 12 år gammal. Han hade lätt artros, cancer och fick en stroke.

I familjen finns det nu en 12 år gammal tibbeterrier, hon är frisk om än lite överviktig och lätt exem. Lär bli ett par-tre år till iaf.

Min första hund en blandras men pointer, vorster, siberian husky och alaskan malmute. Han fick avlivas några dagar innan hans 8 årsdag så han blev inte så gammal på grudn av någon sorts sjukdom som ingen visste vad det var bara att han mådde jätte dåligt.

Min nuvarande är 2 år så förhoppningsvis har vi en lång tid tillsammans kvar.

Senast ändrad:

Min första hund, en dalmatiner, blev bara något år gammal. Han blev sparkad av en häst, aortan sprack och han förblödde snabbt.

De nuvarande gamlingarna
cimg06851.jpg

Tiken till vänster är någonstans mellan 13 och 15 år. Hon har varit lite skruttig i bakkärran det senaste året men än så länge hänger hon med. Jag hoppas att hon ska få uppleva den här sommaren också.
Hanen till höger är 11 år och tävlas fortfarande i elitklass lydnad. Han är pigg och fräsch för sin ålder.

Sedan har jag en 13 v kelpievalp också som förhoppningsvis ska leva i minst 15 år till!

Vår högt älskade Ramses fick somna in i början av mars 14 år gammal. Han hade några krämpor men det stora problemet var hjärtsvikt som han medicinerade mot det sista året. Ramses var en löwchen.

Labrador 1: hane, blev 13½ år. Avlivad pga dåligt hjärta, från att ha varit ok så orkade han sen inte en dag
Labrador 2: tik, kastrerad. Blev 12½ år. Avlivad pga att magen tog stryk av mediciner mot artros.

Har just nu en lagotto romagnolo, kastrerad tik, fyller 7 år i höst. Pigg och glad, kallas valp av främmande flera gånger i månaden. Räknar med att ha henne 8 år till.

Var så ung när de två första hundarna avlivades att jag inte vet exakt varför beslutet togs men tror att det var en blandning av diverse ålderskrämpor och andra problem där mina föräldrar helt enkelt tog beslutet att det inte var värdigt att hålla dem vid liv längre.

Gorden Setter, hane: 12½ år
Korthårig Vorsteh, tik: 14 år
Långhårig Vorsteh, tik: 11½ år (tumörer)

Mina nuvarande hundar är 2,5 respektive 5 år gamla och hoppas de finns kvar länge till. :love:

Vi hade en Bouvier des Flandres och hon fick nog en hjärnblödning när hon vara 13 år
Blandras/bruks 9 år nåt med magen
Leonberger 8 år magsår
Blandras sch/bc 14,8 år , ålderdom
terv/groen 15,3 , ålderdom
Nu har jag en sch/bc som är 12 år, lever än :)

Raskva, isländsk fårhund, blev 15 år och 9 månader. Avlivades pga diverse åldersskröpligheter men hade säkert kunnat hänga med ett bra tag till om jag inte tyckt att hon började se mindre glad ut på något sätt. (En mycket luddig känsla men jag fick intrycket av att hon inte riktigt ville längre trots att hon var pigg och glad för det mesta.)

Ilona, RR, blev lite drygt 12 år. Avlivades pga kronisk inflammation i bogen.

Leia, cairnterrier, just nu 3 år. Mår bra men blir troligen inte så gammal då hon har fel på njurarna, hon lever så att säga på bonustid.

Familjens/föräldrarnas:

Anni - Golden, blev 7 eller om det var 8 år men fick avlivas då hon fick för ont i höfterna och blev aggressiv (höftfel).

Ruff - Shih tzu, blev 10 år dog hemma i min famn.

Bella - Slh. foxterrier, blev drygt 3 år men fick avlivas p.g.a. kassa höfter (grav dysplasi + rejäla pålagringar).

Mimmi - Tibetansk spaniel, 9 månader (snart 10) lever och frodas än.

Mina:

Atlas - Leonberger, blev 4 år och 2 månader och fick avlivas p.g.a. DCM då medicineringen inte hjälpte.

Chicko - Tibetansk spaniel på 1 år och snart 10 månader. Pigg och glad än.

Tindra - Tibetansk spaniel på 9 månader och 11 dagar, pigg liten fröken som lever livets glada dagar.

Min första (och hittills enda som jag avlivat) hund var en Golden Retriever-tik. Hon blev 14 år och vi tog bort henne pga struma.

Adonia_02-150.jpg

Senast ändrad:

Vår förra hund, en BC tik blev 10 år och avlivades pga av lungcancer.

Douglas, strävhårig dvärg/kanintax, 8 år -diskbråck
Harley, westie, 13 år, cancer.

Mamma och pappas jämte som jag växte upp med avlivades strax innan han skulle fyllt 15år pga ålderdom

Nu har vi en 12 veckors valp "vavva" korsning
En jämt/wachtel 2år
En labbe som snart ska fylla 12år och börjar bli skröplig=vanlig ålderdom.

Simon. Tax som blev nästan precis 14år. Fick milt diskbråck när han var 8år men hämtade sig, blev dock stel om han blev nerkyld. Sista tiden blev han senil och vi sa att så fort han inte vill följa med på sina älskade promanader längre är det dags. Så kom lördagen då han inte ville följa med, inte heller på söndagen och på måndagen fick han somna. Ända till slutet var han aktiv och pigg.

Mio. Storpudel som blev 5,5år. Mio hade problem ända sedan han var liten pga att han höll på att rusa rakt ut i vägen och när jag kastade mig efter honom fick jag tag i svansen. Han hade problem med smärta i perioder och fick även erlichia upprepade gånger och jag visste redan när han var 3år att han inte skulle bli så gammal men lite mer än 5,5år hade jag hoppats på :cry:

Har nu två pyttehundar varav den ena har ett trasigt knä och den andra kronisk colit och gastrit. Det ligger och väger på gränsen på bägge :( Mattis, 5år, har jag bestämt att om knäet går sönder igen måste han somna, likaså om Pings, 2år, medicin inte biter. PEPPAR PEPPAR går det framåt för bägge :bump:

Kul att så många svarat :)

Vad fina hundar ni har, ni som visat bilderna. =)

Men gu så fin han var :love: Tråkigt =( , kan inte vara allför vanligt :confused:

Intressant tråd även om jag är lite för blödig för att läsa sånt här.. :cry:

Fame, Alaskan Malamute, 13 år.

Var pigg o kanonfrisk bortsett från livmoderinflammation i 10-årsåldern, men en dag gick hon morgonrundan som vanligt, gick och lade sig och sen på förmiddagen kunde hon inte röra bakbenen. Det var fruktansvärt, som en blixt från klar himmel, men vi gjorde inget mer hos vetten pga åldern utan hon fick somna. Det är många år sen och jag saknar henne ofantligt fortfarande.

Leonbergern är 5 år i år så jag hoppas hon ska hålla sig frisk lika länge till.
Äldsta chihuahuan är 4 och han måste leva i minst 30 år till, minst..;) för jag vet inte hur jag ska klara mig utan honom. Han är min ögonsten.

Molly, dalmatiner 13 år, avlivades pga dåligt hjärta.
Johanna, schnauzer, nästan 14 år, avlivades pga cancer (juvertumör).
Maja, riesenschnauzer, nästan 15 år, avlivades pga ålder.

Liknande trådar

Hundhälsa En bekant har en 6-årig boxertik. Jag tror hon fått det hon behöver i livet, vettig mat och mycket kärlek. Igår fick jag höra att hon...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 357
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka