Hur gå fram vid invänjning av gräs?

lillamy73

Trådstartare
Veterinären var tveksam på vad det var med kunde vara med min häst och satte henne på fång behandling tidigare i somras.
En diagnos som jag var tveksam till men följde veterinärens ordination med medicinering och borttagning från gräs.

Hur gör ni när ni vänjer in era hästar på gräs?

Jag började (då) på dag 1 med 5 min
dag 2 10 minuter
dag 3 15 minuter
osv upp till en timme

Sedan la jag på en kvart per dag upp till tre timmar
Sedan en halv timme per dag upp till sex timmar
och sedan en timme om dagen upp till ca tolv timmar

Hon hann inte ens upp i sex timmar innan jag såg att hon frös och var ljummen om hovarna...

Kan jag gå till väga på annat vis?

Sv: Hur gå fram vid invänjning av gräs?

Om det nu är så att hästen haft fång iår, hade jag rekommenderat dig att inte ställa den på gräs alls.

Det verkar som om din häst är väldigt kännslig mot gräs..motionerar du henne samtidigt under den tid som hon fick stå och beta?

Har du haft en hovslagare som bekräftat att de sett tecken på fång i hovarna, eller det kanske är för tidigt? Varför är du tveksam till diagnosen? Vad menar du med att hon "frös och var ljummen om hovarna" (lite ljumma om hovarna är väl hästarna alltid - kände du någon förstärkt puls?).

Det var just det att hon skakade som gjorde mig orolig. Kände då på hovarna och kände att hon var ljummen. Fick panik då jag var livrädd för fång.

Igentligen var det inte så konstigt att hon frös för det hade precis varit jätte varmt och sedan blev det kallare med regnet. Hon har jätte tunn sommar päls.
Hon har frysit nu hela sommaren utan regntäcket.
och i och med att hon inte få äta gräs så fryser hon för att hon kan inte hålla sig varm genom att äta.

Åkte till en vän och hennes hästars hovar var ljumna med.
Kände ingen puls och hon har rört sig fritt och ledigt hela tiden i hagen.

Veterinären var själv såpass osäker att han ringde en kollega och rådfrågade och tillsammans bestämde de att för säkerhetsskull sätta henne på fång behandling i två veckor.

Hon motionerades inte just då eftersom hon precis varit iväg på betäckning.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 337
Senast: mackan
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 843
Senast: Hoppsin
·
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 867
Hästvård Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar! Hur har det gått för alla fånghästar från i somras...
2
Svar
23
· Visningar
5 291
Senast: ogres
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka