Sv: hur funkar hackamore?
Det första och bästa är väl att ta reda på VARFÖR hästen är öm i munnen. Kan den ha vassa tänder (vassa på "fel" ställe, så att det skaver, då, alltså), kan den ha dåligt passande bett (modell och/eller storlek), dåligt passande nosgrimma (modell / hårt spänd)? Ta hjälp av veterinär och/eller hästtandläkare!
Angående hackamorets funktion: Hur skarpt det är beror på hur långa hävstängerna är - ju längre desto skarpare. Det finns ju t.o.m. "hackamore" utan hävstänger, av typen sidepull, bosal, repgrimma m.m. Generellt tycker jag att det är svårare att vara tydlig i hjälpgivningen med bettlösa varianter än med bett - "dressyrfinlir" känns svårare. Men det kan ju bero på att jag är mer van vid att rida med bett...
Med ett "riktigt" hackamore (med hävstänger) tycker jag det är lite svårt med ledande tygeltag, kan t.o.m. vara svårt att svänga... Däremot är det lätt att få STOPP på hästen!
Med varianterna utan hävstång blir det mycket lättare med ledande tygeltag, men kan å andra sidan vara SVÅRT att få stopp (jag har provat - många blåmärken blev det...).
Jag ser det dock som en nyttig variation i ridningen att ibland rida utan bett. Man måste nämligen rida bättre med resten av kroppen då, och få hästen att lyssna på säte, skänklar och vikt!