hur funkar hackamore?

S

super_kompis

hej! Jag undrar om jag ska ha hackamore på min häst. han är väldigt het men han är så om i munnen. så ja kan int ta så mycket i han. då undrar jag om hackamore är ett bra alternativ. jag är väldigt tacksam för svar... :confused:

Sv: hur funkar hackamore?

Det första och bästa är väl att ta reda på VARFÖR hästen är öm i munnen. Kan den ha vassa tänder (vassa på "fel" ställe, så att det skaver, då, alltså), kan den ha dåligt passande bett (modell och/eller storlek), dåligt passande nosgrimma (modell / hårt spänd)? Ta hjälp av veterinär och/eller hästtandläkare!

Angående hackamorets funktion: Hur skarpt det är beror på hur långa hävstängerna är - ju längre desto skarpare. Det finns ju t.o.m. "hackamore" utan hävstänger, av typen sidepull, bosal, repgrimma m.m. Generellt tycker jag att det är svårare att vara tydlig i hjälpgivningen med bettlösa varianter än med bett - "dressyrfinlir" känns svårare. Men det kan ju bero på att jag är mer van vid att rida med bett...

Med ett "riktigt" hackamore (med hävstänger) tycker jag det är lite svårt med ledande tygeltag, kan t.o.m. vara svårt att svänga... Däremot är det lätt att få STOPP på hästen!

Med varianterna utan hävstång blir det mycket lättare med ledande tygeltag, men kan å andra sidan vara SVÅRT att få stopp (jag har provat - många blåmärken blev det...).

Jag ser det dock som en nyttig variation i ridningen att ibland rida utan bett. Man måste nämligen rida bättre med resten av kroppen då, och få hästen att lyssna på säte, skänklar och vikt!

Bara en fråga; vad menar du med het? Är det en nervös häst som försöker springa ifrån för att den inte förstår, eller är det bara en väldigt pigg och självsäker häst som försöker ta kommandot på sitt egna lilla vis?
Om det är en självsäker häst så bör man enligt mig vara rätt tuff för att kunna rida den bettlöst på ett säkert sätt (om det inte är en häst med väldigt bra grundträning; det finns hästar som testar väldigt mycket MEN som ändå lyssnar på väldigt små inramningar; dessa är tryggare att rida i bettlöst). Är det däremot en häst som är lite FÖR ivrig att vara till lags så brukar bettlöst fungera toppenbra. Men det är ändå väldigt individuellt. Ingen kan säga att det ÄR ett bra alternativ, det är bara till att pröva.

Men lite beroende på hur långt ni har kommit i utvecklingen så vet jag inte om hackamore är det bästa alternativet. Det är lättast att ställa/arbeta på volter med en häst i de andra bettlösa som finns på marknaden. Du kan svänga och rida på volter med ett hackamore, men det ger ingen tydlig signal om vart du vill ha huvudet och halsen och ställningen som många påstår sig få är ofta oäkta.

En viktigt grej är enligt mig att kolla så att hästen förstår hjälperna redan INNAN man sitter upp. Om hästen inte vet att "dra i nosryggen" betyder "stanna" så måste man helt enkelt visa den det. "stanna" är enligt mig en viktig signal att ha inlärd, särskillt när man ska sitta upp i ett snällare huvudlag (nu hänvisar jag till min typ av bettlösa som har en mjuk nylonrem över nosen bara; repnos är inte ett dugg snällt). Vissa hästar kan ju betee sig illa helt enkelt för att de inte förstår, och då är det oftast bättre att visa från marken vad man vill.

Det har du rätt i. Eftersom min häst är inriden bettlöst och alltså lärde sig det först, har jag en tendens att glömma att det inte är lika självklart för alla hästar...

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: fio
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 624
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka