Hur funkar det nu då? - shettis,ägarbyte, pass

A

Annikan

Jag har till slut kommit till beslut om att jag ska köpa en gammal shettis (20år). Hon kommer att gå kvar hos ägarna till i september och ägarbytet sker inte förrän då. Ägaren har inte skaffat pass till hästen o har inte för avsikt att göra det i dagsläget. Hur är reglerna kring det nu igen? Och vad blir det för ändringar i juni?

Vad jag funderar på främst är om det är "lagligt" att sälja häst utan pass när de nya reglerna inträder - kan jag lika gärna skaffa passet när jag köpt henne, eller är det t.o.m möjligt för mig att skaffa passet nu i sommar innan jag står som ägare...

Upplys mig gärna om vad det är som gäller - kommer att gälla. Skulle vara till stor hjälp!

Mvh Annika

Sv: Hur funkar det nu då? - shettis,ägarbyte, pass

Jag tror inte att man får sälja häst utan pass.
Så det borde ligga hos ägarna att skaffa pass.

Är det inte en olaglig handling att sälja utan pass?

jaa, frågan är ju just hur det är med den där saken... hmmm - någon som tror sig vara säker på sin sak?

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...er/hastpass.4.7502f61001ea08a0c7fff49634.html

"Om hästpass
Den 1 januari 2006 ska alla hästar oavsett ålder och ras ha hästpass. Sedan den 1 mars 2002 har det varit krav på pass för hästar som är födda efter detta datum. För övriga hästar har det krävts hästpass vid ägarbyte, införsel till landet/utförsel ur landet och vid slakt. Från och med årsskiftet blir det alltså obligatoriskt med pass för alla hästar. Passkravet gäller för hästar i hela EU."

Kan man tolka detta på så sätt att den nuvarande ägaren inte kommer kunna få igenom försäljningen - alltså papprena på vårt ägarbyte blir inte godkänt - om hon inte skaffat pass till ponnyn innan?

Steg ett borde vara att skaffa ett pass, steg två att skicka in blanketten för ägarbyte till sveriges shetlandssällskap.

Vi köpte en shettis utan pass och papper förra året. Började med ett besök hos ID-kontrollant (veterinär). Inget chip, så det körde vi i honom. Sedan blev det ett konturdiagram med åldersbestämning. Sökte pass och registrering hos SPAF (har för mig att de inte längre registrerar in okända ponnies).

Kostade strax under 1000-lappen totalt med chip, konturdiagram, ålder, DNA-tuss och passet.

jo, det låter ju självklart att det borde vara så - frågan är, är det ens möjligt att sälja hästen utan pass när de nya reglerna införts?

Anledningen till att jag undrar är för att ägaren inte verkade intresserad av att ta tag i det där med pass utan tyckte nog att jag kunde göra det. Jag är tveksam eftersom det (även om det inte är dyrt) kostar en liten summa - o jag betalar redan nån tusenlapp mer än vad jag egentligen tänkt för hästen...

Allt löser sig per automatik om det är så att det inte GÅR att skriva över hästen på ny ägare utan att pass existerar, då är ägaren tvungen att fixa det innan ju...

Hmm, jag kanske ska försöka få tag på ngn i telefon att fråga helt enkelt...;)

Är hästen ö h t registrerad så det finns någonstans att göra ägarbyte?

vi skrev visst inlägg samtidigt sist - såg inte förrän nu - tack för prisuppgifter!

Jaadu - det var ju en bra fråga förståss! - vet inte säkert om den är registrerad - är så usel på detta med regler o annat....Vad jag vet är att hon har stamtavla - innebär det då automatiskt att hon är reggad någonstans?

Nej, det betyder ingenting om det inte finns papper på det. Och det går att para ihop papper med häst. 1989 var det inte riktigt samma krav på ID som numera...

Börja med att kontrollera om det finns NÅGRA papper på hästen ö h t. Egentligen får det inte säljas hästar utan pass. Men det gör det ju friskt ändå, särskilt unga föl och gamla hästar.

Jepp - det ska jag göra - så får jag försöka bena ut vad som ska/bör göras därefter då...

Det är nog det lättaste. Det enda vi fick till vår (förutom utrustning) var ett kort på ett föl (troligen hästen vi köpte som ung) och ett förmodat födelseår.

Nu är han fullt legitim, så visst går det att ordna till.

Om jag inte missminner mig är det Svenska Hästavelsförbundet som numera registrerar dessa ponnies, kolla på http://www.svehast.se/sh/doc/1019.asp#oregutan

Senast ändrad:

Vill tillägga att f.r.o.m 1 Juni 2009 ska alla shettisar som nyregistreras chip märkas.
Har shettisen rena papper dvs full stam så ska du DNA typa din häst och skicka detta till SLU. Hit vänder du dig också för att få provpaket utskickat. Provet ska tas av veterinär. Detta gör ju då enklast vid chipmärkningen samt id kollen.Om man inte tar ut en annan godkänd chip/idkontrollant.
Pris för Dna analys är på SLU 480:-
Pass till shettisen 400:-

okej - mycket att hålla ordning på, tack för tips och info. Ska ringa Svenska Hästavelsförbundet och kolla med dem också, skadar ju aldrig.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hej - önskar lite hjälp att bena ut tankarna kring ett eventuellt köp av shettis i höst. Jag har kikat runt efter sällskap till min... 2
Svar
25
· Visningar
2 992
Senast: aninnossnoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31