Hur funkar det med hundrastare?

Octavius

Trådstartare
Tyvärr så kan vår dagmatte inte har vår hund på dagarna längre när vi jobbar utan vi måste hitta en ny. En tjej har kontaktat oss via facebook och säger att hon hemskt gärna kommer hem till oss och rastar hunden medan vi är på jobbet. Vet att många andra gör på samma sätt.

Det jag funderar på är, ni som har hundrastare som kommer hem till er, hur gör ni? Ger ni personen en kopia av husnyckeln eller gömmer ni nyckeln någonstans där personen kan hämta/lämna den när hen kommer och går? Sambon tycker det är ett jättebra alternativ men jag är extremt skeptisk till att låta en främmande människa ha tillgång till vårt hus när vi inte är hemma......... Är mest rädd att personen ska få för sig att stjäla något i tron att "de märker nog inget" osv. Vill ju inte behöva gömma och låsa in allt av värde för en sån sak.

Hur gör ni? Är det jag som nojjar?

Tyvärr så kan vår dagmatte inte har vår hund på dagarna längre när vi jobbar utan vi måste hitta en ny. En tjej har kontaktat oss via facebook och säger att hon hemskt gärna kommer hem till oss och rastar hunden medan vi är på jobbet. Vet att många andra gör på samma sätt.

Det jag funderar på är, ni som har hundrastare som kommer hem till er, hur gör ni? Ger ni personen en kopia av husnyckeln eller gömmer ni nyckeln någonstans där personen kan hämta/lämna den när hen kommer och går? Sambon tycker det är ett jättebra alternativ men jag är extremt skeptisk till att låta en främmande människa ha tillgång till vårt hus när vi inte är hemma......... Är mest rädd att personen ska få för sig att stjäla något i tron att "de märker nog inget" osv. Vill ju inte behöva gömma och låsa in allt av värde för en sån sak.

Vad händer med försäkringen om något skulle försvinna, det sker inbrott, någon skada uppstår eller liknande, om ni gett ut nyckel till någon?

Jag vet inte själv alltså, men det är något jag skulle fundera på i det läget.

Jag har ingen aning, det är lite därför jag undrar. Det verkar vara hyffsat vanligt att folk gör såhär om man läser på facebook på olika hundpassnings-grupper, många som både söker och erbjuder hundrastning hemifrån sas. Sambon resonerar som så att det är lugnt, bara man kollar referenser. Om något försvinner så vet man ju vem det är, typ. Jag är inte lika bekväm med tanken.

När jag pluggade rastade jag en hund samtidigt som min egen ändå behövde gå ut. Jag hade nyckel dit, hämtade hunden och gick ofta hem till mig efter promenaden där ägaren hämtade honom sen. Men ibland gick jag också bara en lång promenad och lämnade hunden i sitt hem igen.

Vi hade först kontakt via nätet och sen träffades vi IRL innan hundägaren bestämde sig för mig.

Jag tycker definitivt att man bör höra med sin hemförsäkring vad som gäller samt om man väljer hundrastare skriva kontrakt och göra upp do's and dont's, vem står för vad om något händer etc.

Tack för svar. Jag ska be sambon kolla med försäkringsbolaget, det är han som har koll på den biten. Gällande kontrakt, finns det verkligen sånna kontrakt som är juridiskt bindande OM något ändå skulle hända? Jag menar, går det att komma dragandes med ett sånt papper till en jurist utan att de skrattar åt en? Eller göra en polisanmälan om stöld även om man frivilligt gav personen nyckel till ens hus? Det känns lite som att man kanske blir bemött med "du gav ut nyckel så du får skylla dig själv" typ.

Vi har inte något av extremt värde som går att plocka med sig diskret. Det är typ TV, dator osv men jag tror inte att folk hade vågat sno sånna grejer. Dock är jag som sagt nojjig och tänker i katastrofbanor där personen kanske ger nyckeln till en tredje part som sedan går in i huset när man vet att vi inte är hemma (arbetstider lär dom ju få reda på) och plockar på sig allt av värde osv.

Det finns ett par organisationer där hundrastare kan lägga upp sig och så får man boka via organisationen och hundrastaren får betalt av dem när hundägaren har betalt till organisationen och godkänt. Har det försvunnit något hemma hos dig så godkänner man såklart inte

Det finns ett par organisationer där hundrastare kan lägga upp sig och så får man boka via organisationen och hundrastaren får betalt av dem när hundägaren har betalt till organisationen och godkänt. Har det försvunnit något hemma hos dig så godkänner man såklart inte
Får kolla närmare på det, tack!

De har haft reservnyckel, samma hade jag när jag var hundrastare. Avtal är bra.
Jag förstår dock nojjandet, i våra fall har det rört sig om bekanta. Finns ju de med registrerade företag och försäkring också.

Är nog ingen stor risk att en hundrastare är ute efter att stjäla. Har personen egen hund Facebook osv har man ju rätt bra koll :) jag hade kunnat ge ut min nyckel utan vidare referenser, hade nog gömt undan lite i början bara. Och gått på magkänslan:)

Jag hade samma nojor när jag skaffade hundrastare. Hur fan ska jag våga släppa in en främmande person i mitt hus, och dessutom ge en nyckel så personen kan släppa in sig själv när det passar och jag inte är hemma?!

Jag var dels noga med referenser, min nuvarande rastare lämnade 4 st oberoende referenser vilket var skönt. Sen har vi ett avtal som dikterar vilka dagar det gäller, vad som händer om rastaren blir sjuk och inte kan, hur mycket betalt personen ska få, hur man gör ifall något händer osv. Sen har jag lämnat en reservnyckel som är tydligt märkt så att man inte ska förväxla den med någon annan nyckel plus att det finns en rad i avtalet där både jag och rastaren bekräftar att rastaren har tagit emot nyckeln, och sedan även en rad där bådas signaturer bekräftar att jag har fått tillbaka nyckeln när jag inte behöver rastning längre. Jag vill inte hamna i ett läge där personen behåller nyckeln samtidigt som h*n hävdar att h*n visst lämnat tillbaka den, och det är en säkerhet för rastaren att jag inte ska kunna komma i efterhand och kräva rastaren på ersättning för borttappad nyckel även om jag redan fått tillbaka den.

Det kan kanske tyckas som mycket papper för en sån enkel service, men jag vill ha mitt på det torra så långt det bara går. Om man inte vill skriva på ett avtal som dikterar väldigt enkla och simpla direktiv så passar man inte som rastare hos mig helt enkelt. Det är ju för att både jag och rastaren ska känna oss trygga med vad som gäller och ingen ska känna att den ena försöker lura den andra.

Om man har lämnat ut sin nyckel och den personen stjäl hemma hos en får man i normalfallet inte ut något på försäkringen. Brottsrubriken blir egenmäktigt förfarande och inte stöld eftersom personen som stulit har rätt att vara i ditt hem.

Jag hade varit mer orolig för hundens skull än att någon hade tagit något materiellt. Saker går alltid att ersätta.

Tack för svar. Jag ska be sambon kolla med försäkringsbolaget, det är han som har koll på den biten. Gällande kontrakt, finns det verkligen sånna kontrakt som är juridiskt bindande OM något ändå skulle hända? Jag menar, går det att komma dragandes med ett sånt papper till en jurist utan att de skrattar åt en? Eller göra en polisanmälan om stöld även om man frivilligt gav personen nyckel till ens hus? Det känns lite som att man kanske blir bemött med "du gav ut nyckel så du får skylla dig själv" typ.

Vi har inte något av extremt värde som går att plocka med sig diskret. Det är typ TV, dator osv men jag tror inte att folk hade vågat sno sånna grejer. Dock är jag som sagt nojjig och tänker i katastrofbanor där personen kanske ger nyckeln till en tredje part som sedan går in i huset när man vet att vi inte är hemma (arbetstider lär dom ju få reda på) och plockar på sig allt av värde osv.

Ett kontrakt är ett kontrakt oavsett om det är handskrivet eller skrivet av en jurist.
Dock kan det ju för lekman vara svårt att formulera sig så att det blir "vattentätt" utan kryphål. Men bättre att ha något än inget alls!
Vad händer om hundrastaren blir sjuk? Hunden blir sjuk eller du avbokar med kort varsel? Vad händer om hunden skadar sig när det är med hundrastaren? Vilka tider gäller? Etc etc.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 018
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som det ser ut nu så är jag väldigt nära att få ett jobb, och även om föräldrarna i dagsläget kan vara hundvakter så kan de inte gå ut...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Asko
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 053
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?