Hur fungerar det att ha en innekatt?

aiquen

Trådstartare
Jag kommer nu till hösten att flytta till en lägenhet, en etta på knappt 50 kvm. Och nu börjar min hjärna fantisera ihop planer om en katt! Jag har två katter här hemma där jag bor idag, så jag är alltså van vid att ha katter omkring mig och den ena av dem sover i min säng praktiskt taget varje natt o.s.v så det kommer bli extremt tomt när jag flyttat ifrån dem!

De här katterna är dock inga innekatter utan snarare 'gå-in-och-ut-som-de-själva-vill'-katter, och jag har heller ingen annan erfarenhet av innekatter. Skulle jag skaffa katt när jag flyttat skulle det däremot tvunget bli en innekatt med tanke på att jag aldrig skulle komma mig för att släppa ut en katt - lös -ens i ett mindre samhälle.

Så mina funderingar är hur det egentligen fungerar att ha en innekatt? För det första, trivs de verkligen? :o Och sedan hur mycket kostar en innekatt på ett ungefär (om man tänker på toasand, ett bra foder och andra sådana regelbundna kostnader) i månaden och vad MÅSTE man ha i hemmet för att det ska vara anpassat för en innekatt?

Sedan är det det där med TID också. Och det är väl där jag tror mina planer kan komma att gå i stöpet... Eller hur mycket tid (d.v.s. sällskap) behöver en innekatt? Klarar den att vara ensam en hel, i mitt fall, skoldag? Eller är de som hundar som i princip inte ska vara ensamma mer än omkring fyra timmar?

Och är det något annat man måste tänka på/vara medveten om? Kastration, t.ex. Måste en innekatt kastreras trots att den aldrig är i kontakt med andra katter?

Många frågor och funderingar, men katter har ändå en alldeles särskild plats i mitt hjärta så att få en katt till sällskap när jag nu flyttar ut i världen (och lämnar mina nuvarande :(), vore guld värt!

Sv: Hur fungerar det att ha en innekatt?

Dom flesta katter klarar av att vara innekatter. Ska du ha huskatt kan det vara idé att titta efter ungar som är födda inne och aldrig fått gå ut. Och gärna där båda föräldrarna är kända, så det inte är en "vildkatt" som är pappa t.ex. Skaffa gärna 2, dom har massor av glädje av varandra och kräver mindre av dig.
Katter kan absolut vara ensamma hela dagar. Dom flesta jag känner som har innekatter har ju jobb också, mina är själva upp till 13 h vissa dagar utan problem.
Kostnaden för mig är ca 150 kr/månad i matkostnader (tror jag, har aldrig räknat faktiskt) då köper jag RoyalCanin-foder.
Sanden kostar ca 95 kr/månad om jag inte ska byta i hela lådan. Jag har då 2 lådor till 2 katter.
Det du måste ha hemma är leksaker förstås och helst ett klösträd. Dom kan kosta endel, men är värt det. Du måste också hjälpa till att hålla kattens klor lagom långa eftersom dom inte kan sköta det själva inne. Så klosax är ett måste.
Som med alla djur så bör hemmet kattanpassas säkerhetsmässigt, speciellt när dom är små är dte viktigt att man stänger igen farliga utrymmen osv. Öppna fönster är big nono, så länge man inte har nät för. Massor av katter trillar ut genom fönster och gör illa sig varje år. Har du balkong ska du näta in (fråga hyresvärden/bostadsrättsföreningen först, alla går inte med på det tyvärr) eller aldrig släppa katten utan uppsikt. Vanligt även där att dom ramlar. Många tror inte det, men när katten ligger ute på marken med brutna ben eller annat så är det lätt att vara efterklok. Man kan sätta en nätdörr i balkongdörren annars, eller ha en så kort lina att dom inte kommer upp på räcket.

Ja, kastrera ska du göra ändå. En hane kan börja markera/strila, dvs kissa på möbler, golv och annat. Trots att han inte har nån i närheten. Honor löper, det kommer du troligen inte orka med i längden och risken finns att dina grannar börjar klaga om det är lyhört. En löpande hona hojtar rätt högt och håller på många dagar. En honkatt som löper utan att bli parad (gång på gång alltså) riskerar att få livmoderinflammation. Man kan få bort löpen med p-piller, men även det ökar risken för livmoderinflammationer och även för juvertumörer. Så kastrering är ALLTID det bästa alternativet för både ägare och katt om den inte ska gå i avel. Risken finns också att den smiter.

Tycker det är kanon att du frågar först. Det går kanon att ha innekatt, bara man är beredd att göra lite uppoffringar (bort med giftiga krukväxter t.ex) och lägga ner lite arbete.

Liknande trådar

Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·
H
Övr. Katt (Säg till om tråden ska flyttas, tyckte dock att eftersom det handlar om vilken katt/kattras som passar bäst kanske den passar bland...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 471
Senast: hgfy
·
Övr. Katt Virrig rubrik, men ska försöka förklara mig. Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa katt/er i höst. Vi bor centralt i en...
Svar
10
· Visningar
1 882
Senast: Elina8
·
P
Övr. Katt Jag har skaffat två kattungar, båda hanar, den ena är 4 månader och den andra 4½ månader. I alla fall så har jag nu planer på att flytta...
Svar
2
· Visningar
692
Senast: Phocahontas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama