Hur förvarar ni er loksele?

A

albasanis

Någon har en bra och smidig hängare att rekommendera?
Håller på att fixa om i sadelkammaren och är less på bocken
den hänger på nu...Har sett sk Selhängare men ryms den verkligen
på en sådan? Är typ Värmlandssele med bågdäckel..

Sv: Hur förvarar ni er loksele?

Vi har selhängare från hästaffären i Tingsryd och lokselen rymms där. Har även satt samma selhängare (kostar bara 47:50) på boxdörren så man kan ha den som avhängning vid på och avselning eller för den delen sadeln. Och ibland hänger det täcken där också ;) Men när de inte används så kan man fälla ner den.

Ett tips vid avselning: Häng bågdäckeln och svanskappan över ena lokan medans den ligger kvar på hästen. Smyg in din vänster axel framifrån så du har hela selen på axeln. Sen kan du ha den på axeln tills du komer fram till selhängaren (som sitter på lagom höjd som passar dig). Och där kan föra över selen från din axel till selhängaren.

Vid påselning: samma axel och då för du över selen. Gå till hästen och "kasa" över ena lokan över halsen tillsammans med bågdäckeln som fortfarande hänger över lokan. Och vips så ligger den tunga lokselen på plats :) Sen är det bara att rätta till allt så det ligger på rätt plats och spänna remmarna.

Finns dock även selhängare för bröstselar där bröstan och däckeln inte sitter ihop och de är rätt värdelösa för lokselar.

Ett tips för en kortvuxen svagis :d

Sv: Hur förvarar ni er loksele?

Tack, då blir det en sådan fällbar modell:)
Vilken bra teknik, ska absolut prova den, lokselen väger ju
ett ton känns det som och inte blir det bättre av en stor gravidmage i vägen...:grin:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 730
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka