Hur förvara torrhö?

Exit

Trådstartare
Vad är egentligen det optimala sättet att lagra torrhö? Om man skulle få välja och fantisera fritt, hur borde höet då förvaras för att hållas så bra som möjligt under vinterns gång?

Sv: Hur förvara torrhö?

Om det är optimalt vet jag inte, men vi har aldrig haft några problem med vårt hö trots att vi bor i Skåne (*peppar, peppar*).

I förra stallet lagrade vi det i ladan, på träpall och med halmbalar mot ytterväggarna. Två sidor var fria och det var högt i tak och bra luft.

I nuvarande stallet har vi höet på loftet. Där blir fuktigare luft än i ladan och vi packar in höet med halm längs alla sidor och även ovanpå. Fjorårets hö är fortfarande fräscht. :)

På skulle med massor av halm uppepå (och på sidorna, om de är "öppna).
Och eventuellt luftinsläpp till skulltorken igenstängt, så att det inte blir fritt inflöde underifrån för höstens fuktiga luft.

KL

Vi bygger stall med höskulle. Hur gör man bäst då? stapplar hur högt? måste man ha halm runt? vad är viktigast att tänka på vid höskullebygge? :grin: hur ska ventileringen vara? tänkte det är bäst att fråga medan vi ännu hinner ändra/bygga till. Annars gråter man floder när man upptäcker att höet möglat:crazy:

Vi bor i skåne vilket innebär att det inte är altid de bästa vintrar för torrhö.

Vi lagrar det uppe på ett loft på logen, ej ovanför stallet.
Jag staplar halmbalar runt om dvs på sidor och ovanpå. Jag strör också salt mellan varven. Om inte halmbalar räcker till eller av annan anledning har jag senaste tiden ibland haft fiberduk ovanå i stället. Jag vänder också balarna så att inte de avklippta sidorna ligger utåt.

För några år sedan var det en mkt fuktig vinter ch många fick sitt hö förstört. Vi fick kasta massor av det och sedan dess gör jag som ovan. Vi köper balar som är packade när de är nästan torra och som sedan har torkats helt torra på skullen av bonden.

Det har fungerat bra så länge jag har gjort så. Vi har ibland även förvarat dem ett par månader på logens golv, instängda i halmbalar och det har ckså fungerat.

på höskulle såklart!

jag valde dock takhöjd i stället för skulle när vi byggde. höet lagras i ett isolerat förrådsrum, har aldrig möglat pga lagring.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat