Hur fort får man köra egentligen?

Sv: Hur fort får man köra egentligen?

Det spelar ingen roll, man får hur som helst inte köra så fort med släp ;)

Jag har sett detta allt oftare, tyvärr. Tråkigt att de inte kan följa lagen, ännu tråkigare om de dessutom har levande djur i transporten :(

så skrev den som inte har på vägen att göra!

Hastigheten på skyltarna är högsta tillåtna hastighet - dvs 80 på 90 väg är helt OK, 95 på 90 väg är otillåtet. Det kan finnas många goda skäl att köra långsammare. Det kan röra sig om vilt längst vägen, människor som beter sig underligt vid/på vägen, bilisten kanske vet att det ligger en lekplats bakom buskaget, att skapa avstånd till framförvarande, att förberedda en sväng, blödande asfalt, misstanke om fel på bilen, solen (vi är olika långa och störs av solen vid olika vinklar), att föraren plötsligt mår sämre... Hastigheten ska inte vara den där man kan hålla bilen på vägen - hastigheten ska vara en där man kan lösa problem.

Människor som har så dåligt omdömme och temperament att de stör sig på att någon kör lite långsamt, har inte på vägen att göra. Hets-pellar är farliga och de ska inte lägga ansvaret för sitt eget dåliga beteende på andra. Jag har sett tusentals dåre-omkörningar, men aldrig någonsin har de berott på att en gubbe med keps hotat någon med pistol. De har alltid varit den omkörande bilistens val!

PS jag har själv blyfot, men det innebär inte att jag har rätt att störa mig på dem som faktiskt följer reglerna!

När jag som 18-åring tog körkort så sa bilskolläraren att man inte fick såsa och ligga under hastigheten utan anledning. Det var visst även en gubbe som för ett par år sedan fick böter för han maskade i 50 på motorväg.

Sådana där såskoppar är ju "accident waiting to happen" tycker jag! För de skapar ju ofelbart bilköer, och ju mer bilar på samma ställe, desto större chans att något händer!
Jag anser att är man så rädd för två droppar regn, mörkerkörning, två snöflingor osv att man oupphörligen stoppar upp alla annan trafik, då håller man sig hemma! Och blir fegskiten överraskad av enligt dem hemska vägförhållanden så ska de ju åtminstonde när kön efter blir nog lång svänga av på bussficka eller liknande och släppa förbi kön!

På tal om konstig bilkörning så hände något intressant när jag åkte till min dressyrträning i tisdags!
Jag ska på väg dit svänga vänster från en landsväg in på en mindre grusväg. Allt på en lååååång raksträcka med stora åkrar på båda sidor = enormt bra sikt. Jag ska svänga några hundra meter efter att hastigheten höjts från 50 till 70, vilket resulterar i att jag inte kommer upp i 70 innan jag svänger. Vilket ju om "Rallyharry" kommer efter mig upplevs som enormt provokativt. ;)
Jag har fått veta att om man kör med släp och ska svänga vänster och har bilar bakom sig, då ska man fortsätta till första väg HÖGER och svänga av där i stället. Sedan ÅKA TILLBAKA och få högersväng i stället. Vilket jag erkänner att jag skiter högaktningsfullt i! :angel:
Nåväl, jag blinkar vänster och ska strax börja svänga, då blir jag omkörd av en övningsbil! Alltså en bil från bilskola! Jösses! :grin:

kl

Jag har kört i 130 med släp på E4an, ur kör synpunkt så ligger mitt släp über stadigt på vägen och jag har kamera och ser hur hästarna reagerar.

I fallet när jag körde 130 så hade jag en mycket svag och sjuk fölunge i släpet, sista milen satt jag i släpet och gav dropp medans mamma körde, hon körde runt 110km/h i mitt tycke kändes ingen som helst skillnad på att köra i 50 eller i 110.
Men man måste ha ett j*vla bra släp som ligger stadigt på vägen och är byggt på ett bra sätt.

I vanliga fall kör jag runt 95-100 men är alltid jäkligt försiktig i svängar, rondeller och annat. Men jag kör till största delen motorväg. Mina hästar springer på släpet och vill inte gå ur. När man väl fått ur dom går de på igen om man inte hinner stänga..

*kl*

Hur ställer sig alla till att b-korts lastbilarna får köra i max 110?
Men att du "bara" får köra i 80 om du kör med släp...?

Åja..såpass nära till kortet är det så jag fattar att man inte tokkör på dåliga vägar samt håller laglig hastighet med och utan släp.
Att ligga i 70 sa jag inget om, dessutom är det väl oftast minst 2 körfält på 110/120 väg så omkörning är fullt möjlig för de som saknar självbevarelsedrift vid filmjölksdimma, hällregn eller snökaos.. Jag pratade om att anpassa hastigheten efter vad situationen kräver och det borde väl erfarna förare veta bättte? Eller ska jag köpa mig en cykel..? ;)

"Att vara trafikant är att mötas i trafiken utan att träffas!"

//C

Grejen är den att när folk har fått körkort anser de att de är störst bäst och vackrast i trafiken, samt givetvis odödliga.

Folk som kör saktare än 10 km över hastighetsbegränsningarna brukar enligt dem vara idioter som inte har där att göra.
(Eller folk som kör i 85 på 90 väg. DET KAN MAN JU INTE GÖRA!)

Visst håller jag med om att det är störigt att komma ifatt bilar, men vill jag köra om så får jag ju göra det eller anpassa MIG efter bilisten framför.
Kan jag inte köra om så kan jag vänta tills jag får möjligheten.

Att folk kör tokfort med häst bakom eller barn i bilen gör mig mest förundrad över om de öht har något i huvudet.
Personligen skulle jag inte ens kunna köra jättesnabbt med tom transport bakom eftersom det skulle kännas så fel. :D

*kl*

Hur ställer sig alla till att b-korts lastbilarna får köra i max 110?
Men att du "bara" får köra i 80 om du kör med släp...?

Det är en viss skillnad i stabilitet hos en liten lastbil och hos ett släp kopplat till ett annat fordon.

Just på precis en sådan sträcka - åkrar, raksträcka, god sikt - var jag med om min första (och förhoppningsvis enda) viltolycka. Mitt på ljusan dag hoppar ett rådjur upp ur diket.

Nu blev bilen ordentligt tilltryckt och jag fick ge mig ut på åkern efter rådjuret. Vad hade hänt om jag haft släp? Hur mycket kanar släpet i sidled vid en tvärnit? Om det kanar i sidled - kanar det ut i diket eller ut i den mötande trafiken? Hur mår en häst i ett släpp som tvärnitar?

Senast ändrad:

Folk som kör saktare än 10 km över hastighetsbegränsningarna brukar enligt dem vara idioter som inte har där att göra.
(Eller folk som kör i 85 på 90 väg. DET KAN MAN JU INTE GÖRA!)
Visst håller jag med om att det är störigt att komma ifatt bilar, men vill jag köra om så får jag ju göra det eller anpassa MIG efter bilisten framför.
Kan jag inte köra om så kan jag vänta tills jag får möjligheten.

Att respektera och anpassa fart och avstånd efter regler, sikt, övrig trafik, väg- och väderförhållanden samt efter sin egen och bilens förmåga ökar ju allas chanser att komma fram dit det var tänkt. Skynda långsamt så går det fortare är mitt motto iaf. Tyvärr finns det såväl aggresiva fartdårar som arroganta vägsniglar som kanske inte riktigt har fattat när, var och hur dessa bedömningar ska göras.. :crazy:

//C

:crazy:För någon dag sedan körde jag bakom en hästlastbil, en stor snygg sådan, som körde om andra lastbilar och bilar. Den körde minst 120-130 km/h...

Finns tyvärr alldeles för många som kör i skitsläp och som inte vet hur man ska köra med en häst i släpet...Får hjärtat i halsgropen av vissa man sett.
Att köra med vett är a och o när man kör häst. Jag har själv aldrig kört med släp eftersom vårt släp+bil kräver e-körkort, men kanske tar sådant körkort i framtiden. Nu är det bara pappa som kan köra.
Jag tror dessutom det ofta är folk sm kör otillåtet, dvs kör med sitt bkort när det inte är tillåtet.

Tycker det ska vara högre krav på släpen vid besktningen också, hur vissa släp gått igenom besiktningen är ett mysterium för mig...Vi har ett släp (nytt Boj classic) med speciell dragkrok som gör det tillåtet att köra 140 i Tyskland. Vi kör dock alltid enligt svenska regler på vägarna, 80 som högst.

högst 40 km/tim med

obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),
a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

Så om jag kör med övervikt så FÅR jag fortfarande köra om jag bara kör i 40?
Kanske en riktigt dum fråga, men jag uppfattade det så?

kl

I söndags var jag ute på E4an och åkte,straxt innan Nyköping blir jag omkörd av ett hästtransportekipage..Jag åkte i 100-110!
Och eftersom jag bor i Nyköping så vet jag var de flesta kontroller är,och ofta på helger..
Och dom står ofta med laser i riktningen mot Stockholm,nån km från Nyköping,och sen haffas man vid 1a infarten till Nyköping..

Jag log lite i mjugg och tänkte "att hoppas polisen står där vid fickan.."

Hästtransporten blåser vidare,och jag hamnar en bit bakom..och vad ser jag när jag är uppe på krönet? Jo 2 polisbilar i fickan..varav en åker ut och slår på blåljusen och hästtransporten får svänga av motorvägen..

Så kan det gå,och jag tror att han passerade 30km-gränsen..
Han fick nog dra hem hästtransporten med handkraft..:angel:

Liknande trådar

Körning Eftersom jag inte kört så länge med Fia-Lina möter vi ständigt nya saker, och än så länge har det gått bra :angel: I veckan när jag...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka