Hur fort får man köra egentligen?

Sv: Hur fort får man köra egentligen?

130 på väg till djursjukhuset har gått fint! Gäller det liv eller död så...

Annars håller jag runt 80 (beroende på väglag/häst m.m)

KL

Jag har åkt med i ett hästsläp.... (vet att man inte får, men vid detta tillfälle var det nödvändigt, annars hade vi haft en krossad bebbe)....

Då körde vi som fortast i 80 km/h och det krängde och skramlade och höll på inne i släpet. Och detta var ändå en hyfsat ny kärra.

Vi kör aldrig mer än 80 km/h om inte nöder kräver högre hastighet.
Det är inte värt att behöva utsätta hästen för en mer kraftig inbromsning än vad det blir med 80 km/h.... Och sen är inte böterna kan kan få skojiga heller....

Mvh Domino_s

Forskning har ju visat att körsättet spelar roll på hur lättlastad hästen är. Och eftersom jag har lättlastade hästar så måste jag ju köra hästvänligt, så det är ytterligare ett skäl att fortsätta köra likadant som jag alltid gjort.

Detta tror jag stenhård på....!! :bow::bow:

Att åka med en sväng i släpet är en mkt god idé! Även om föraren kör vettigt och bra så är det som du säger, väldigt mkt krängningar ändå!
Och man kan ju då tänka sig hur det är att vara häst och åka efter en sådan där dåre som varken saktar ner i kurvor eller tänker på hästen när den accelererar eller bromsar! :crazy:

Forskning har ju visat att körsättet spelar roll på hur lättlastad hästen är. Och eftersom jag har lättlastade hästar så måste jag ju köra hästvänligt, så det är ytterligare ett skäl att fortsätta köra likadant som jag alltid gjort.

Det här håller jag också med om. Jag köpte en svårlastad häst för två år sedan och tränade lite i taget i början att åka korta sträckor. Idag går hon in innan hon ens har blivit tillsagd. :love:
Jag kör i snigelfart och mår nästan dåligt för hästarnas skull när vägen är gropig och krokig.:crazy:
Skulle jag köra fortare än de tillåtna 80 km/h så börjar min kärra vobbla. Inte kul kan jag säga. Annars ligger den som ett strykjärn efter bilen.

Fast det beror nog inte bara på hastigheten utan även hur du planerar din körning efter hastigheten.

Har alltid haft lättlastade hästar, fastän jag har väldigt svårt att hålla mig i rätt hastighet både med och utan släp:o

/Camilla

Som körkortsanspirant har jag fått inpräntat att anpassa hastigheten efter trafik, sikt & väglag. Att köra 120 i regnväder, även om skyltarna tillåter är väl lika riskfyllt, för att inte säga dödsbenäget såväl med som utan släp.. Att du sedan körde lagligt jämfört med släpdåren spelar ju tyvärr mindre roll om nu olyckan skulle grinat illa.. Tur dock att allt gick bra denna gång!

Ska väl tillägga att jag inte fått min flänglapp än, så jag kan ju teoretiskt sett ha fel.. :o

//C

Det beror ju helt på hur vägen är, antar att en 120 väg är "bra" annars hade de inte haft den hastighetsbegränsingen. Lite regn stoppar inte mig från att köra i 110 där det är tillåtet så länge det inte är vattenfyllda vägbanor

Jo, förvisso är det säkert "bra" vägar under normala omständigheter, men även bra vägar kan bli dödsfällor vid halka, regn, dimma, släpdårar osv..

/C

Har du åkt hästtransport??

Jag skulle vilja påstå att det MÄRKS skillnad på om man kör 80 eller 110.
Nu har jag bara provat åka transport i 60-70 km i timmen, men tro mig.. minsta lilla fartökning känns..kurvor,gupp,inbromsningar.. allt blir kraftigare ju högre fart du har! En kraftig inbromsning med släp i 110 skulle jag inte vilja se iallafall.. än mindre vara med om.

Dessutom finns det ju en hastighetsbegränsning av en anledning.

Nädu, jag är en sån som ringer polisen. Och blir jag omblåst av en bil med transport, då slår jag en signal till farbror polis. För hästens skull, och för allmänhetens skull.

Jag har åkt i min transport och haft telefonkontakt med föraren för att få veta hur fort det har gått (det var alltså bara jag i transporten ,inge häst).
Från 50 km/h och upp till 100 km/h kändes det faktiskt likadant!
Vägljudet var lite högre vid 100 men inte olidligt och mina hästar har bomull i öronen när jag kör dom.

Alla som tänkt köra transport ska pröva att åka i den åxå tkr jag iaf, då har man en bra uppfattning om hur man bör köra, sen så går det ju inte att jämföra rakt av eftersom vi har bara två ben att hålla balansen med och hästar har 4.
Sen är det ju så otroligt stor skillnad på vad hästar "tycker om" en av mina han hatar släta jämna vägar då blir han otålig och förbannad medans en av dom andra måste man köra så fjolligt å sakta med så om jag körde saktare så skulle jag stå helt still :O spec i svängar osv... det är ingen hit att vara bakom mig i rondeller lr vänster svängar när jag har den fjolliga hästen med mig... det går saaaaaktaaaaa... :p

Jo men det lär du nog inse när du fått ditt körkort, jag vrålkör inte på dåliga vägar och med släpet kör jag lagligt. Men de flesta stora vägar är så pass ok att du inte behöver sakta ner hela trafiken genom att lägga dig i 70.

Jo men det lär du nog inse när du fått ditt körkort, jag vrålkör inte på dåliga vägar och med släpet kör jag lagligt. Men de flesta stora vägar är så pass ok att du inte behöver sakta ner hela trafiken genom att lägga dig i 70.

*host* 80 *host*

De flesta stora vägar är det lugnt med omkörning också och då saktar man inte ner trafiken. Men annars så får folk tåla att hamna bakom ett släp i 80 knyck- eftersom något annat är olagligt!!!

Tycker det är egoistiskt att vilja att andra ska överträda lagen för ens egen skull. Jag blir aldrig stressad av bilar bakom mig. Jag bromsar gärna ner lite extra om dom ser stressade ut.. :devil:

*kl*

Intressant att läsa allas tankar. Har aldrig själv åkt i ett rullande hästsläp, man kanske skulle testa.
Jag har sett snabba hästsläp förr, men inte så här snabbt.

Åja..såpass nära till kortet är det så jag fattar att man inte tokkör på dåliga vägar samt håller laglig hastighet med och utan släp.
Att ligga i 70 sa jag inget om, dessutom är det väl oftast minst 2 körfält på 110/120 väg så omkörning är fullt möjlig för de som saknar självbevarelsedrift vid filmjölksdimma, hällregn eller snökaos.. Jag pratade om att anpassa hastigheten efter vad situationen kräver och det borde väl erfarna förare veta bättte? Eller ska jag köpa mig en cykel..? ;)

"Att vara trafikant är att mötas i trafiken utan att träffas!"

//C

Håller med, och tror stenhårt på detta MEN bland en del hästfolk så drar man fel paralleller anser jag.

Det är ok att ligga på 80 kanske även 90 på motorväg där jag inte behöver gira/svänga/bromsa etc.
MEN man måste SAKTA NER i rondeller/svängar osv det går inte att bränna på i 50 genom en rondell och säga att hästen har dålig balans. :mad: Man kan inte alltid ligga på 70 på 70-vägar då de faktiskt "bara" har 70 av en orsak, ofta för att det är lite kruvigt osv.

"Men jag körde ju JÄTTESAKTA, säkert bara i 40" var en kommentar häromdagen när jag kommenterade att hennes häst tappade balansen i rondellen. :eek: (Ja hästen är svårlastad)

En kompis till dottern kom in på gården i full fart med häst i. Släpet stod på 1 hjul i kurvan och då läste jag faktiskt lusen av henne. Chockad.. fick ringa upp henne igen dagen efter och prata om det. Hon körde ju SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ långsamt sa hon. Tyvärr går hennes häst snällt in än så länge. :mad:

Der här håller jag verkligen med om!
Det verkar som om många som kör med släp tror att 70 och 50 skyltarna är uppsatta och anpassade efter släp ekipage men dom hastigheterna är ju uppsatta efter en vanlig bil utan nåt efter! Står det 70 så är vägen ofta kurvig och kanske också mycket vilt, då betyder det att kurvorna KANSKE kan tas av en vanlig bil i 70 km/h INTE av en bil med släp efter..

Man måste ju vara medveten om att man faktiskt ofta har ca 1500 kg mer bakom bilen, då blir alla kurvor, inbromsningar och rondeller heeeelt annorlunda! Kraften som trycker på och trycker ut i kurvorna är ju så otroligt mycket större än med bara en bil.

Jag kör hellre lite för långsamt och ger min häst en behaglig tur i transporten än kör som vanligt och skyller på att hästen har dålig balans när den är svettig och skakig när man kommer fram :) Alla som inte kan vänta bakom mig eller som ligger för nära för det inte går att köra om precis den metern dom vill kunde jag inte bry mig mindre om, som sagt kan dom inte sin körkortsteori där det står om hastighetsbegränsningar för släp och hur man beter sig i trafiken mot dessa så får dom skylla sig själva, jag gör det inte!

Givetvis så spelar ju planerad körning också in på hur bekvämt det blir för hästen att åka med.

Men kör man fullt ställ med hästen i släpet på landsväg och ligger på ständig omkörning, då anser jag chansen att tvingas till en snabb inbromsning är större än om jag kör lagligt/bara lite för fort.

Nope, en väg med tresiffrig hastighet behöver inte alls vara "bra" på alla ställen!

Där jag bor så passerar R50. På en sträcka mellan en mindre ort och en stad (ca 4 mil) så var det förut 90-väg utom där det är avfarter, påfarter eller mindre vägar som leder ut (eller från R50 vad man nu väljer kalla det), där är det 70. På den vägen höjdes det på flera sträckor från 90 till hundra, fortfarande med 70 där det är påfarter osv.

På alla ställen utom ett! Boende bredvid den vägen har kämpat för att få ner 90 till 70, en enda avfart som inte haft 70 på den sträckan! Det finns inte ens dubbelfil (avfart med pil eller hur man kallar dem) på det stället, man måste alltså bromsa ner/åka ut i enfiligt och svänga!
Vad hände vid den avfarten? Jomen, i stället för att få sänkt till 70 så fick de HÖJT till 100!
Det är relativt skymd sikt också, så Vägverket verkar ha stängt av hjärnan när de planerade den sträckan!
Och där ska jag in/ut med min hästtransport! Dessutom är det STOPPLIKT när jag ska ut på vägen, så det tar ju tid att stånka igång ekipaget och sedan åka 90 grader höger eller vänster beroende på om jag ska söderut eller norrut!

Så säg INTE att bara för att hastigheter höjts så är det bara att köra på! Det kan finnas "skit" i vägen på ställen man minst anar det! ;)
Gissa hur många hetsiga personbilsförare som ilsket blinkat mitt ekipage i arslet när jag åkt ut från stallet! Hastigheten är alltså så hög i kombination med skymd sikt så jag har inte ens SETT att de kommit förrän jag varit ute på R50!
Och när jag ska hem så gör jag "fin" bilkö när jag i enfiligt på 100-väg bromsar ner mitt hästsläp för att svänga höger in på vägen till stallet!

Mkt möjligt att det är så men nu snackade jag om "vanlig" bilkörning, dvs utan släp. Jag har inga problem med att någon med ett släp bakom ligger under hastigheten men när en "vanlig" person ligger i typ 70-80 på en 90/110 sträcka så blir jag skitirriterad. För vissa människor räcker det med lite duggregn för att de ska tro att man åker av vägen vid laglig hastighet. Om vi tar E22:an som går här så är det så pass bra väg på de flesta ställen att det krävs rätt bra med regn för att man ska behöva ligga under laglig hastighet men lik förbannat så ligger folk i 80 o söndagsåker trots fin vägbana. Då kan man välja småvägarna enligt mig :)

Var som sagt inte körning med släp jag diskuterade så vad 80 har med saken att göra förstår jag inte. Klart man kör lugnt och försiktigt med släp.

Liknande trådar

Körning Eftersom jag inte kört så länge med Fia-Lina möter vi ständigt nya saker, och än så länge har det gått bra :angel: I veckan när jag...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Mellanpudel
  • Rintränings- och utställningstråd