Hur fort får man köra egentligen?

angelwings

Trådstartare
Idag när jag körde hem från jobbet blev jag väldigt upprörd över en sak. Jag kör hemåt på motorvägen, det regnar och jag håller precis tillåten hastighet (120 på den här sträckan).
Då plötsligt blir jag omkörd av en Volvo 745 med ett Boj-släp efter (sånt där äldre, med bara ett däckpar om ni förstår vad jag menar. Det såg inte särskilt nytt och fräscht ut). Troligen har de varit på travbanan här i krokarna för sulkyn var påhängd där bak.

Jag låg i 120 och den kom om med en :devil: fart så deras hastighet måste ha varit en del mer än så. Sen snäv sväng in framför mig så det wobblar till liksom. Sen satt jag hela vägen hem och hoppades att det skulle komma poliser och stanna den som körde för det kan väl omöjligt vara okej?!

Det måste väl finnas en anledning att man inte bör köra så fort med släp? Eller ens får? Men varför skulle man köra så vårdslöst med levande djur i släpet? Usch, jag blev bara så arg så jag kände att jag skulle gnälla av mig lite.

Sv: Hur fort får man köra egentligen?

Säker på att det var en häst i då?

För att svara på din fråga och kanske informera om det var någon som inte visste:

Hastigheten

Du får köra i högst 80 km/tim med
bromsad släp- eller husvagn,

obromsad släp- eller husvagn (totalvikt
högst 750 kg),
a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.

högst 40 km/tim med

obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),
a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

Jag förstår att din fråga i rubriken var retorisk men ibland undrar man. Har också sett hästsläp flyga förbi.. Jag tror inte alla vet och resten är väl dumma helt enkelt. :angel:

Jo, jag vet att det är 80, det var därför jag inte riktigt begrep hur människan tänkte. H*n pratade fö i telefon samtidigt som h*n körde om...

Jag var inte inne i släpet så jag kan ju inte säga det nej. Men det var 'nertyngt' som det brukar vara när det är häst i (om nån förstår vad jag menar) och annars körde man väl med sulkyn inne i släpet i regnet?
Men det var stängt därbak så jag såg inte öronen eller så på hästen nej.

Jo tack. Det var i huvudsak en retorisk fråga.

Själv är jag så orolig när mina tjejer åker släp så hälften vore nog, det är ju så mycket som kan hända! Och tänk då att krascha eller dylikt i 130, ingen hit precis :crazy:

Det måste nästan ha varit ett tomt släp, vilket i och för sig inte är mer lagligt men kanske kan kännas lite bättre. Om han lyckades köra fortare än 120 km/h med en Volvo 745 och häst i släpet då hade han en bra pigg bil eller så var det kraftig nedförsbacke... ;)
Som flera sagt innan gäller iaf 80km/h för hästsläp.

Jag är nog en sån där som ringer till polisen och påpekar saker. Sen vad dom gör med det det vet jag inte.

Min erfarenhet med att köra häst är att man sitter som på nålar hela vägen och kör dundersakta i alla kurvor och lyssnar efter om man hör några konstiga ljud och sånt. Men även om där inte fanns någon häst i så var det för snabbt ändå. Vad hade lixom hänt om den wobblat över och lagt sig på sidan. Hade du haft chans att bromsa då?

Nä, jag blir så irriterad på folk som tycker själv utan att bry sig om lagar. :mad: "Hästen står så fint så. Är inte ens svettig när vi kom fram". som om det är så man kollar om man kört för fort...

Ska rätta mig själv också, jag är inte 100% säker på att det var en 745, men det såg ut som en 745 :o Volvos modeller är jag inte så haj på. Kan ha varit någon annan liknande? Det var en kombi så det var en sån där stor Volvo, men kan som sagt ha varit en annan modell. :o

Vi hade en ponnymamma i stallet när jag var i ponnyåldern, som ingen ville samåka med till tävlingarna. Hon brukade ligga i 110 på E4 med släp + 2 hästar. Inte kul.:crazy:

Jag ligger i 100, minst på 110 väg. Alltså en rak, dubbelfilig bra väg.
Farten på en rak bra väg är oväsentlig för min del och även för hästens då han inte vet om vi kör i 80 eller 110.

Är det mindre väg kör jag självklart saktare.

Kör efter väglaget alltså. Och hade inte regagerat på att bli omkörd av hästtransport, har jag både blivit och gjort själv.

Men det är ju inte lagligt att köra fortare än 80 med hästsläp? Varför tycker du att det är okej? Jag kan gissa att anledningen till den satta gränsen är att när du kör med släp och häst i så har du såpass mycket tyngd bak på bilen att bromssträckan blir alltför lång i hastigheter över 80 km/h. kör du i 110 km/h med häst och måste bromsa för något så är ju risken att du måste bromsa så hårt att släpet förlorar kontrollen. Jag förstår inte folk som riskerar hästens hälsa för att de inte gitter köra långsamma 80 utan vill komma fram fort och kör långt över lagliga gränsen. Dom som kör för fort med bara sig själva i bilen får skylla sig själva om det händer nåt men när man har häst så tycker jag mna har ett ansvar att köra så säkert som möjligt. Jag kör iaf aldrig över 80 km/h oavsett hur många som tutar, ligger nära, hetsar mig bakifrån. Kan dom inte sin körkortsteori om hur fort jag får köra med mitt släp så får dom skylla sig själva!

Håller med föregående talar och lägger till: grrrrr..:mad:

Jag ligger i 100, minst på 110 väg. Alltså en rak, dubbelfilig bra väg.
Farten på en rak bra väg är oväsentlig för min del och även för hästens då han inte vet om vi kör i 80 eller 110.

Är det mindre väg kör jag självklart saktare.

Kör efter väglaget alltså. Och hade inte regagerat på att bli omkörd av hästtransport, har jag både blivit och gjort själv.

Varför gör du detta? Om man får köra 90 kilometer i timmen men kör 100 kilometer i timmen istället "vinner" man 6,42 minuter, på 10 mil, på en mil blir detta 0,42 minuter per mil. Samtidigt har man mer än dubblat risken att dö om det inträffar en bilolycka.

Källa: vägverket

Har du åkt hästtransport??

Jag skulle vilja påstå att det MÄRKS skillnad på om man kör 80 eller 110.
Nu har jag bara provat åka transport i 60-70 km i timmen, men tro mig.. minsta lilla fartökning känns..kurvor,gupp,inbromsningar.. allt blir kraftigare ju högre fart du har! En kraftig inbromsning med släp i 110 skulle jag inte vilja se iallafall.. än mindre vara med om.

Dessutom finns det ju en hastighetsbegränsning av en anledning.

Nädu, jag är en sån som ringer polisen. Och blir jag omblåst av en bil med transport, då slår jag en signal till farbror polis. För hästens skull, och för allmänhetens skull.

Det släpet jag har är godkänt 100km/h (i dom länder där man får köra så fort med släp) så jag vet att mitt släp är väl testat för denna hastighet och säkerligen högre.

I somras låg jag i 110km/h och blev omkörd av bil+hästsläp (svenskt släp, byggt med 80km/h i tanken antagligen...) som skulle till samma ställe som vi... Jag hängde på dom en bit men när dom kom över 120km/h så gav jag upp det....

Men ja, 80km/h är gränsen här i sverige men släpen klarar högre utan att det behöver vara farligt. Köregenskaper spelar in. Även vilken typ av bil och släp man har.

80km/h är 80km/h och bör hållas. Det finns ju en anledning till att gränsen är satt...

Som så många påpekat är det 80km/h som gäller med hästsläp.
Jag har ett släp som tydligen klarar 120km/h, men jag väljer ändå att hålla mig på 80km/h när jag kör med släpet efter bilen.
Visst, kan synda och hålla 90 en solig dag med rak väg och torr vägbana, men inte mer.

Utan hästen med på färden är jag på landsväg en notorisk "kör för fortare", håller bara hastigheten när jag vet/tror det är kontroller eller fartkameror. Men med hästen med då tar jag det lugnt, tycker skaderisken ökar för mkt med ökad fart och hästsläp.

Forskning har ju visat att körsättet spelar roll på hur lättlastad hästen är. Och eftersom jag har lättlastade hästar så måste jag ju köra hästvänligt, så det är ytterligare ett skäl att fortsätta köra likadant som jag alltid gjort.

haha apropå det så berättade min hästs medryttare nåt kul!

Hon kände nån gubbe som körde hästar hej vilt i transport så hon hade sagt att han skulle sakta ned så hästarna kan hålla balansen i kurvor osv...

Han svarade något i stil med "nej nej, dom står bättre när det går lite fortare, du vet det är lättare att hålla balansen när man cyklar fort än långsamt"

:rofl:

fast stackars djur... :cool:

Liknande trådar

Körning Eftersom jag inte kört så länge med Fia-Lina möter vi ständigt nya saker, och än så länge har det gått bra :angel: I veckan när jag...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring