Hur förklarar man att det är dags?

E

Emil P

Hej
Jag har en vän som för 2-3 år sedan gick över från ponny till sin första stora häst. Hästen har bl.a. både kissing spines och närliggande kotkroppar, smärtan har även börjat sätta sig "mentalt" då han försökt slänga av henne (hon har inte suttit på honom på länge, länge). Kissing spines är ju förhållandevis vanligt på häst utan att denna visar symtom. Men denna stackars häst är verkligen inte i något bra skick. Hon har varit i kontakt med två veterinärer. Den ena ville döma ut honom, den andra veterinären gav (enligt mig) falska förhoppningar om att man kan träna upp den till ett bra skick men att det kommer ta lång tid.

Jag jobbar på hästsjukhus och har (på vännens begäran) bett "mina" veterinärer gå igenom journalen och rtg-bilder. De tycker också att hästen bör dömas ut, den konvalescens-tid vi pratar om är så otroligt lång och slitsam för både ägare och häst.

Men hur berättar jag för min vän att jag faktiskt tycker det är dags att låta honom somna in? Det kan vara ett svårt beslut, men jag tror både ägare och häst kommer må dåligt om detta får fortsätta. :(

Sv: Hur förklarar man att det är dags?

Oj, vilken jobbig sits...:(

Ja, hur förklarar man det... Precis som du förklarar här antar jag. Att hästen lider och skulle må bäst att få somna in. Kanske blir ägaren arg, men det är ett jäkla beslut att ta, antagligen behöver man få höra sanningen av någon för att förstå.

Vet att det inte är lätt att säga det, men tänk att du gör hästen en tjänst...

Om vännen bett dig att kolla igenom allt med "dina " vet så kanske vännen vet att det kanske nalkas.
Säga att ni nu kollat på journaler osv och att det är bäst om hästen får somna in.
Det är ju viktigt att hästen slipper lida, men jag förstår att det är svårt att ta det samtalet med din vän.

Hej
Jag har en vän som för 2-3 år sedan gick över från ponny till sin första stora häst. Hästen har bl.a. både kissing spines och närliggande kotkroppar, smärtan har även börjat sätta sig "mentalt" då han försökt slänga av henne (hon har inte suttit på honom på länge, länge). Kissing spines är ju förhållandevis vanligt på häst utan att denna visar symtom. Men denna stackars häst är verkligen inte i något bra skick. Hon har varit i kontakt med två veterinärer. Den ena ville döma ut honom, den andra veterinären gav (enligt mig) falska förhoppningar om att man kan träna upp den till ett bra skick men att det kommer ta lång tid.

Jag jobbar på hästsjukhus och har (på vännens begäran) bett "mina" veterinärer gå igenom journalen och rtg-bilder. De tycker också att hästen bör dömas ut, den konvalescens-tid vi pratar om är så otroligt lång och slitsam för både ägare och häst.

Men hur berättar jag för min vän att jag faktiskt tycker det är dags att låta honom somna in? Det kan vara ett svårt beslut, men jag tror både ägare och häst kommer må dåligt om detta får fortsätta. :(

Först å främst vill jag bara påpeka för dig att både du och "dina" veterinärer begått ett lagbrott om ni tagit del av ägarens journaler utan ägarens medgivande!!

Smart av dig att delge detta i skrift??? NOT!!

Du drar inte bara in dig själv i lagbrott utan även Legetimerade Veterinärer, värst av allt. Du strider själv emot den sekretess som varje anställd "djurskötare" har i sitt yrkesutförande som anställd på en Veterinär klinik.

Värst av allt,, du verkar vara mkt lättpåverkad av att uppfylla dina "vänners" nyfikenhet, Vad kan detta bero på??

För att nu återgå till själva grundfrågan så borde det vara den behandlande Veterinären som i "klartext" talar om för hästägaren att nu är tiden kommen. Jag vet att enligt lagen så får ingen Veterinär "bestämma" att nu ska hästen avlivas om hästägaren motsäger sig detta. Faller det under djurskyddslagen och långvarigt lidande så är veterinärens skyldighet att vidarebefodra ärendet till Länsstyrelsen med all journalestik för opartisk bedömning.

Fakta är att många av dagens veterinärer har mkt svårt att för en hästägare som inte ser att tiden är kommen förklara att all övrig framtid för denna individ kommer leda till individens onödiga lidande.

Många veterinärer "orkar" eller kan heller inte föra denna diskution på talan, det kan bero på flertalet oberoende orsaker.

1. Man tjänar pengar på varje återbesök, injektioner, konstgjord andning.

2. Man har helt enkelt inte i sin utbildning som veterinär blivit utbildad i hur man ska konfrontera sina kunder (läs hästägaren/människan)

Jag tycker ärligt att du ska be om att denna tråd ska raderas,, fort som fasen innan det kommer leda till anmälan mot både dig,, dina "vänner" och främst mot "dina" veterinärer.

Risken är i annat fall att du kommer förlora din anställning enligt secretess lagen.

Gör inte som jag,,, tänk först och skriv sedan.:angel:

Men ägaren ville väl att hon och hennes veterinären hon jobbar med skulle kolla på de?

Jag jobbar på hästsjukhus och har (på vännens begäran) bett "mina" veterinärer gå igenom journalen och rtg-bilder.

Det är ju vännen som bett TS att prata med veterinär

Oh, har du vaknat på fel sida i dag:laugh:
Till TS, Coari brukar skriva läsvärda saker, så han kommer nog snart till sans igen ...

Jag får inte offentliggöra hästens eller ägarens identitet. Men har jag ett intressant fall, har jag rätt att ta fram rtg-bilder etc för att själv eller i grupp diskutera det sinsemellan vårdpersonal. I vilket fall som helst, så hade det sparat tid att skumma igenom första inlägget innan det läggs ner tid på ett sådant trist inlägg.

Det är oftast bäst att bara rycka plåstret, men det är ett otroligt känsligt ämne. Jag hoppas bara hon är moget att höra det. Även om hon inte uppskattar det, tror jag att hon i framtiden kommer se det som en positiv "knuff".

wish me luck!
Ha en trevlig helg, du också trots ditt hetsiga temperament :p

Har du ägarens medgivande??

Du får ursäkta men jag är fast besluten om att du inom ditt yrke har brustit i secretesslagen som gäller veterinärkåren.

(kvittrar som en lärka i skrift)

Ägaren verkar redan vara medveten om att det börjar bli dags .
Ge bara en liten puff i rätt riktning .

Till Coari :
Tack för ditt inlägg.
Det kan vara många som inte visste detta !

Hej från Hambo

Har du ägarens medgivande??

Du får ursäkta men jag är fast besluten om att du inom ditt yrke har brustit i secretesslagen som gäller veterinärkåren.

(kvittrar som en lärka i skrift)

Menar du att det är fel av en veterinär att läsa hästens journal på ägarens begäran?

hejsan Coari!
Hur kan man som veterinär + Emil P som jobbar inom hästsjukvård göra fel om "vännen" bett honom be en oberoende vet kolla på hästens journaler.
De har ju inte gjort det utan medgivande från den som äger hästen.
Skulle önska att jag hade ngn som kunde kolla min häst om det skulle bli fel på den och man fått flera olika åsikter om ev utdömd eller ngn speciell behandling.

Om "vännen" även är hästägaren så har man naturligtvis inte gjort ngt fel utan snarare tvärtom,, försökt skapa "secund upinium". Om däremot "vännen" inte är hästägaren så har man brustit i secretess.

Var i tråden framgår det att "vännen" är hästägaren??

Skriver man lite mer i "klartext" så slipper det uppträda missförstånd.

Det har hänt mer än en gång tidigare att man användt uttrycket "vän" för att få tillgång till information där denna "vän" senare visat sig inte vara hästägaren.

Den "slamkryparen" går i alla fall inte jag på en gång till.

I Just detta fall kan jag ha missuppfattat men i så fall,, varför skriver man "vän" istället för hästägare??

Man lär av sina misstag.

Ja fast om man läser så skriver Emil P på slutet att det vore bäst för både ägare och häst om det´ta fick ett slut. Jag kan bara tolka det som att vännen = ägaren .Kan ha fel men så uppfattar jag det.
Till Coari - Läs lite noggrannare inlägget innan du svarar så syrligt och så moralpredikande.
Ställ en fråga innan om vännen är ägaren innan du kastar ur dig all skit om hur fel det är.

Ta det bara varligt och om du vill så be en av vetrinärerna vara med om det känns bättre. Visst gör det ont att höra saker som är jobbiga och förändrar livet ,men personen kommer att vara dig tacksam framöver.
det skulle jag vara om mina vänner försökte hjälpa mig om de ser att jag har svårt att ta ett svårt beslut.:cry:
Lycka till och skriv gärna hur det gick

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Förra veckan var veterinär ute och misstänkte starkt att nya ponnyns utslag var ringorm. 😫 😫 Imaverol var det någon licens på och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 736
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka