Hur fördela kostnad av fri tillgång på hösilage?

O

osbeis

I vår lösdrift går det två halvblod, en b-ponny och en islänning. De har fri tillgång på hösilage, men hur ska vi göra för att fördela kostnaderna så rättvist som möjligt? Vi har alla köpt så mycket hösilage till våra hästar som vi har beräknar det ska gå åt i vinter. Jag har en b-ponny, och hon äter ju inte lika mycket som ett halvblod. Mitt förslag är att vi turas om att ge hästarna av respektives balar, men att tex var tionde gång det är min ponnys tur - hoppar jag över. Verkar det konstigt? Det är ju svårt att veta exakt hur mycket de äter.... Hur har ni andra löst det?

Sv: Hur fördela kostnad av fri tillgång på hösilage?

Jag förstår inte, ställer ni inte ut en bal i taget i hagen? Har ni köpt balarna var och en och inte ihop? Alltså så ni har egna balar att ta? Det är svårt att veta vad dom äter, jag vet en del stora hästar som äter mindre än ponnyer på fri tillgång.

Jag tänker ju att om ni har köpt balarna var och en och inte delat den kostnaden, då är väl problemet redan löst? Eller är problemet att dom andra äter upp ditt silage?

min islänning äter lätt mer än dom flesta, han slutar nämligen icke... så dela efter hur mycket var och en äter blir nog svårt... Jag kan inte ha min på fri tillgång för då blir han jättejättestor:angel:

Går ju inte beräkna hur mkt de äter. Vi köper ihop och delar rakt av per häst, sen får man ge extra om man vill eller banta om man vill, till samma pris. Har man lättfödda hästar är det ingen som behöver ta mer än ngn annan. Vi hade ett gammalt sto som åt dubbelt så mycket som de andra, fick gå i egen hage och äta ifred halva dygnet för samma.

Jag hade struntat i att hoppa över var tionde gång, verkar struligt, beräkna på hela flocken istället för varje individ...

Jag hade väl tyckt att de 2 storhästarna rimligen kan stå för 60 % av hökostnaden och dom 2 i ponnyformat 40 %.

Totalt för vinterns kostnader alltså 30% /storhäst och 20% / ponny.

Har ni inte köpt in hösilaget tillsammans?

Jag förstår inte hur ni har tänkt öht?
Har ni olika foder eller har ni bara betalat samma foder var för sig? Ni kan ju inte ge olika bal hela tiden menar jag...
Om hästarna ska ha fri tillgång, varför har ni då inte köpt tillsammans?

Vad som blir rättvist och hur man ska räkna beror ju på. Har nån köpt dyrare foder? Äter nån av storhästarna sakta?

Om var och en har räknat ut hur mycket era hästar kommer äta, så måste väl storhästägarna ha köpt mkt mer än tex dig så då går det ju ändå jämnt ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Vi har hösilage (TS 58)på storbal. Våra hästar har fri tillgång på hösten/vintern och äter upp en bal på 6-7 dagar (men då har vi haft...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama