Hur fördela hösilaget över dagen/natten?

Comatose

Trådstartare
Om ni hade en häst som åt 10 kg hösilage/dag, hur skulle ni då fördela det över 4 fodergivor?

Sv: Hur fördela hösilaget över dagen/natten?

Jag hade delat upp det så att den aldrig fick mer än tre timmar mellan ätperiderna. Hur lång tid det är beror på hur fort hästen äter och när den har stillat sitt tuggbehov.

Min får 2.5 kg morgon, samma till lunch. 2 vid insläpp och 3 till natten. Ska nu prova att ge lite halm till natten också så att han har lite mer att tugga på.

Jag hade nog gjort som jordgubben.

2 kg morgon
2 kg lunch
1 kg intag
5 kg natten.

Får hästen kraftfoder?

Det beror ju på fodertiderna.

Nattgivan lär ju vara störst, men hur du fördelar resten beror på vilka tider ni fodrar.
Ju längre tid, desto mer foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
883
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025