Hur förändras eran sits?

R

_Rosie_

Bara fundera lite på det här. Oftast så varierar sitsen beroende på gångarter.
Jag t.ex, har oftast bäst sits i skritten medans jag ofta drar upp hälar och petar ut med tårna i galoppen. I traven beror det på om jag rider pigg eller lite segare häst.

Vilken gångart sitter ni bäst i, skritt, trav, galopp? Vad är det som förändras när eran sits blir sämre i en gångart?

Min sits i galoppen ändras främst för att när jag ska svänga i galopp, så lyckas jag ofta få hästen att böja sig utåt. När jag ska använda skänkeln börjar jag då peta på med hälen och tårna börjar peka utåt. Jobbar på detta, gör stora framsteg :)

Bild på mig i galoppen; http://community.webshots.com/s/image10/8/31/7/145183107YfWMlu_ph.jpg

Inte så bra bild men i alla fall. Här ser man hur jag petar på med hälen. Bilden togs ju den andra maj, jag är bättre med händer och är mer rakryggad numera.

tror jag har bäst sits i skritt..
i traven och galoppen lutar jagm ig för mkt fram. och glömmer allt utom hästen typ...
men d e bara att jobba vidare med(men ingen av mina ridlärare bryr sig om ngt annat än formen, så e lite jobbigt, särskilt då formen knappast förbättras när min sits försämras :crazy:)

Jag har lättast för att få in rätt balans i galoppen, men svårast att hålla den kvar. Har svårt att få in den i skritten lätt för att hålla den kvar. Trav är en mittimellan gångart, dock är lättrindning ett ohjälpligt mysterium för mig, är hypersvårt för att rida lätt utan att komma i obalans :crazy:

Har nog bäst sits i galoppen, i skritten har jag lite svårt för att vara följsam och traven :o heum, den är hemsk!

I lodrät sits sitter jag nog mest korrekt i traven, då måste jag nämligen släppa ner skänklarna (vilket jag inte gör i skritt) och sträcka upp ryggen (vilket jag inte gör i galopp).
I trepunktssits sitter jag bäst i galopp, då det känns mest naturligt.

Sv: Hur förändras eran sits?

Min sits beror helt på vilken häst jag rider! :)

En välbyggd högrest dressyrhäst med bra gångarter sitter jag faktiskt riktigt bra på i alla gångarter. Oavsett sadel eller gångart.

Om man däremot byter till en hopphäst med symaskinstrav sitter jag som en kratta. Spänner mig och allt blir svårt...

/C - som förespråkar bättre hästar för bättre ridning!

Har ärligt ingen aning, allt raserades den dagen jag fick ont i ryggen. Sitter jag rakt som man skall...ja då gör det ont. :mad:

Tror att när jag kommer på mig själv, har bäst sits i galoppen. Beror nog på att jag är tvungen att sitta korrekt eftersom jag annars har svårt att hålla ihop hästen. (har väll ingen höjdarsits över huvudtaget, men man jobbar ju på saken...) :smirk:

Jag har kämpat som en galning under alla år,ridit så gott som varje dag utan stigbyglar för olika duktiga tränare.

Nu har jag hittat djupet i sadeln tackten i hästarna,men svårast är väl endå att göra ökningar i trav där jag fortfarande,om hästen tappar takt och bjudning,kann skumpa till....

Jag håller numera tårna rakt fram och hälarna på plats genom att släppa ner knäna.

Mitt tips får bli endå,rid dagligen och utan stigbyglar!

//Stally

Hade grymt fin sits innan, för nårra år sedan när jag red för en jätteduktig, grym, men skitbra ridlärare. Men när jag slutade där försämrades tyvärr sitsen :( Fast nu nät jag har börjat rida privtahäst i dressyrsadel börjar det bli bra igen :)

Bäst sitter jag nog i traven lr galoppen, men sitter inte riktigt bra uverhuvud taget..Älskar dressyrsadlar :love: man får såååå mycket djupare sits och det är lättare att hitta takten och allt. DEt svåra är dock, tycker jag att få in tårna och ner med hälarna..

:banana: Lully :banana:

Haha ojsan, har denna gamla tråd rotats fram igen;)
Nu har min sits förbättrats avsevärt i galoppen främst.
Rider jag sega hästar händer det att jag drar skänkeln för långt bak osv, på pigga hästar sitter jag bra, dock med risk att jag lutar mig framåt. Men det är härligt att känna att man gör framsteg, ändå:)

Jag sitter lika bra (eller halvbra, om jag ska vara ärlig :o ) i alla gångarter. Hade för ett antal år sen en ganska taskig sits, svårt att komma ner i sadeln och komma till ridning om hästen var det minsta skumpig.
Min tränare som jag hade på ridskolan tvingade oss att longera varandra varannan vecka under en lång period, och då försvann genast problemen :D
Nu rider jag inte regelbundet, och har inte tränat på alldeles för länge så jag vet inte riktigt hur det står till med sitsen egentligen. Hoppas lite sitter i...

Min sits förändras otroligt mycket beroende på vilken häst jag rider, och vilken sadel jag sitter i. På vissa hästar sitter jag bäst i skritt, andra i trav, andra i galopp. Vissa kan jag knappt sitta på alls, på andra får jag en supersits direkt. Och ju bättre hästen går, desto bättre sitter jag. Har dock svårt att få till den riktiga dressyrsitsen eftersom jag är byggd som Charlie Chaplin med utåtställda fötter, och dessutom har en del extra-stoppning på insidan av låren, som gör att överskänkeln inte ligger stilla mot sadeln.

Beror på om jag rider dressyr eller hoppning, i dressyr förändras inte sitsen så mkt. när man har en "tjatande" dressyrtränare som ropar: Tänk på sittsen, sträck på dig osv osv hela tiden ;)
I hoppning vet jag dock att när jag galopperar ändrar jag ofta automatiskt sitsen till lätt sits.. Framförallt när det är unga hästar jag rider...

Skritten är sitsen bra, trav är bra också så länge jag inte har någon enormt skumpig häst (då går det att rida lätt). Galoppen brukar för det mesta vara en katastrof, iallafall om jag rider på fyrkantsspåret. Volter brukar vara lättare att samla hästen och få en schysst sits.

Sv: Re: Hur förändras eran sits?

Elizette skrev:
hypersvårt för att rida lätt utan att komma i obalans :crazy:

Rid lätt på långa tyglar! Super för balansen och takten. Jag skäms :o , men när jag började med AR och långa tyglar så kom jag på att jag tidigare hållt balansen i tyglarna, och hade extremt svårt med lättridningen i början. Nu flyter det dock på som det bör :)

Jag tror jag har i stort sett lika bra/dålig sits i alla gångarter. Iaf på min häst.
Det är ju stor skillnad på gångarterna för olika hästar och varje ny häst man sätter sig på är ju lite anurlunda från den tidigare. Det gäller ju alltid att vara avslappnad och röra sig med hästen i gången, då ska det ju inte vara några problem hur hästen än rör sig - undantag finns säkert.

Skritt, trav och galopp har ju alla, olika rörelsemönster. Därför är det inte så konstigt att vissa sitter olika bra i de olika gångarterna. Det kan ha både fysiska anledningar, från ryttarens sida, eller bara handla om ovana/att ryttaren inte känner sig in i rörelsen ordentligt.

Jag sitter nog bäst i skritten ;)
I traven är det lätt hänt att jag spänner vaden och drar fram skänkeln.
Galoppen är helt olika beroende på häst :)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: cassiopeja
·
Träning Hur skulle ni gå tillväga med en spänd, "svår" häst som är svår att komma till ridning på, stundtals tar den inte skänkel -> man hamnar...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 416
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama