L
Lindi
Detta är en stor och viktig fråga för mig. Min pålle har jag hanterat enligt NH i ca ½ år och det går jättebra. Han är ganska osäker och rädd av sig, men litar väldigt mycket på mig från marken. (ex. så gick vi över en ca 200 m lång träbro ca 10 m över forsande vatten (precis vid kraftverk) och han blinkade inte ens, han har aldrig varit i närheten av en träbro innan... Järnvägarsövergångar och allt möjligt bryr han sig inte heller om när jag går framför.). Tycker att vi har kommit långt i vårat "förhållande"
och jag försöker verkligen att TÄNKA hela tiden...
Sen är jag oxå väldigt lugn och så med honom, han har varit mycket stressad innan (ex. en i stallet "trängde" sig i spolspiltan, hörde henne säga till en annan att "det tar ju en halvtimme för henne att göra i ordning hästen". och det är jag STOLT över
)
iaf, så fort jag sitter upp på honom blir han en annan häst... Har jobbat bort mycket nervositet osv så han är väldigt mycket lugnare, men det märks att han verkligen inte litar på mig när jag sitter på honom, vilket gör mig lite ledsen...
Han blir då väldigt rädd av sig, bron är tex helt oacceptabel att gå över... funkade inte ens när jag ledde honom halvvägs och satt upp mitt på bron... 
Har börjat rida honom i repgrimman och försöker få in dom signalerna, vilket funkar super
problemet är oxå att han tycker inte det är roligt att bli riden...
å då blir jag så ledsen och oinspirerad..
Han vill vända osv innan vi kommit ut från gårdsplanen (alltså det är absolut inga stora protester, uatn han försöker vända 1-2 ggr, sen går han snällt) men när vi kommer ut i skogen verkar han tycka det är rätt kul (särskilt att galoppera...
) Testade att rida lite i hagen i helgen, eftersom jag bara ridit på grimma två gånger så jag vill ju inte rida ut på det än, men vill gärna göra det sen då han lyssnar så bra på den. Då ville han knappt göra nånting alls, hur ska jag göra för att inspirera honom mer och få honom att tycka att det är roligt??? Rider alltid ut annars. Rider typ bara en gång varannan vecka, så det är inte uttjatning, annars går han framför vagn och då är det inga såna här problem, det tycker han är rätt kul.
Även när han körs är han rädd av sig, fast mindre än när han rids.
Ska antagligen gå en längre kvällskurs med honom snart, men det är dyrt och jag har ingen som kan köra oss... Och i stallet där jag har honom finns ingen annan "nh-människa".
Hoppas att det inte blev alltför snurrigt och att ni har nåt bra att skriva! om jag snurrade till nåt e det ju bara att fråga...
iaf, så fort jag sitter upp på honom blir han en annan häst... Har jobbat bort mycket nervositet osv så han är väldigt mycket lugnare, men det märks att han verkligen inte litar på mig när jag sitter på honom, vilket gör mig lite ledsen...
Har börjat rida honom i repgrimman och försöker få in dom signalerna, vilket funkar super

Även när han körs är han rädd av sig, fast mindre än när han rids.
Ska antagligen gå en längre kvällskurs med honom snart, men det är dyrt och jag har ingen som kan köra oss... Och i stallet där jag har honom finns ingen annan "nh-människa".
Hoppas att det inte blev alltför snurrigt och att ni har nåt bra att skriva! om jag snurrade till nåt e det ju bara att fråga...