Hur fodrar ni vid lågt antal hökg

C

CindyLou

Hur fodrar ni vid lågt antal hökg ? Har en liten fundering hur man ska fodra på bästa sätt för hästar som inte får så mycket hö och på antal utfodringstillfällen. Jag har en d-ponny och en liten häst som båda får 9kg var. Just nu fodrar jag kl 6, 12.45 och kl 21-22 och då blir det 3 kg hö per fodring. Ger även hackad lusern på kvällen för att ge så mkt grovfoder som möjligt och för att öka proteinet.
När det blir kallare fodrar jag alltid fyra gånger kl 6, 12.45, 16.30, 21-22 men på det sättet så blir det bara 2kg per fodring förutom kväll då dom får 3kg var. Vilket sätt är mest skonsamaste för magen och som är mest lämpligt?

Sv: Hur fodrar ni vid lågt antal hökg

Äter de upp snabbt hade jag gett 4 gånger. Om de äter lite i omgångar, eller iaf långsamt så att de inte står så långt från de ätit upp tills nästa fodring så tror jag inte att det spelar någon roll.

9 kg är ju inte så lite, jag ger min 5 kg. Iofs en mindre häst också, men jag tycker inte att 9 kg är extremt på nåt sätt.

Hur gör du när du fodrar 5kg om dagen? Hur mkt och hur många gånger?

Stoet äter snabbt och kastar i sej maten iaf i boxen,vallacken äter mkt långsammare. I boxen har hon hunnit få i sej tre kg när han fått i sej 2kg. Vallacken slutar alltid äta tidigast och går ifrån höt i hagen medans stoet står kvar och äter tills det tar slut. Har byggt en höhäck och det har fördröjt ättiden med en timme:)

Min fick 5 kg ett tag, då det fortfarande var gräs i hagarna. Nu får han en tuss innan utsläppet, ca 1kg i hagen direkt efter. 1 kg på lunchen och ca 1 kg vid 16:30 tiden. Vid insläpp/kvällsmat får han mellan 3 1/2 och 4 kg ca kl: 21:30. Så han får mellan 7-8 kg om dagen. Hösilaget varierar lite mellan att vara ganska blött och väldigt torrt, därav lite variation på mängden.

Egentligen har det mycket mindre betydelse vid vilka tider eller hur ofta man fodrar än tiden som blir mellan ätperioderna för hästen. Den tiden då hästen är utan mat ska inte överstiga tre timmar för att hästens matsmältning ska fungera optimalt.

Kan som exempel säga att mina hästar utfodras var tredje till var fjärde dag. De går på lösdrift med fri tillgång och får ut en ny bal med den intervallen. Så för att det ska bli bra får du utgå från hur lång tid det tar för hästen att äta upp maten och sedan försöka ge nytt igen senast inom tre timmar.

Jag fodrar min haflinger (fånghäst) 6,5 kg hö + 0,5 kg lucernhack. Vid 6-tiden på morgonen får hon 1 kg hö + 0,25 kg hack. Vid utsläpp (kl 9) får hon och shettisen ca 0,7 kg tillsammans utspritt i lilla hagen (ej medräknat i den totala mängden). Klockan 11.30 får hon 1,5 kg hö. Vid insläpp (kl 16) får hon 1 kg hö + 0,25 kg hack. Klockan 21 får hon 3 kg hö. Hon hade kunnat äta mycket mer, men eftersom hon måste hållas slank går det ju inte!

Just nu så fodras han mellan 2 och 3 gånger/dag. Jag hade mycket hellre sett att han fodrades minst 3 gånger varje dag, men eftersom jag pendlar och inte är hemma förrän kl 19 visssa dagar så har jag inte möjlighet att ge extra.

Han brukar få 2 kg på morgonen, och 2-3 kg på eftermiddag/kväll. De dagar som jag fodrar extra så får han 2+1 kg, annars 3 kg på kvällen.
Han står på halm som han inte äter så mycket av, men om han vill så går han och pillar lite i det.
Han får 0.5 kg lusern också, det får han på kvällen.

Nu finns det inte så mycket gräs kvar, så jag tycker att han ska få lite på dagen ute med, men det tyvärr svårt att få ihop det med fodringarna.

För mig är det inte så farligt att ge så lite, han äter sakta och sparar det länge, så han står inte hungrig så mycket. Värsta perioden är ju på dagen när de går ute och inte får något extra i hagen. Men snart ska han få flytta till ett ställe med lite bättre hagar, så han kan bete lite på dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 318
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård