Hur fodrar ni innan ni fått analysen?

jerseyko

Trådstartare
Hästen kommer hem från betet idag, och höt är inte analyserat än.

Jag tycker det är svårt att räkna ut vad hon ska äta. Att hon ska tappa vikt och sen få svårt att få tillbaka de, speciellt nu när hon ska börja jobba igen försiktigt.

Hon har ätit så olika beroende på vilket hö hon fått.

1. Hö + krafft rehab och krafft müsli 50/50
2. Hö + krafft groov 125 och krafft protein
3. Hö + kornkross och mineraler.

Jag har ju en tunna kornkross kvar som jag tänkte börja med, men är ju svårt om hon ska äta 0,5 kg om dagen eller 3 kg om dagen!

Jag vet inte än om en annan köpare analyserat höt, träffar de imorgon och de är väl det bästa, annars hoppas jag att vi kan dela på kostnaden. Då blir vi 5 st som delar istället för att betala allt själv (och när jag väl analyserat så vill de säkert veta vad de fick fram)

Sv: Hur fodrar ni innan ni fått analysen?

Jag får alltid analysen innan jag får hem höt så jag hamnar inte i den situationen. Men har du köpt hö från samma leverantör innan? Då borde du veta vilka värden det brukar ligga på. Jag skulle nog fodra som innan betet tills analysen kommer. Inte krångla för mycket. Du har ju kornkross kvar så varför inte använda det tills du kan räkna ut en foderstat. Hur mycket kornkross har du gett hästen förut?

Våra hästar är så feta så vi börjar med minigiva innan vi fått analysen. Om nån skulle gå ner är vi bara glada. Fodra upp dom är inga problem sen.

Pratade precis med bonden och han får hem analysen den här veckan.

Det är en ny leverantör, eftersom jag flyttat hästen. Hade jag ringt till stallägaren 1 dag tidigare hade de tagit hem hö till mig också, men nu fick jag fixa det själv då de vart så mkt tjaffs om höt tidigare år, vissa som tyckt de är bra andra dåligt, vissa vill ha hösilage och andra hö.

Hon åt 1½ kg kornkross innan betet. Nr de börja gå ute 1 kg och sen minskades de till ½kg. Hon får börja med 1 kg nu det handlar ju bara om några dagar innan han fått hem analysen och då bör hon inte gått ner massa i vikt. Jag är ändå sjuk nu så jag kommer inte rida.

Men jag tycker hon såg smalare ut redan i morse :confused: Men hon kanske fick "mjölk-mage" av betet hon gick på innan.

Hon kommer flytta till hage med fri tillgång ngn gång den här veckan men inte på det silage de kommer äta sen. Det är lite bökigt, ska se om jag kan få loss analys på båda sorterna. De kommer äta silage i hagen och hö inne så eg behöver jag ju analys på båda.

Men om jag inte har hunnit få det vid installning så kommer jag ösa på lite med havre = enda kraftfodret hon äter och även ngn dl krafft protein. Hon har lätt för att tunna ur och då "säkrar" jag hellre ett tag.

om du är rädd att hästen faller ur så öka på högivan ytterligare. Begränsat med hö kan leda till att hästen faller ur om det är dåliga värden.

Jag frågar alltid efter analysen när vi hämtar första lasset hö, men vi får alltid riktigt kanonhö i värden så jag utgår efter det. Alltså enbart hö. Det är mest minaralvärdena jag vill se, så jag vet vilka tillskott de ska få eller om det alls behövs. I år är det sannolikt riktigt höga värden.

Fast förra året fick jag ingen mineralanalys så den fick jag göra själv minns jag nu, så då tog det ju ett par veckor :p Tror jag tog av nån mineral vi hade hemma så länge.

Fodrar alltid med lusern. Så just nu (medan det är gräs dagtid) får halvblodet lusern och hö när hon kommer in, inget kraftfoder.

Fullblodet får kraftfoder, men han är ju så abnormt svårfödd så det är en anna historia...

Framåt hösten när gräset börjar sina får vi fundera på kraftfoder, men ofta löses det med mer lusern och lite olja.

De har gott om bete fortfarande men vet inte hur mycket hon äter.

Just nu äter hon upp allt, hon får 7 kg inne, ska öka med 1 kg till imorgon. De gånger jag gått förbi hagen så har hon inte ätit utan stått och spanat över fälten. Känns på något sätt som hon är olycklig :(

*trådrån* De håller sig alltså fina på bara hö,lusern och olja? Rids de mycket? Du får gärna pm:a!

Till ts: Jag skulle ge 1 kg kornkross och fri tillgång på hö tills analysen kommit. Om hon inte är en tjockis,då kanske hon inte ska ha fri tillgång om hon inte är van vi det...

Halvblodet rids på den foderstaten 5 dagar i veckan, ingen promenadridning utan träning.

Jo, visst håller hon sig fin, det är ju en rätt maffig foderstat med fri tillgång på grovfoder utöver grovfodergivan i lusern och oljan. Men det är ju en smal sak att räkna på det, med så få fodermedel,

Tjock är hon absolut inte.

phprnpvls.jpg

man kanske skulle testa det...är ditt halvblod lättfödd? det känns som om det skulle kunna ha lite betydelse. Vi har inte analyserat vårt hö än, men räknar du utifrån analysvärdena?

Självklart räknar vi utifrån grovfoderanalysen, med tanke på att det är basen i foderstaten. Har provat att INTE räkna innan, det är jag för snål för. Kostar massor att fodra upp hästen när den väl börjar gå på fel håll (då har det ju gått långt när ögat ser det!).

Väldigt svår att få i hull med vettig muskeltillväxt. Just därför vi valt den här foderstaten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka