Hur fodrar ni era islandsunghästar?

hanny

Trådstartare
Hej!
Har ingen unghäst (än) men är lite nyfiken: Hur fodrar ni era unghästar? Många halv/varmblod får ju speciella unghästkraftfoderblandningar, men vet inte om det är så vanligt bland islandhästar? Vitaminer och mineraler, ger ni extra eller klarar de sig med ett bra hö/hösilage?

Mvh hanny

Sv: Hur fodrar ni era islandsunghästar?

De klarar sig utmärkt med bra hö/hösilage. Vi ger våra unghästar och avelsston fri tillgång på hösilage. Ser vi att någon är extra smal eller något så ger vi den extra kraftfoder och kollar upp varför den är smalare än de andra.. ex. vi har ett avelssto som har dåliga tänder, hon får alltid extra havre och kraftfoder för att hon ska få i sig allt som hon behöver.

Sv: Hur fodrar ni era islandsunghästar?

Hon äter hö, analyserat givetvis så att jag vet vad hon får i sig, samt lucern och lite mineraler för att täcka det som saknas i höet. Hade jag bara haft tillräckligt bra hö så hade jag gladeligen fodrat med enbart det, men det fattas tyvärr både protein och mineraler i höet, så då får det bli det näst bästa, lucern räknas ju också som grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka