Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Silverkedjan

Trådstartare
Vår trotjänare blir 30 till nyår.

I år är första året hon faller ur fort på vintern och jag gör vad jag kan för att hålla henne i hull.

Hennes problem är bara tungmotoriken, hon fick en halvsidig förlamning som gick tillbaka förrförra sommaren men hon har inte full känsel i halva tungan och kan inte lägga tungan över bettet längre ( :D ) Annars är hon pigg som en mört och i ridkondition.

Hon står och ser ut som om hon äter hösilage (mjukt, hö går inte alls) men får inte i sig några mängder att tala om. De har närmast fri tillgång till hösilaget med kvot på 6 och hon "sällskapsäter" ofta men mycket långsamt.

Nu är det 25 minusgrader och hon vill som gammal lösdriftshäst vara ute, försökte stalla upp henne för att spara energi men då stressade hon halvt ihjäl sig så det fick omvänd effekt.

Jag ger Hippo Alfa vilket hon klarar att äta hela men inte om jag blöter dem. Uppblött lucern funkar inte heller, hon kan inte äta något med "gröt"konsistens. Vanliga Krafftpellets är för stora och hårda, de spottar hon ut.

Nu börjar jag bli orolig för hur stora mängder man kan ge. Tyvärr blir det extremt svårt praktiskt att ta henne från flocken och ge extra mat oftare än 3 ggr/dygn

Är uppe i 1½ kg hippo alfa, 1½ dl soja och ½ dl rapsolja x 3. Det äter hon upp på en kvart varje gång.

Men hon behöver mer mat.

Hur mycket törs jag ge i taget? Är rädd för att det blir för mycket pellets som hon kanske tuggar dåligt, kolikrisk? foderstrupsförstoppning?

Finns det bättre alternativ eller komplement?

Så här ser hon ut nu med tjock vinterpäls, betydligt tunnare än förr och man känner mycket tydligt revbenen även om hon har gott om muskler på rumpan:

10933_203115242687_661642687_3133655_2035500_n.jpg


Man får inte lura sig på "magen" den är uttänjd som den kan bli på gamla damer :angel: men är nu mer som en tom påse än ett reservlager.

Finns det bättre alternativ eller komplement till foderstaten?
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Komplement skulle ju kunna vara Hestekraft, basen ligger på mycket, mycket, mycket kortklippt lucern alltså nästan som dill.12,7 Mj och 134 smrp per kg foder.
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Popcornen får man köra i mixern eller blöta upp.
Tror inte att de smakar blött, bara mjukare.

Det är ett underbart foder till svårfödda:d
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Jeg har ingen erfarenhet av Hippos foder, men jag skulle försöka se till att hon dricker innan hon får krafft, då borde du minimera risken för kolik?
Foderstrupsförstoppning borde inte vara något problem on hon inte kastar i sig maten och om hon äter från marken.

Har du testat att sätta på henne ett täcke? Det sparar en massa energi eftersom dom inte behöver värma upp sig.
Jag gillar inte täcken, men ibland måste man...

Lucernhack?

Jättefin dam förresten!!!
Hoppas att ni får bättre svar av någon annnan;-)
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Boj: har provat boxgrass, det får hon inte i sig. Det liksom trillar ut igen. Är Hestekraft mer i små "bitar"?

Hon får i sig soja som är som granulat och små pellets som alfan, men inget hittills i strå-väg. Det är som att det måste finnas lite att "greppa" om för att hon ska kunna få upp ngt. Men blir det för stort trillar det också ut, hon kan tex inte äta äpplen eller morötter ens i bitar.

Hon serveras pelletsen ihop med ljummet vatten och varvar duktigt drickande och ätande.

axel - popcornen?????

Boerperd - Lucernhack går inte, allt strå grejsar hon med utan att få i sig. Hippo Alfa är små ganska mjuka pellets, jag har alltid haft dem till föl och gamla men inte haft någon som inte kunnat äta strå förut. Det blir så obehagligt stora pelletsmängder om man ska upp på 8-10 kg/dygn :crazy: Eller gör det inte något??

Jag la täcke (vindtätt fiberpälsfodrat) på henne när det var 27 minus men jag undrar om det gör nytta? Hon surade rejält då vilket jag iofs kan ta om det är för hennes bästa. Hon har riktigt bra päls ofta med ett tjockt snölager på och det känns som om den blir tillplattad och sabbad av täcket?
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Jag är inte säker på att jag riktigt förstår vad det är du är ute efter, vad hon kan äta?
Varför ger du inte torra lusernpellets? Kvarnbys lusernpelletsar är små och ska inte behöva blötas. Och lusern har ju ingen maxgräns.
Häller du på lite matolja så glider de ner i strupen, men de brukar inte direkt svälla av det. Oljan ger ju lite extra energi utan att behöva en massa extra tuggande.
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Jag är ute efter:

Hur stor maxgiva kan man ge av pelleterat foder till en häst som tuggar dåligt per gång?

Kan en giva på 3 kg alfa, 1½ dl rapsolja, 300 g soja tre ggr/dygn bli farlig?

Jag fick nödslakta en 25-åring i höstas pga kolik (av okänd orsak), han fick ungefär 2 kg alfa åt gången :crazy: så jag är lite nojig.
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Jag vet inte vad alfa innehåller men vanliga lusernpellets av bara lusern kan du ge hur mkt som helst av precis som Boj skriver. Lite olja på och kanske aningens vatten så blir det lite mjukare men inte gröt kan vara ett sätt.
Betfor är också jättebra mat.
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Min tant som blev 38 år åt Kraft Rehab, Luzern, soja,betfor och rapsolja. Höll sig rund och fin in i det sista över rumpan (överlinjen). Att hon sedan var lite tunn över revbenen tillhör vanlig ålderdom. Men som sagt det blöttes. Annars just för hullet kan jag rekomendera Rehaben. Lycka till med din gamling.
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Varför ger du inte torra lusernpellets?QUOTE]

Det gör jag ju, Hippo alfa är de som jag vet är minst och mjukast. De har melass som bindemedel. De faller sönder om man trycker lite på dem.

Alla lucernpellets jag sett har varit hårdare, men vet inte om jag har kollat just Kvarnby? Är de bättre än Hippon för ändamålet tror du?
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Hur "lätt-tuggad" är rehaben? Det är viktigt med storleken i det här fallet :p allt över ca 2 cm trillar ut.
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Jag vet inte vad alfa innehåller men vanliga lusernpellets av bara lusern kan du ge hur mkt som helst av precis som Boj skriver. Lite olja på och kanske aningens vatten så blir det lite mjukare men inte gröt kan vara ett sätt.
Betfor är också jättebra mat.

Betfor äter hon inte, fråga mig inte varför :o

Jag vet att det inte blir toxiskt med alfa, utan det är just pelletsformen jag är orolig för. Hon blöter den rätt lagom själv tycker jag genom att dricka lite varannan tugga och söla en del :)

Men jag vill inte ge henne kolik :crazy:
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Hmm eftersom jag blötte kan jag inte säga hur lätt-tuggad den är men de är ca 1-2 cm. Vill minnas att de var lite mer porösa än Luzern. min c-ponny fick 3kg av rehab och 3kg luzern ca 1dl soja 1kg betfor 3dl olja/dag. Gärna 4-5 mål / dag. Min gillade sin gröt och hade luzernhack och lite hö som tidsfördriv.
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Kan ju tyvärr vara så att din gamling behöver mer tillsyn nu än innan och det ställer ju till det när de är vana att gå på lösen. De blir ju så med åldern att de vilar mer och äter mindre och då fryser de av sig hull ute =( Ibland får man väga det ena mot det andra. Om hon inte kan komma in och vila och vara varm så kan det kanske vara snällare att få somna in. Men det är ingen uppmaning till dig utan bara de oundvikliga som kommer tillslut. Men hoppas du får många år till med henne för det är ju värda det extra jobbet =)
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

35 år, eller var det 38 (?) år gammal häst som går ridlektioner 45 min en till ett par ggr i veckan som inte hade mer än en par tänder kvar och inte kunde äta hö, och knappt gräs fick någon slags bollar, kanske 1 cm i diameter. Dom innehöll allt han behövde. Hästen hade en stor 100 liters tunna som vi stoppade maten i, sen gick han och tog sig det han behövde. Maten blöttes, men hade fortfarande en fast konsistens. Kan tänka mig att de föll isär i hästens mun ungeför lika lätt som när vi äter väldig mört kött.
Detta var i Tyskland, så jag vet inte om det finns något motsvarande i Sverige. Men vill du kan jag höra av mig till hästens ägare och be om märke och innehållsförteckning. Kanske det skulle funka att ge hästen något sådant? Det tar dock en stund att äta dom, tror inte du kommer undan med att bara fodra en kvart tre gånger om dagen...
Det här var förresten en ponny, så vi höjde bara staketet på ett ställe så han kunde gå ut till sin tunna.
Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Självklart slaktar jag henne om jag märker att hon fryser eller mår dåligt!

Hellre än att ställa henne på stall, för det är inget liv för henne.

Men än hon är pigg och helt sig själv, älskar ridturerna med 8-årige lillhusse och trivs i sin flock. Blir bara sur på mig när jag stänger in henne :p

Det är ju just det att hon absolut vill vara i flocken som gör det trassligt. De andra är i samma storlek så det går inte att "creepfeeda" henne :(


Vet inte om hon egentligen är sämre den här vintern än förra. Då regnade det inte först 7 veckor i sträck för att sedan bli 20 minus i december, kan hända att det är klimatet gör skillnaden. Förra vintern gick hon från smällfet (vilat på maxbete hela sommaren och hösten) i oktober till lagom i april. Nu var hon bara lite trivselrund i somras, inget bra höstbete och sen kom det här klimatet :crazy:

erikaengdahl - bollar på en cm låter rätt lagom. Fråga gärna :bow:

Det gick förresten inte att öka oljan, då vill hon inte ha maten alls :cry:
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Hk är som lite grövre mjöl o det är mkt smakligt.

Du behöver nog inte ge ngt annat, innehåller även extra E-vit.

det är som poppad majs i som kan vara hård.

Krafft Rehab har jag bara hört gott om, men då till fånghästar.
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Prova Krafft Rehab. Pelletsen är mindre än andra i kraffts sortiment och lätta att trilla isär. Det riktigt bra energi och protein till smalisar. Min kuse har stått på klinik eftersom han magrat av. De sa att det var helt OK att 3-4 kg per mål av Rehaben. Min fick dock inte de mängderna vad jag vet.

Sedan har du ju Kvarnbyfoders Vitafor Proteinmineral. Små pellets som inte är stenhårda, men som innehåller rejält med protein. De kan man ge 600g av per dag, ger liten volym att äta samt mycket protein. Kanske kan vara bättre än lusern för att få upp hullet?

Kvarnbyfoders lucern innehåller soja enl vissa rykten. Vet inte hur sant det är men kan vara bra att veta iom du ger soja idag. Dock är det ändå en mycket bra pellet, små i diametern, lätta att trilla isär och ffa om man har en oljespruta eller så kan man spraya liiiite olja på så trillar de inte sönder men ändå ger mer energi samt åker ner lättare. Bra för hästar som inte gillar att äta olja iom det blir så tunn hinna av det.
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Är Hestekraft mer i små "bitar"?

Jag råkar ha en bild på hestekraft, ser ut såhär, du ser popcornen med:
Thumbnail.aspx


Hon får i sig soja som är som granulat och små pellets som alfan, men inget hittills i strå-väg. Det är som att det måste finnas lite att "greppa" om för att hon ska kunna få upp ngt. Men blir det för stort trillar det också ut, hon kan tex inte äta äpplen eller morötter ens i bitar.

Dum ide kanske, men jag har melassfri lucernpellets, dangrönts. Små pellets, och tack vare melassfritt så faller de sönder lättare än de andra. Dock så sväller det ju lika mycket (men betydligt snabbare) som melassad lucern. Jag gav det med vatten, alltså slog på vatten direkt vid utfodring. Men kan du knacka sönder pellets kanske, får hon i sig det? Tänkte om granulat går bra. Risken med foderstrupsförstoppning kvarstår dock. Kan hon tänka sig DRICKA lucernsoppa tror du?

Det är dock ingen fara med de lucernmängder du nämner. Vår gamling levde sista åren på terapiätande av mjukt ängshö (fick inte i sig mkt, men terapi), lucerngröt, betfor och krafftpellets (det som då hette krafft rider, blev sen krafft grund), och nu minns jag inte på rak arm hur mkt lucern han åt, men minst 5 kg (torr vikt) per dag, en liten B-ponny på 1.20. Betfor åt han cirkus 2 kg. Hans problem var dock att tugga, så inte samma problem som dit vi kunde ju ge uppblött, men mängderna jag tänkte på.

Min rek skulle faktiskt vara HK och kraft rehab (om hon kan få i sig det), och så lucernet hon redan får då.
 
Sv: Hur fodra riktigt gammal häst som inte kan äta uppblött mat?

Tusen tack alla för svar :love:

Hestekraften var lite likt boxgrasset, det skulle hon inte få i sig, mer än popcornen då :D

Nu har jag vågat öka till 2 kg alfa (hon älskar dem så det är egentligen onödigt att byta lucernsort om det inte är farligt med så stora pelletsmängder) varje dos och då äter hon upp allt två mål och lämnar hälften på det sista målet (som kommer lite tätare inpå)

Så antagligen har hon koll på att hon inte äter farligt mycket.

Ska snarast skaffa Rehaben också, var lite rädd för att de skulle vara lika stora och hårda som annan Krafft men de låter ju mer som alfan så det kanske går att blanda.

Proteinbrist borde hon väl trots åldern inte ha med över 1000g smp, det är energi öht som ska till i kylan. Det går väl iofs att elda upp proteinet också antar jag?

Spraya olja på hösilaget ska jag prova :)

Skjóna hälsar och tackar så länge :bow:

http://silverkedjan.se/ny/skjona.htm
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 449
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·
K
Foder & Strö En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp. Han kom till stallet för två veckor sen, mager och...
2
Svar
22
· Visningar
9 168
Senast: Jate Volim
·
R
Foder & Strö Har ett problem med min svårfödda häst, han faller ur på vintern om han inte får määngder med mat, eftersom han inte är så himla sugen...
2
Svar
21
· Visningar
2 716
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp