Hur fodra nu???

bettysmatte

Trådstartare
Jag har ett par makalöst lättfödda hästar (shettis och haflinger). De har fram till igår gått i hage utan gräs och fått ca 10 kg hö tillsammans/dygn. Igår släpptes de i en 2 ha stor hage där det redan hunnit växa upp rättså mycket nytt gräs plus att det finns gammalt gräs också. Stödfodra får jag väl göra ett tag, men hur mycket :confused: ? Igår kväll fick de ca 4 kg hö. De tog några tuggor och gick sedan på gräset igen. Ska självklart kolla vad som (eventuellt) finns kvar nu ikväll, men vad tror ni andra om mängden hö? Hur hade ni gjort med tanke på att hästarna ÄR lättfödda?

Sv: Hur fodra nu???

Om din hage det allra minsta liknar mina så lär du inte behöva stödfodra om det inte blir kallt igen under en längre period så gräset slutar att växa. Mina kor som är de mest lättfödda djuren jag har, har redan för två veckor sedan tackat nej till extra foder. Så det fick köra ut och hämta hem i helgen. De lättfödda hästarna har själv på eget initiativ sluta äta enslige i hagen. Bara unghästarna och de dräktiga stona äter fortfarnade med god aptit.

Jag har ett foderstat program där man kan lägga in bete. Man kan välja rikligt, medel eller lite. Man kan välja försommar bete, högsommar bete fövuxet bete. Programmet räknar ut hur mycket en häst betar beroende på tid på betet och mängd på betet. Så idag har jag gått igenom foderstaterna eftersom mina hästar också börjat rata höet
Har idag också pratat med en foder rådgivare om hur mycket en häst äter när den går i gräshage och mitt foderstatsprogram säger samma som foderrådgivaren sa.

Jag tror att du knappt behöver stödfodra alls med hö när de går på gräset. Hullet håller de ganska säkert ändå - med råge! (jag är van vid lättfödda hästar) För de går dygnet-runt på det va? Jag förstod det så iaf (lösdrft?).
Men fortsätt ge mineraler och kanske nåt kilo hö var tills de ratar det helt. Mest för att vänja magen på dom långsamt vid att enbart föda sig gräset.

Ja, jag har varit där nu. De hade ätit upp de 4 kg som de fick igår kväll. När jag la ut nytt hö idag (samma mängd) såg de först ivriga ut, men det tog bara ett par tuggor så var inte höet kul längre. Jag samlade faktiskt ihop en del av höet igen, för jag tror inte att de behöver så mycket alls. Men, som du säger, lite hö är ju bra att de äter så att att foderbytet inte blir fullt så drastiskt... De går ute nu dygnet runt, så jag får hålla koll på temperaturen såklart. Det kan ju hända att de behöver lite hö om det skulle bli mycket, mycket kallare igen (får man ju inte hoppas!).

Här är tjejerna i sin hage igår kväll. Som synes är det VÄLDIGT grönt och fint :D :

belle_april_07.jpg

Jag skickade ett PM till dig angående programmet. Jag är ganska ny har på forumet så jag hoppas jag gjorde rätt. Du kan väl svara om du fick PM eller inte

Pållarna har nu gått i hagen i snart en vecka, och det finns fortfarande gräs där att äta. Jag tar med mig lite hö varje dag, men det mesta ligger kvar till nästa dag. Underbart att ha så bra grästillväxt så tidigt på året! Hoppas på riktigt bra och rikligt med hö i år :D !! Trist om man måste jaga som förra året med andra ord...

Pållarna har nu gått i hagen i snart en vecka, och det finns fortfarande gräs där att äta. Jag tar med mig lite hö varje dag, men det mesta ligger kvar till nästa dag. Underbart att ha så bra grästillväxt så tidigt på året! Hoppas på riktigt bra och rikligt med hö i år :D !! Trist om man måste jaga som förra året med andra ord...

Om de lämnar sin mat behöver de nog inte mer. Mina gör också det när det finns mat så det räcker i hagen. Härligt!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 798
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka