Hur fodra med hösilage?

Emmie_75

Trådstartare
Vi har fyra st ponnysar som idag får "vanligt" hö i småbalar. Problemet är att en är dammkänslig just för torrhö och skulle behöva hösilage istället. Och om jag förstår det rätt så blir det väl även billigare med hösilage än torrhö?
Men hur ska jag tänka? Hur stora balar är lagom för oss? Idag äter de 7-8 kg / dag och ponny.
Jag vill inte heller ge fri tillgång (de står inte i samma hagar) utan vill väga och ge, ska man spätta upp hela balen och rulla ut eller hur gör man rent praktiskt?

Sv: Hur fodra med hösilage?

Vi har 3 hästar som äter ca 10 kg/dag var och har valt att ha 150-kilosbalar. En bal räcker i 4-5 dagar. Vi skär upp en kortsida och längs en av de stora, platta sidorna. Balarna förvaras inomhus (kallstall).

För vår del är dock hösilaget dyrare än hö. Men det är kanske för att vi har just 150-kilosbalar. De större brukar vara billigare.

Jag har jagat hösilage hela vintern till min hosthäst just för att jag behöver småbal.

Jag vill att en bal ska ta slut på max tre dagar, för det är så länge de garanterat håller sig fräscha öppnade i plusgrader. Så då är det bara att räkna hur mycket man gör av med på 3 dagar och så leta efter balar i den storleken eller mindre.

Ordells i typ Morgongåva har småbal :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Hösilage kan stå öppet längre vid minusgrader/kallt men när det är varmare så max 3-4 dagar, så du bör hitta småbal. Väldans praktiskt tycker jag :)

Vi förvarar våra öppnade småbalar med enslilage på ca 40-50 kg i en frysbox har ca -10 -15 i boxen. Då håller balen tills den tar slut:).

Med vänlig hälsning
Pudlan

Äter de 7-8 kg/ dag i torrhö kommer de nog få lite mer med hösilage eftersom det (normalt) har mindre torrsubstans. Då hade jag satsat på 150 kg:s balar. Hösilage brukar dock vara lite dyrare än hö (högre produktionskostnad) men för mig är det värt det. Vi betalar 2,50 tror jag per kg.
Vi brukar öppna balen helt och bära in skivorna i en höhäck så att vi ser hur de ser ut.

7 kg hö = ungefär 10 kg hösilage.

4 ponnysar * 10 kg = 40 kg/dag. 40*5 dagar= 200 kg. Så jag hade försökt få tag på högst 200 kilos balar nu när det fortfarande är lite kallt väder, men sen när det blir varmare så kan du behöva ha ännu mindre balar.

Jag öppnar upp plasten på balen, sen tar jag det jag behöver för dagen helt enkelt och lägger över en presenning över balen som blir kvar. Inte svårare än så :)

Så mycket dyrare är inte ensilage jämfört med hö OM man köper per kg ts, vilket man egentligen ska göra då per kg foder blir lite missvisande. Vatten vill man ju inte betala för. Det är näringen man är ute efter.

Nä det har du rätt i. Men än så länge är det ganska ovanligt häromkring i alla fall. Dessutom har hösilage en högre produktionskostnad, det kommer man inte ifrån och det vill ju bonden såklart ha betalt för.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar