Hur fodra med det här ensilaget?

C

cardett

Nu behöver jag hjälp. Vi tar eget ensilage till våra mjölkkor, och detta tänkte jag även fodra hästarna med. MEN, det är ju på tok för mycket protein för att göra något vettigt av.

Analys 2:a skörd
TS 46%
10 Mj/kg TS
118 g smrp/kg TS

Unghästen och den dräktiga klarar sig bra på enbart detta ensilage.

Mina 2 som jag tävlar däremot vet jag inte hur jag ska göra med. Proteinöverskottet blir enormt! Jag har hört att det inte är farligt med överskott från grovfoder, men att dom kan bli loja, och det är vad mina är. SÅ, hur skulle ni göra? Det vore ju bra om dom kunde äta halm med, men det vägrar dom. Och jag vill absolut inte köpa in foder eftersom vi har själva.

Sv: Hur fodra med det här ensilaget?

Kollade på lusern för att jämföra, och ensilaget har nästan exakt samma mängd smrp/ kg TS som lusern. Kan man verkligen fodra med det? Need help!!!

Det är per kg foder du skall kika när du fodrar till hästen å då kommer siffrorna bli betydligt lägre.

Islandshästarna på Island käkar grovfoder med smrp runt och över 100g och de mår oftast alldeles bra.

Om dina hästar blir lite loja så beror det nog snarare på att de är mätta och nöjda inte på smrphalten i sig. Av erfarenhet så upplever jag även att ju bättre värde/näring i grovfodret desto mindre mängd trycker de i sig.

Jag skulle fodra på och vara glad.

Det spelar ju ingen roll om jag räknar per kg foder eller kg TS, det är fortfarande högt proteininnehåll.

Jag har räknat på hippocampus. 20 kg ensilage (som blir 9,2 kg TS) skulle jag behöva ge till min 600 kg häst för att täcka energibehovet. Och det äter han ju lätt (Låter mkt, men det är ju blött, så det är inga mängder). MEN, om han får 20 kg ensilage, så får han ett proteinöverskott på 98%!! DET kan väl inte vara nyttigt?

Kan ju förresten lägga ut värdena per kg foder också

TS 46%
4,6 MJ/kg foder
53,9 g smrp /kg foder

Kvot: 11,7

Vi hade fri tillgång på hösilage med ännu bättre värden i fjol, och det fungerade bra, utom på ett av stona som faktiskt tappade en del i vikt ett tag. Men det berodde nog mer på andra orsaker, så här i efterhand.
Lättfödde valacken var absolut i överhull, men han fick inte heller den ridning han behövde. De andra var i lagom hull, och jag såg inga andra biverkningar heller.

Tycker inte att det är högt utan tacksamt att fodra med. Gräset har högre kvot sommartid.

Du kan sänka kvoten genom att ge betfor med olja i, siffran är en tabellhäst så ta den som en grund bara de finns inte IRL.

Om jag hade haft det fodret hade jag glatt kompletterat det med lite halm. Det kan ibland behövas till en andraskörd om stråna är mycket späda, och med de värdena finns gott och väl utrymme för det. :)

Om hästarna inte äter halm kan det kanske bli svårt, men ett grövre "sämre" hö kanske finns i stället?

Annars är det bara att fodra på och se glad ut, jag tror inte att proteinhalten kommer att ställa till det då den inte är extrem på något vis.

Själv håller jag tummarna för att det späda hösilage som skördas åt våra hästar just nu får riktiga kanonvärden. Höet är nämligen lagom grovt men lite proteinfattigt, så de två grovfodren skulle kunna komplettera varandra helt perfekt! *hoppas*:bow:

Förstår inte riktigt vad som är problemet. Hur många kilo fodrar du för att ligga på beräknad mängd smrp? (i gram räknat)

Hur mycket underskott har du då på energi? Tänk också på att outnyttjat protein tillgodogör sig hästen som energi.

Behövs det kan halm vara ett komplement, eller kanske betfor?

Jo, det går att fodra med. Vill du ha ner kvoten så använd betfor och olja.
// Linda

Problem och problem, jag ställer mig frågande till hurvida det kan var nyttigt att få i sig nära dubbelt så mycket protein än vad som behövs. Det kanske inte är ett problem, och då är ju ingen gladare än mig:)

Jag vill gärna att mina hästar ska äta mycket grovfoder. Behovet hos den häst jag räknat på (8 år, 600 kg, tränas och tävlas, för tillfället i perfekt hull och bra musklad) är
90,6 Mj och 544 g smrp.

Om jag ska täcka upp energibehovet med grovfoder (ensilaget), så behöver hästen äta 20 kg, vilket han gör mer än gärna och jag gärna ser att han gör. Jag skulle då inte behöva fodra med kraftfoder. Det eventuella problemet som jag ser är att han då får i sig 1078 gram smrp, vilket är nästan dubbelt så mycket som behovet. Kan jag ge honom 20 kg, eller ska jag dra ner på ensilaget och ge olja/betfor istället för att täcka upp energibehovet?

Om jag ger honom minimalt med ensilage, 14 kg är det minsta för att få TS behovet uppfyllt, så får han 754,6 gram smrp, vilket är ett överskott från behovet med 38%. Energin får jag då försöka få upp med kraftfoder.

Vilket alternativ är att föredra? Jag har hört att ett stort proteinöverskott kan göra hästarna trötta, och det är det minsta den här slöisen behöver;) Men samtidigt måste han ju få tillräckligt att tugga på

Senast ändrad av en moderator:

Har fodrat med skyhöga proteinvärden, och gör faktiskt fortfarande idag till viss del. Det har nu visat sig att hästarna ofta behöver mer protein än vad tabellerna anger.

Det påstått lättfödda kallblodsstoet fick ett hö med kvot på 15, fri tillgång. Hon var jättefin i kroppen.

Halvblodet som går på gräs har fri tillgång på hö inne och får dessutom lusern (men inget kraftfoder). Jättefin i kroppen.

Jag hade börjat testa med foderstaten du har räknat ut. Och justerat utifrån det. Om hästen klarar att gå på gräs/bete bör den inte ha några problem med silaget. Men teori och praktik är två skilda saker, så ett vakande öga är alltid bra att ha med.

Har fodrat högpresterande travhästar på hög protein, har minsann inte märkt av några slö-tendenser där.

Tack! Vi testar och ser. Funkar det inte får jag försöka truga lite med halm. Det värsta är att halmen inte verkar bli så bra i år, om det blir någon. Den simmar ju runt i allt vattan på åkrarna:crazy:

Hade jag haft det grovfodret hade jag jublat. Behöver inte tillsätta nått kraftfoder, billigt för plånboken. Proteinöverskott som kommer från grovfodret är inte farligt.

Jag har shettisar kanske jag ska tillägga.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka