Hur fodra dräktigt sto?

Z

Ziemona

Har ett dräktigt hbl sto, som ska föla i Juni.
Hon är avställd nu, och jag undrar hur man bör fodra henne?
Just nu går hon på Krafft Groov+ betfor, och ensilage.
När och isåfall vilka tillskott bör man ge? :confused:
 
Sv: Hur fodra dräktigt sto?

Du kan fodra din häst soim vanligt nu,det behövs inget tillägg.När hon kommer upp i 7:e månaden,ibland 8:e äer det dags att öka fodergivan, och speciellt då proteinet.det är först då som bebisen börjar växa nämvärt. Så än så länge så kör med hennes vanliga foderstat. vet du analysen på ditt hö?
Vissa dräktiga ston behöver tillskott på koppar.Det finns att köpa som tillskott på bla Granngården. Du märker det främst på att din häst börjar slicka på metall, som tex järn. Det är dock mkt sällan järnbrist utan då kopparbrist.
 
Sv: Hur fodra dräktigt sto?

Fosterna växer rätt rejält redan mellan 6:e och 8:e månaden, jag föreslår att du börjar utöka redan från 6:e. Annars är det lätt att komma i underkant.

Du måste analysera grovfodret för att kunna ta fram en vettig foderstat till dräktiga ston (och alla andra hästar för den delen).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 422
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp