Sv: Hur fixar jag detta?
Glöm korta/länga skalmarna!
Du ska alltså ha 5-10 kg där skalmarna hänger i selen. Trycket/vikten där bestäms av flera faktorer, varav den viktigaste och knepigaste är rockardens jämviktsläge.
I praktiken sitter man ju med rumpan bakom hjulaxeln vilket innebär, att ju mer vikt där ju lättare blir skalmarna. Jämför en lätt person med 2 tunga!
Skalmarnas höjd över marken påverkar också. Ju högre upp, desto mer av rumporna kommer bakom hjulaxeln (rockarden lutar bakåt)= lättare skalmar och omvänt. Skalmarnas höjd påverkas förståss i sin tur av hästens storlek och var i selen man hänger dom.
Skalmarnas längd påverkar också jämvikten på så sätt, att kortare skalmar gör att dom pekar högre och rockarden lutar mer bakåt. Och omvänt. Den lilla vikt i själva materialet vi talar om här, torde vara försumbar.
Skalmarnas egenvikt påverkar alltså, men att lägga till vikt där för att balansera ekipaget, är det näst sista jag skulle göra. Det sista är att binda ner skalmarna. Dom kommer ju ändå att rycka/slå upp och ner i selen.
Så vad göra?
Äldre tiders giggar hade en justeringsratt, som kusken kunde balansera giggen med. Man skruvade vagnkorgen framåt eller bakåt för att kompensera för ovanstående. Enkelt och genialt, som så mycket annat av gårdagens vardagsprylar.
Även vissa av dom moderna 1-axlade har denna justeringsmöjlighet, men knappast rockards. Jag har då inte sett någon.
Utan ratten blir det knepigare, men det är ändå vägen att gå, om det bara är möjligt. Kanske går det att lossa själva sätet och svetsa dit ett par L-järn på underredet, som sätet sedan kan glida framåt/bakåt på efter behov? Det enda riktigt bra alternativet, som jag ser det.
En annan eventuell möjlighet är att flytta hjulaxeln framåt/bakåt?
Ett alternativ kan kanske vara att bygga på ryggstödet och på så vis flytta fram kropparna. Man ska absolut sitta bekvämt och tillbakalutat när man kör!
Ett fjärde(?) alternativ är att kröka skalmarna något lite vid basen, så att själva rockarden tippar något lite mer framåt.
Ett femte kanske att länga skalmarna och på så sätt få rockarden att tippa framåt. Frågan är bara hur långa dom behöver bli.
Fler idéer? Annars återstår dom mindre roliga varianterna, såsom att byta rockard, alltid åka i nedförsbacke, byta hjulstorlek, hänga på vikterna i skalmarna etc.
LLIA