Hur fatta galopp?

Safira

Trådstartare
Har någon nått bra tips på hur jag kan få min medis till att fatta vänster galopp som han har väldigt svårt för?

Det är en fd.travare som har varit ridhäst i några år nu och kan gå i form i skritt, trav men orkar inte riktigt i höger galopp. Han fattar höger galopp väldigt bra och just nu så övar vi på fattningar för att stärka honom.
Försöker man fatta vänster galopp så fattar han höger istället och det känns inte ens som fel galopp. En gång har jag fått honom i vänster galopp men då sabbade jag alt genom att kolla ner på bogarna lite för mycket för att se om det var rätt galopp, vi hann väl vara i rätt galopp i 3 språng typ.
När jag fattar så rider jag på en stor volt och har honom ställd lite innåt. Rider lätt och sätter mig ner precis innan fattningen (han är skumpig så jag brukar inte sitta ner på honom i traven) och ger sedan galoppskänkel.

Någon som har något tips?

Sv: Hur fatta galopp?

ena halvblodet här ville/kunnde inte fatta ena galoppen. det berodde på en knäledsinflammation bak (som hon fått efter vurpa/fläkskada under vild haglek). hon sprutades och beh. många ggr på kliniken innan vi på vet. inrådan kompleterade med kiropraktor beh. *peppar peppar* det va förra året och än fungerar det väl.

annars kan man ju tex. fatta galoppen på långsidan - tex. i h. varv ställer du hästen v. för att "släppa fram" h. bog (ställer du hästen "rätt" så släpper du ju automatiskt fram "fel" bog). inte för att det blir en korrekt fattning, men så brukar vi ta dom första galopperna på outbildade unghästar för att visa vad vi vill, och det brukar funka fint. att få hästen att ta en riktig fattning (när den orkar bära sig) är ju lättast ur en tydlig halvhalt.

Senast ändrad av en moderator:

Då ska jag testa och ställa honom åt fel håll på en raksträcka.

Han kan ju fatta med ägaren även om det krävs mycket jobb av henne för att det ska gå så jag tror inte att han har ont någonstans.

Jag kan bara ge samma råd som jag fick till min travare (vars svåra galopp var höger): jobba mycket med skolor (öppna och sluta) och stärk bakdelen först. Lär honom lägga vikten på bakdelen och bära sig. När min häst hade lärt sig det, så underlättade det för oss att galoppfattningen gjordes från skritt och gärna direkt ur en sluta då vikten redan låg på rätt bakben.

Om han redan kan det jag skrev ovan och bär sig ordentligt med baken, så kan jag inte säga så mycket. Har inte varit med om det med min häst. :D Lycka till förresten!!

(Btw, min häst blev kollad på klinik för två veckor sedan och konstaterades vara låst i vänster höft och höger bog. Veterinären rättade honom, och nu flyter båda galopperna som ett rinnande vatten! Han har inte fattat fel galopp en enda gång sen klinikbesöket. :banana: Kanske han vara värt att kolla upp om din medis har några låsningar eller spänningar som hindrar honom..?)

ett tips: var noga med att verkligen överdriva ytter skänkel låååångt bak, så långt att det känns fel, och låt den ligga an som ett stöd.

Min häst var lika dan innan, ville bara gå i höger galopp, va omöjligt att fatta vänster, sen var han stelare i högervarvet, men det var pga att han hade 2 låsningar i länden på höger sida, dom knackades bort och nu går han i båda varven, dock är han fortfarande svagare i höger med det jobbar vi på :)

Med tron om att hästen inte har ont någonstanns...

Mjuka upp hästen med mycke öppna och sluta, skänkelvikning som nån skrev. Kolla så hästen är liksidig, om inte jobba upp den svaga sidan..

Ställ hästen utåt, led inåt i fattningen, ta fram innerhöften.. Har du spö kan du förstärka lite lätt på ytter bak eftersom det är det benet som hästen ska fatta med... Jag tycker inte som någon annan sa att du ska ha ha ytterskänkeln lååångt bak.. Sitt som du brukar så du inte stör hästen med massa konstiga saker.. Man fattar galopp med innerskänkeln inte ytter....

Lycka till!

Muddson

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur