Hur farligt är jäst betfor

susanne

Trådstartare
En ponny i mitt stall får jäst betfor. Hästen verkar inte ha mått dåligt av det. (De tyckte det var praktiskt att blanda till en stor hink betfor som de sedan kunde ta en liten mängd ur varje dag.) Därför blev jag nyfiken på vad som händer när man ger hästen just jäst betfor.

Sv: Hur farligt är jäst betfor

Jag tycker det verkar va rent galet. Det växer förmodligen till massor med diverse bakterier som inte är nyttiga och kan säkerligen ge hästen magproblem.

Nyfiken fråga - Hur vet du att den är jäst? Och under hur långtid använder dom betforen? En dag? Flera dagar? Jösses, det blev många nyfikna frågor i stället:p

Nyfiken fråga - Hur vet du att den är jäst? Och under hur långtid använder dom betforen? En dag? Flera dagar? Jösses, det blev många nyfikna frågor i stället:p

Man ser på betforen när den är jäst, blir som skum på den då.

Jo, jag vet hur det ser ut och luktar - tack ändå:)

Var bara mer nyfiken på om hon verkligen vet attd en var jäst:D

Jag kände lukten när jag gick förbi i närheten.

Mamman frågade då barnen hur länge det var sedan de blandade till betforn, det var ett par dar sedan sa tjejen då (det var för en vecka sen eller så när det var uppåt 20 grader). Jag sa att man absolut inte kan ha betfor stående längre än en dag, och då blev de lite fundersamma på hur de skulle göra nu när det var så varmt (tror inte att det gick fram att det inte är lämpligt att göra så resten av året heller). Ponnyn har fått gammal betfor sedan i höstas, och verkar ju frisk i magen (gödseln ser vanlig ut).

alltså jag har ingen aning, men jag vet att på sommaren så har mamma sagt att jag bara får göra i ordningn betforen så att den precis hinner bli färdig att ges till hästen för att annars blir den dålig när det är varmt..så jag är jättenoga med det men jag har ingen aning om vad som händer!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka