Hur farligt är ek?

annaa

Trådstartare
Om man har ek i sin hage kan man vara säker på att hästarna tuggar i sig ekollon, eklöv m.m.?
eller är det bara vissa individer som är dumma nog att stoppa i sig det och sedan blir beroende?

Konstig frågeställning kanske, men jag undrar om det är något alla hästar tycker är mums, eller om de kanske tuggar i sig det när de har dåligt med annan föda.

är det någon som har länkar till info om ek och symtom på förgiftning mottages det tacksamt.

Sv: Hur farligt är ek?

Jag har hört att ek är giftigt.

Fast inte HUR giftigt. och hästarna lever väl fortfarande?

Sissu har ju haft en ekförgiftad häst, om du inte hittat trådarna skrivna av henne kan du ju se vad hon har att säga.

Bra.. Du vet vad jag har sagt i frågan, utöver det som står skrivet..

MVH/

Jag läste att hästar ibland själva väljer att äta ekblad för att motverka diarre.(som typ naturmedicin) Däremot järnek är väldigt giftigt.

Var har du hittat den informationen? Vet att det finns ngt. ekpreparat inom naturmedicin som jag ifrågasatte när jag hittade det, men jag kommer inte ihåg va det skulle va bra mot nu inget jag skulle våga prova..

Järnek har jag 0 koll på, de hästar jag vet blivit förgiftade har knaprat vanlig ek.

Vad jag därmot önskar mycket är att någon dag hitta en person som kan svara på frågan varför bara vissa individer blir förgiftade medans andra klarar av det UA.

MVH/

Liknande trådar

Hästvård Som jag har förstått det är det främst ekollon som är farliga för häst, och att de äter sådana om det finns för lite mat i hagen? Har...
2
Svar
21
· Visningar
2 643
Senast: Centaur
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 489
Senast: Och_Aye
·
Avel Börjar få lite ont i nervösen... Har varit noga med att inte ha fölet ute i kallt eller regningt väder men han har lyckats dra på sig en...
Svar
4
· Visningar
3 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka