Hur får ordningsvakter visitera?

Mim

Trådstartare
Ja, som tråden säger, hur får en ordningsvakt visitera de som ska gå in på tex en konsert?

Hade en diskussion där jag fick höra; "Jag stoppar pluntan fram i fillingarna och dom får inte visitera mej där.
Om dom misstänker ngt så får dom ringa polisen." :meh:

Är det sant?

Var finns dessa regler att läsa om vilka befogenheter dom har?

För jag har ingen aning, men tycker det låter konstigt om dom känner genom väskor och jackor och det finns dom som packar byxan full för "där får dom inte känna eller klämma..".:cautious:

Tror ju inte man kommer in om man vägrar visitation men det är ju en annan femma. :sneaky:
(Har som sagt ingen aning, går på krogen typ en gång vartannat år.)

Sv: Hur får ordningsvakter visitera?

Tack men jag hittar inte ändå vad vi diskuterade.

Det står bl a;
Enligt 2 kap 32 § ordningslagen (1993:1617) får en polisman genomföra kroppsvisitation vid en offentlig tillställning eller en allmän sammankomst för att söka efter spritdrycker, vin eller starköl. Kroppsvisitation får vidtas endast om det finns anledning att anta att den som skall visiteras medför sådana drycker till tillställningen

Men det är ju inte vad polisman får göra och det är väl inte så många poliser som står i dörren på konserter.;)

Jag ska söka vidare. ;)

Vad som är tillåtet eller ej vet jag inte, men före mobilkamerorna (eller iaf när de var usla) smugglade jag in en kompaktkamera några gånger. Då mellan trosorna och jeansgrenen ;-). Är aldrig nån som känner där.

Jag har jobbat som flygplatskontrollant, och visiterat flera 100-tals personer.

Män får inte visitera kvinnor.
Kvinnor får visitera män.

Man känner igenom kläder. Får ej röra hud. Man känner runt och mellan byst på kvinnor, men ej på. Men känner i byxlinning, på rumpa och fickor (fram och bak), men ej mellan benen.

Jag har blivit visiterad innan jag skulle på konsert med Gyllene tider i somras. Och det var inte närheten så noggrann som på en flygplats:p. (sen är väl iof "min" flygplats väldigt noggranna, men än då).

Här vill jag oxå påpeka att om man tex blir gripen så gäller inte samma regler, då är det skyddsvisitation det handlar om och då får en man visitera en kvinna, och misstänker man att det kan finnas ett vapen mellan benen så är min gissning att man får visitera så att man kan kontrollera även det.

Bara så att ni inte får för er något när ni är ute ;) :D

Ja, och det brukar väl genomföras av polis? Eller får väktare också göra det?
När det kommer till kroppsbesiktning, så måste väl polisen göra det?

Skyddsvisitation får vanliga väktare göra, det handlar ju om väktarens säkerhet. Kroppsbesiktning måste det givetvis vara polis som gör.

Fast det där gäller inte vakter eller väktare, det gäller bara flygplatskontrollanter.

Ser att Kimmis skrivit det men vill bara förtydliga, en gång till.

Jag har blivit visiterad innan jag skulle på konsert med Gyllene tider i somras. Och det var inte närheten så noggrann som på en flygplats:p. (sen är väl iof "min" flygplats väldigt noggranna, men än då).
Givetvis ser en visitation annorlunda ut på en flygplats än på en konsert. Hur ska vakterna på en konsert kunna utföra en korrekt visitation (utifrån hur man ska visitera i securityn) på alla som ska in på området? Konserten är ju över sedan länge när de är klara med hälften...

Sen tycker jag personligen att få flygplatskontrollanter gör visitationer värda namnet.

Kl
Inte på brösten i allafall ;-)
Jag smuggla in en hela sprit under brösten i somras
(gäller ju att ha stora då)

genom att vilja gå in på en konsert,idrottsevenemang, flyg etc går du med på att låta dig visiteras. Naturligtvis finns det regler på hur det ska genomföras men begränsningar var, det finns det nog inte.

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 751
Senast: ako
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 928
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 007
Senast: Legolaz
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar