Hur får ni i era hästar mineralfodret?

M

MorAnna

Skaffade en ny häst nyligen, och det börjar bli dags att gå över på vintermatsedeln dvs hö + mineraltillskott. Men: stoet äter inte den betfor som jag använder för att "gömma" mineralfodret i...! Har aldrig tidigare stött på en häst som inte äter detta - och känner mig lite lätt handfallen. Jag ger bara en deciliter betfor uppblött i vatten, så det är inga större mängder. Men hon äter ändå bara upp en femtedel eller så - resten lämnar hon...!

Testade att köpa luzern för att se om det var populärare (gav det torrt till att börja med - om det var "gott" tänkte jag blöta upp det för att lättare blanda ner alla mineraler osv). Men samma sak där. Hon äter en bråkdel av det, och lämnar resten...

Vad göra? Jag har ingen större lust att stå och t.ex. riva morötter varje dag för att blanda ut mineralerna med...!? (Fast hittar jag inget annat sätt så blir jag väl tvungen).

Sv: Hur får ni i era hästar mineralfodret?

jag har provat 2 alternativ som mina hästar äter hur bra som helst av. Det ena är ett musli från fibergi, heter musli koncentrat. Det ger man upp till 100 g/100 kg häst och dag, det täcker alla mineral o vitaminbehov. Det andra är flytande, heter Biovimin och kommer från Emin, man behöver ca 20 ml för en stor häst, hälften för en ponny. Har samma funktion. Det enda jag har tyckt är lite dumt med denna är att man måste skaka som F-N för att det ska bli nog blandat, och har man en doseringspump som jag har så skvätter de åt alla håll. Vilket resulterar i att man inte skakar så mkt och sen köper müslin istället :)

Hon kanske inte gillar smaken när mineralerna blandas med det blöta fodret? Jag lägger mineralfodret direkt i krubban, utan att blanda det med något, och hästarna äter det. Mamma häst och hennes föl är de enda som får "kraftfoder" (lusernpellets, blötta) och där blandar jag. Men om du verkligen vill blanda mineralfodret med något "blött" så kan du kanske testa lite vetekli?

Jag har i höst blandat mineralerna med äppelmos och sedan kladdat ihop all kraft med äppelmos/mineral-geggan. Det var det enda sättet att få i min dam just de mineralerna.

OK, jag ska testa att ge henne mineralen direkt. Haken är ju att fosforn är i pulverform... frågan om hon får i sig det då.

Men uppblött vetekli är ju också värt ett försök...

Senast ändrad av en moderator:

Det ska jag testa. Hade jag vetat det skulle jag ha tagit rätt på mina egna äpplen och gjort sockerfritt mos av - nu åkte allt bara i komposten...

Vad ger du för mineralfoder?

Sedan Krafft började med pelleterade mineraler har det aldrig varit problem att få i någon av de hästar jag känner mineralerna, de äter dem som godis.

Just nu får min häst och hennes kompis enbart mineraler i krubban på kvällen, och det äter de utan problem!

säger som någon mer sagt; Hon kanske inte gillar smaken när betforen smakar mineral..
Min häst äter inte nånting alls av maten om mineralerna legat i betforen, för då smakar ju allt mineral. Har gjort så att jag blöter betforen i en liten hink, lägger havren ovanpå betforen och mineralerna högst upp på den torra havren (detta är alltså en burk som står till den som ger eftermiddagsmaten). Då äter hon allt :)

Om hästen inte äter havre och sånt av någon anledning så hade jag nog lagt iblöt betforen och inte hällt på mineraler förrän precis vid fodringen

Senast ändrad av en moderator:

Har du provat ett annat fabrikat av mineraler? Vissa mineraler verkar smaka som godis, och vissa är äckliga tycker de hästar jag har erfarenhet av. Och pelleterade mineraler är godare än de grusiga verkar det som.

Mina glufsar glatt i sig mineralerna utan något annat i krubban.
Just nu har jag Kvarnbyfoders pelletterade mineraler i tunnan i stallet, dem älskar de.

Det ska jag testa. Hade jag vetat det skulle jag ha tagit rätt på mina egna äpplen och gjort sockerfritt mos av - nu åkte allt bara i komposten...

Hur kan ni kasta alla fina svenska äpplen i komposten:cry: Har ni inte läst om alla vitaminer, antioxidanter mm som de innehåller. Äpplen är en guldgruva. Ett förslag från mig; Skriv en lapp eller sätt ut kassar med äpplen vid tomten till de människor och hästar som vill ha äpplen:)

Läs mer på;

http://ecoist.se/blogg/2010/09/08/apple-den-svenska-superfrukten/

Min häst äter inte heller betfor. Mineralpellets, salt och tidigare även vitlökspulver åt hon om hon fick det direkt i krubban, utblandat var det nej tack.

Jag skulle prövat att blanda ut med fruktmos som nån skrev här om jag var du.

Lycka till!

Prova torkade morötter, blöt upp å blanda i mineralerna. De fungerade på min kräsna dam.

Mina har alltid fått pelleterade mineraler. Nu har jag sen flera år tillbaka inte behövt ge något annat än fosforbalans.

Det är guld värt att ha analyserat grovfoder så man slipper ge något i onödan!

Min tycker inte om blöt mat, varken betfor eller lucern. Hon äter inte heller enbart pelletrerade mineraler men om jag slänger till en näve müsli äter hon glatt. Lättlurad ;).

Skaffade en ny häst nyligen, och det börjar bli dags att gå över på vintermatsedeln dvs hö + mineraltillskott. Men: stoet äter inte den betfor som jag använder för att "gömma" mineralfodret i...! Har aldrig tidigare stött på en häst som inte äter detta - och känner mig lite lätt handfallen. Jag ger bara en deciliter betfor uppblött i vatten, så det är inga större mängder. Men hon äter ändå bara upp en femtedel eller så - resten lämnar hon...!

Testade att köpa luzern för att se om det var populärare (gav det torrt till att börja med - om det var "gott" tänkte jag blöta upp det för att lättare blanda ner alla mineraler osv). Men samma sak där. Hon äter en bråkdel av det, och lämnar resten...

Vad göra? Jag har ingen större lust att stå och t.ex. riva morötter varje dag för att blanda ut mineralerna med...!? (Fast hittar jag inget annat sätt så blir jag väl tvungen).

Min häst är galet förtjust i foderjäst. Jag kan få honom att äta nästan vad som helst om jag blandar med just foderjäst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 226
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min islandshäst är ganska svårfödd, särskilt jämfört med hans tämligen lättfödda hagkompisar... För att de lättfödda inte skall bli...
Svar
9
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka