Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Hejsan! Just nu rider jag en häst som är väldigt seg, långsam, iprincip skänkeldöv. Min fråga är hur får jag hästen att bli piggare på ridlektionerna på bästa sätt?

Och en till fråga. När jag ska trava i en ca 20 m stor volt så skänklar jag med ytterskänkeln och drar lite i höger eller vänster hand beroende på vilket varv jag rider i. Men det resulterar i att hästen går åt sidan utan att gå dit jag vill. Varför är det så och hur ska jag göra för att han ska styra dit jag vill ??

Ja jag är amatör :p
 
Sv: Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!

Om jag vore du så skulle jag försöka tänka väldigt VÄLDIGT mycket "framåt". Tänk i din skalle hur ni ökar farten och går framåt. Ha en liten piska till hands, använd den såklart inte på fel sätt utan peta bara till lite så hästen känner av piskan. Men viktigast, tänk själv framåt. Kan tänka mig att du kanske sitter och småklämmer med skänklarna hela tiden? Du måste släppa efter och sedan trycka till lite igen för att det ska ha någon effekt!

Din andra fråga förstår jag inte riktigt, men då du rider på en volt, se till att hästen är ställd inåt. Flexions är en jättebra övning. Själv använder jag ytterst lite innerskänkel och ser till att hästen är rätt ordentligt ställd inåt. Gör du rätt så gör hästen rätt! :)

Det kan inte vara så att han/hon är en ridskolehäst som är lite trött på att valsa runt med ryttare hela dagarna? :( Har sett ridskolehästar som har "protesterat" genom att bli sega och långsamma. Eller så vill hästen bara komma undan arbetet ;)
 
Sv: Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!

Om jag vore du så skulle jag försöka tänka väldigt VÄLDIGT mycket "framåt". Tänk i din skalle hur ni ökar farten och går framåt. Ha en liten piska till hands, använd den såklart inte på fel sätt utan peta bara till lite så hästen känner av piskan. Men viktigast, tänk själv framåt. Kan tänka mig att du kanske sitter och småklämmer med skänklarna hela tiden? Du måste släppa efter och sedan trycka till lite igen för att det ska ha någon effekt!

Din andra fråga förstår jag inte riktigt, men då du rider på en volt, se till att hästen är ställd inåt. Flexions är en jättebra övning. Själv använder jag ytterst lite innerskänkel och ser till att hästen är rätt ordentligt ställd inåt. Gör du rätt så gör hästen rätt! :)

Det kan inte vara så att han/hon är en ridskolehäst som är lite trött på att valsa runt med ryttare hela dagarna? :( Har sett ridskolehästar som har
"protesterat" genom att bli sega och långsamma. Eller så vill hästen bara komma undan arbetet ;)


oki, men jag förstår inte riktigt hur jag ska få honom att tänka som jag. Vet inte riktigt hur jag ska få honom att bli mer framåt även om jag själv har den inställningen :/ :confused: tack för svar föresten ! :)
 
Sv: Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!

Gör mycket övergångar och rappa galoppfattningar. Att rida varierat och öka galoppen brukar också göra susen.
 
Sv: Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!

Det brukar hjälpa även där. Hästarna brukar bli taggade och komma igång i alla gångarter efter tipsen som jag gav. Funkat på alla hästar jag ridit hittills :)
 
Sv: Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!

Der viktigaste är att inte klämma! Tänk på att all drivning betyder öka farten, inte håll farten. Förvänta dig en tempoökning för varje gång du driver, kommer det ingen, fortsätt inte att klämma då utan markera direkt med röst/pet med spö tills du är nöjd, sen massa beröm!!! Upprepa detta så fort du börjar lektionen och var sen konsekvent hela tiden! Plus tänk på vad du gör med händerna, dom ska vara låga och stilla så att det inte blir dubbla signaler. Men kanske viktigast av allt, om du nu rider på lektion, varför frågar du inte din lärare!?
 
Sv: Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!

Der viktigaste är att inte klämma! Tänk på att all drivning betyder öka farten, inte håll farten. Förvänta dig en tempoökning för varje gång du driver, kommer det ingen, fortsätt inte att klämma då utan markera direkt med röst/pet med spö tills du är nöjd, sen massa beröm!!! Upprepa detta så fort du börjar lektionen och var sen konsekvent hela tiden! Plus tänk på vad du gör med händerna, dom ska vara låga och stilla så att det inte blir dubbla signaler. Men kanske viktigast av allt, om du nu rider på lektion, varför frågar du inte din lärare!?

Oki ska tänka på det :) jo, jag frågade min ridlärare men hon förklarade bara att jag skulle använda spöet mer.
 
Sv: Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!

Oftast får man det man förtjänar, särskilt med dom hästar som varit med ett tag! :p
Nyckeln är konsekvens och tajming, något som man måste lära sig själv innan man kan förvänta sig att hästen ska svara för det.

Konsekvent som i att du ser till att det händer något varje gång du ger en signal. Ex. en dutt med spöet när hästen inte ökar för skänkeln, hellre en dutt om hästen själv saktar av också än att man sitter och klämmer med skänklarna för då "avlär" man själv att hästen ska accellerera för skänkeln, om den plötsligt ska betyda "håll farten" också. Men -det här är alltså sånt som ska räcka med att man gör 1-2 gånger per situation (för att förstärka skänkeln, för att påminna om att hålla farten). Räcker inte det så är det man själv som sitter och avlär hästen genom att ge motstridiga signaler, kanske är för obekväm så hästen inte vill gå fram, kanske ber om saker i för dåliga lägen osv. Så det gäller att vara noga med sig själv i minst lika hög grad som man är noga med att hästen svarar på signalerna.

Angående styrning på volten så beror det nog lite på hur hästen brukar bli riden. Skulle du rida min så då skulle han aldrig ens gå in på volten! :p Brukar stämma av med halvhalter för att få bättre svar på styrningen, som i första hand ska utgå ifrån min egen sitsposition och vikt, skulle den grundstyrningen totalt ignoreras blir det en halt och börja om. Men det brukar visa sig att det är man själv som gett motstridiga signaler eller möjligtvis hästen som är så stel/ojämn att den inte klarar av att spåra på volten, eller så klarar man helt enkelt inte av att ge den bra förutsättningar när man går in i volten. Ibland har man vikt halsen i sidled och gör på så vis att man låser hästen från sin färdriktning, då kan det löna sig att göra tvärtom och ställa utåt istället.

Men är du noggrann och tar hjälp av halvhalter och kanske koner för att få känslan av att vi MÅSTE åt det hållet annars rammar vi konen, då tror jag du kommer få lättare med grovstyrningen iallafall.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!

Oftast får man det man förtjänar, särskilt med dom hästar som varit med ett tag! :p
Nyckeln är konsekvens och tajming, något som man måste lära sig själv innan man kan förvänta sig att hästen ska svara för det.

Konsekvent som i att du ser till att det händer något varje gång du ger en signal. Ex. en dutt med spöet när hästen inte ökar för skänkeln, hellre en dutt om hästen själv saktar av också än att man sitter och klämmer med skänklarna för då "avlär" man själv att hästen ska accellerera för skänkeln, om den plötsligt ska betyda "håll farten" också. Men -det här är alltså sånt som ska räcka med att man gör 1-2 gånger per situation (för att förstärka skänkeln, för att påminna om att hålla farten). Räcker inte det så är det man själv som sitter och avlär hästen genom att ge motstridiga signaler, kanske är för obekväm så hästen inte vill gå fram, kanske ber om saker i för dåliga lägen
osv. Så det gäller att vara noga med sig själv i minst lika hög grad som man är noga med att hästen svarar på signalerna.

Angående styrning på volten så beror det nog lite på hur hästen brukar bli riden. Skulle du rida min så då skulle han aldrig ens gå in på volten! :p Brukar stämma av med halvhalter för att få bättre svar på styrningen, som i första
hand ska utgå ifrån min egen sitsposition och vikt, skulle den grundstyrningen totalt ignoreras blir det en halt och börja om. Men det brukar visa sig att det är man själv som gett motstridiga signaler eller möjligtvis hästen som är så stel/ojämn att den inte klarar av att spåra på volten, eller så klarar man helt enkelt inte av att ge den bra förutsättningar när man går in i volten. Ibland har man vikt halsen i sidled och gör på så vis att man låser hästen från sin färdriktning, då kan det löna sig att göra tvärtom och ställa utåt istället.

Men är du noggrann och tar hjälp av halvhalter och kanske koner för att få känslan av att vi MÅSTE åt det hållet annars rammar vi konen, då tror jag du kommer få lättare med grovstyrningen iallafall.

oki tack för hjälpten ska pröva detta :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen...
Svar
18
· Visningar
2 061
Senast: tuaphua
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hejj! Jag har precis börjat rida en jätte pigg/ springig häst på min ridskola och har lite problem med att få honom ”lungn” och lyssna...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp