Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Hejsan! Just nu rider jag en häst som är väldigt seg, långsam, iprincip skänkeldöv. Min fråga är hur får jag hästen att bli piggare på ridlektionerna på bästa sätt?

Och en till fråga. När jag ska trava i en ca 20 m stor volt så skänklar jag med ytterskänkeln och drar lite i höger eller vänster hand beroende på vilket varv jag rider i. Men det resulterar i att hästen går åt sidan utan att gå dit jag vill. Varför är det så och hur ska jag göra för att han ska styra dit jag vill ??

Ja jag är amatör :p
 
Sv: Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!

Om jag vore du så skulle jag försöka tänka väldigt VÄLDIGT mycket "framåt". Tänk i din skalle hur ni ökar farten och går framåt. Ha en liten piska till hands, använd den såklart inte på fel sätt utan peta bara till lite så hästen känner av piskan. Men viktigast, tänk själv framåt. Kan tänka mig att du kanske sitter och småklämmer med skänklarna hela tiden? Du måste släppa efter och sedan trycka till lite igen för att det ska ha någon effekt!

Din andra fråga förstår jag inte riktigt, men då du rider på en volt, se till att hästen är ställd inåt. Flexions är en jättebra övning. Själv använder jag ytterst lite innerskänkel och ser till att hästen är rätt ordentligt ställd inåt. Gör du rätt så gör hästen rätt! :)

Det kan inte vara så att han/hon är en ridskolehäst som är lite trött på att valsa runt med ryttare hela dagarna? :( Har sett ridskolehästar som har "protesterat" genom att bli sega och långsamma. Eller så vill hästen bara komma undan arbetet ;)
 
Sv: Hur får man seg häst piggare och att lyssna bättre !!