Hur får man ridstövlar att passa?

S

Supersonic_

Jag har försökt mäta på alla sätt det går men det verkar bli fel ändå. Om jag mäter golv- knäveck får jag det till 41cm, och 35cm runt bredaste stället på vaden. Men på mina stövelskaft (cavallo) har jag 46cm/34cm :crazy: och det går ju inte ihop! Runt om har dom ju töjt sig, men höjden..
När man ska beställa stövlar, är måtten utan klack? Eller är den inräknad? Vad bör jag ha för höjd?

Skitsvårt! Ett par Brogini tror jag det ska bli.

Sv: Hur får man ridstövlar att passa?

Jag har ingen aning :D
Mina stövlar har måtten 34/51 men är för korta med flera centimeter. När jag mätte mig bidde det 47 :o

Jag har ocksa samma problem med att fa till höjden. När jag mäter har jag kanske 40-41 cm (kommer inte ihag riktigt) men när jag prövat stövlar i affär har jag kunnat ha sadana som är 46 cm höga, eller iaf 45cm...

många märken mäter inte baksidan, dom mäter utsidan istället. ganska tokigt eg för då kan det skilja beroende på hur hög bågen är.

mina de niro stövlar har höjdmått 52 och det är bak.

*puttar*

Funderar på att beställa ett par 44cm höga 36cm vida, blir dom för låga månntro?

Ingen aning om på höjden, men funderade på vidden, som jag har fått lära mig så är det bästa att beställa så de är nån cm för smala när du får dom, beställer du 36 när du egentligen har 35 så kommer de att vara för stora. Bättre att beställa 34 då så de får töja sig lite o forma sig perfekt efter dina ben istället.

varför inte låta någon i butik ta måtten på dej, de kan ju sin sak och man ska alltid låta någon annan ta måtten annars blir det ofta galet.

Det är INTE bra att göra så. Ett par 35 är oftast snortajta från början om man har 35 i vad. Anledningen till att man oftast går upp 1/2 - 1 cm är för att kroppen ändrar sig. Benen sväller ofta ganska mycket när det är varmt. Hur ska man kunna töja ett par 34 när man inte ens kommer få igen dragkedjan? Det kommer ändå bli att skicka iväg stöveln på lästning. Får man igen den är det mycket stor risk att dragkedjan går sönder och företaget vet om du beställt ett par smalare än vad du behöver, det syns på stöveln! Vilket gör att du säkert själv får bekosta dragkedjan.

Lädret klarar inte heller riktigt att behöva töjas ut på det sättet.

Senast ändrad:

Stå upp, lika mycket på båda benen, någon som hjälper dig med måttband, vik benen och ta knäveck-golv, räta ut benet och kontrollmät. Detta längdmått är bara ett kontrollmått hos många tillverkare. Många mäter knä-häl.

håller med. det är verkligen inte skönt med för trånga stövlar! och om dom ej är för trånga så töjer dom sig inte heller.

jag har haft jättetrånga stövlar, köpt på inrådan av butikspersonal som sa att stövlarna töjde sig mkt. ^^ det gjorde dom INTE! detta var på vintern och när sommaren kom så blev stövlarna så trånga att det gjorde ont i vaderna. vilket resulterade i att dragkedjan gick sönder..

när jag sen köpte nya var jag så rädd att dom skulle vara för trånga att jag tog i lite väl mkt så nu har jag för vida stövlar istället... :p

men 1 cm vidare än vaden är lagom tycker jag. absolut inte smalare! måste finnas plats för musklerna att spännas också ju.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 139
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jagar ridstövlar som en tok, men det är klurigt det här. Jag blir aldrig klok på måtten, alla stövlar är för vida i vaden!. Har 36-37 i...
Svar
13
· Visningar
2 610
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej, jag har tänkt köpa ett par ridstövlar då mina ridskor gör så att jag får ont i fötterna. Men jag har så tjocka vader så jag kommer...
Svar
6
· Visningar
1 502
Senast: Mariaauto
·
D
Utrustning Snart är det dags att byta ut ridskorna och shortshapsen jag investerade i när jag började rida för två år sedan och jag har nu fått för...
Svar
2
· Visningar
1 116
Senast: buu17
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka