Hur får man rent ljusa schabrak?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Har tvättat mina schabrak flera ggr nu men dom blir inte rena... Det ena är ett Lamicellschabrak (med mockaliknande yta) i ljusblått som nu är brunfläckigt! (vilket det inte var innan jag tvättade det...) :crazy: Det andra är ett vitt schabrak med en stor brun fläck på och svarta märken efter sadeln. Hur blir man av med det? Tips på tvättmedel kanske?
Vågar man tvätta schabraken i 60 grader?

Sv: Hur får man rent ljusa schabrak?

Galltvål. :love: Finns inget bättre. Finns som flytande också, och då har man i en skvätt i tvättmaskinen. Har fått bort alla mina missfärgningar på tävlingsschabrak och liknande. :)

Det är tvål hör du väl på namnet. ;) Jag hittade min på en antikaffär, men har sett det på lite olika affärer typ Hemtex och sånt. Tror även jag sett det i mataffären?

Men funkar det också på känsliga material? Bleker det? (iom att det ena schabraket är ljusblått och mina vita schabrak har frgade kantband)

jag tvättar alltid med vanligt tvättmedel och 30 ev 40 grader. har aldrig haft problem att få rent!

förutom ett schabrak från lyckås som fick konstiga fläckar. :mad: vilket jag tror beror på undermålig kvalitet och kantbandsfärg som släppte.

testa att ha vanish på fläcken innan du tvättar?

Galltvål. :love: Finns inget bättre. Finns som flytande också, och då har man i en skvätt i tvättmaskinen. Har fått bort alla mina missfärgningar på tävlingsschabrak och liknande. :)

Galltvål var det enda som fick bort hästslem, gräsfläckar och varmchoklad fläckar(:angel: ) från mina vita ridbyxor. :bump:

Vi kör med ett supertvättmedel som heter Overalltvätt som finns på Granngården. Till för hårdare smutsad tvätt. Jättebra till skitiga stalltäcken, skitiga schabrak och annat som har blivit hårt smutsat.

Vanish kan också vara en hjälp på vägen.

Jag brukar inte heller ha problem att få det rent. Brukar räcka med 1 el 2 tvättar... Men dessa två schabrak var riktigt skitiga :angel: fanns inte en enda ren fläck undertill....

Undrar de samma, jag har några beiga schabrak som har blivit svartfärgade från den nya sadeln. Jag har fläckbehandlat med fläckborttagningsmedel men det hjälpte inte alls.

Vad är bra till svart läderfärg på schabrak?

Galltvål. :D Jag är helt såld. Körde med Vanish före, men det fick inte bort sånt som kommer av att sadeln eller stövlar färgar av sig. Galltvålen får bort det!

Ingen aning om hur den funkar, men den bleker inte i alla fall.

Galltvålen kan man dessutom gnugga in i tyget lite innan om det är en extra envis fläck. Då går fläcken garanterat bort!

Tror att galltvål finns på typ såna där "natur"affärer också. vet att pojkvännens mamma har en och den fick bort fläckar från en tröja jag hade iaf. Har även sett galltvål på nån internetaffär, då i flytande form. Undrar om det kan vara börjes?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har börjat tvätta rent alla mina hästsaker men hälften av alla saker har inte blivit rena. Har ni några tips på några bra knep...
Svar
1
· Visningar
656
Senast: smedsussie
·
Utrustning Åh, jag behöver hjälp! Jag får inte rent mina vita helskodda ridbyxor. Fick lerstänk på låren på dem igår och det går fasen inte...
Svar
5
· Visningar
3 675
Senast: Emmae__
·
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 353
Senast: Wera
·
Utrustning Som rubriken lyder : Hur sjutton håller man dom vita BoT schabraken/vojlockarna vita :confused: Jag har svarta märken efter sadeln & på...
Svar
4
· Visningar
1 312
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama