Hur får man med sig hö på tävlingen om transporten är full

E

emmahqvist

jag undrar hur man får med sig höt till ett meeting om man har två hästar med sig, finns de något foder som funkar ungefär som hö, finns de komprimerat hö i säckar, tacksam för svar av någon som vet

Sv: Hur får man med sig hö på tävlingen om transporten är full

Funkar det inte med lusern? Annars finns det klippt hösilage i påse(är stor som en betfor säck i plast)... Vet inte vad det heter dock ..

Vanligt hårdpressat hö i sopsäck ???

jag undrar hur man får med sig höt till ett meeting om man har två hästar med sig, finns de något foder som funkar ungefär som hö, finns de komprimerat hö i säckar, tacksam för svar av någon som vet

Kanske en dum idé, men det borde väl gå att spänna fast någon slags säck/behållare med hö bak på rampen? Eller är det inte lagligt att köra så? Takräcke på bilen? Bara spånar...

små balar hösilage är rätt smidigt, de är ca 90x50x50 cm och mkt hårdpackat, så de väger 20(?) kg st, de ryms alltså i bakluckan på bilen ellr på golvet längst fram i släpet! (gissar bara på mått och vikt nu, men de är mkt smidiga, ryms "överallt", tex baksätet etc)

lusern kan ju ersätta grovfoder, men för att hästens tarm ska fungera som den ska måste ju hästen äta nog mycket grovfoder ändå, men lusern kan vara bra att ha med.

Dynavena har komprimerat hö som heter dynavena brick.
3 Brick= 6 kg hö

Läs mer på Dynavenas hemsida & kika under fliken om fodret & bläddra ned.

Jag har det & tycker det är suveränt på resor.

Varför inte bara lägga ner balen i en sopsäck och sen antingen in i bilen eller framför hästarna beroende på storleken på transporten.

Eller så hör man om man kan få köpa hö på tävlingsplatsen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har travhästar och vi brukar ju sätta sulkyn antingen bak eller fram på transporten (får ju dock inte skymma reg-skyltar!) Kanske det går att fästa så på något vis, med spännremmar?

Stor sadelkammare?

Tja, man får ju inte in hö till 2 stora hästar ändå oavsett om man sätter dessa i plastsäckar.
Nu kör jag för det meta bara med en häst men sist jag tävlade tog jag faktiskt med lusernhack, hästen gick på bete & vi har inte hö över sommaren.

Man kan t ex sätta takräcke på bilen! :idea:

Man kan spänna fast dom på järnstommen(framför fönstret,om man har ett) där man sätter sadelskåpet på en kylingekärra.. Eller takräcke på bilen.

Golden grass heter det jag menade..

Till Fautras släpen går det att köpa takräcke så kan man lasta hö på släpet. Ser ut som en galler korg så balaran ligger bra och så bara på med en pressening.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 739
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 658
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka