Hur får man lång man?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Smelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 810
S

Smelle

Hej, jag behöver några tips här! :)

Min medryttarhäst är av rasen finskhäst, en hästras som har väldigt mycket man, svans och hovskägg. Dock är min inte riktigt rastypisk, hans svans är inte sådär tjock som de allra flesta finska hästarna har, han har inte så mycket hovskägg, och manen... Ja, det är mitt största problem.

Förra ägarna hade stubbman på honom, just för att de tyckte hans man var i vägen (han tävlade i galopp före han kom till sin nuvarande ägare), och nu, 1½ år efter att hon haft honom, har manen växt ut till en helt okej längd (max 10 cm lång är manen, haha) men nu har manen slutat växa på längden, utan växer bara på tjockleken. Hans pannlugg är det samma problem med, en riktig tufs, och pga att manen är så tjock så faller den över på "fel" sida av halsen (något som stör mig extremt...).

http://backstromphoture.wordpress.com/2012/03/12/varkansla/ - På den här länken ser ni exempel på hur hans man och pannlugg ser ut.

Nu är min fråga, hur ska jag få hans man och svans att växa och bli ännu längre? Hur ska jag få hans fjuttiga hovskägg att bli mer rikligt? Jag vill ju ha manen längre OCH tunnare, lättare att sköta då... Tips mottages tacksamt, jag är desperat!

Sv: Hur får man lång man?

Det finns en hel uppsjö med trådar i stil med denna. Ta hjälp av sökfunktionen så får du svar på dina frågor

tyvärr finns det nog inte så mkt att göra :/ Har själv en finnhäst som inte heller e så rastypisk... Henner man e tunn, men ändå inte så kort, den är typ halvlång. Och hon har knappt heller nåt hovskägg, det beror helt på deras släkt :P men hennes svans däremot är TJOCK. Men annars tyckte jag att han såg ganska rastypisk ut, har haft ca. 20 finnhästar (egna uppfödningar) här hemma och vissa av dem fick alrig riktigt lång man, utan de såg ut ungefär som din.

btw, kul att möta på en annan från Finland här också ^^

Min heppa och hennes man: http://www.pixbox.se/pic_show_id29778176.html (bilden från 2009, tyvärr är den ännu tunnare nu...)

Min unga finnhäst har nog mycket man och svans, men nästan inget hovskägg. Hans man kan nog nästan bli hur lång som helst...:
P5210356.jpg

Den äldre däremot har TJOCK man som ligger på båda sidor, men blir aldrig längre än så här. Hovskägg har man massor, speciellt på vintern:
stormhuvud2beskuren.jpg

Tror det beror mest på generna....

desperat för att din medryttarhästs man/svans inte uppfyller dina krav? :grin:

Min ena ponny har tjock fluffig man och den andra har tjock lite "tyngre" man. En annan ponny jag hade hand om hade inget alls, manen växte typ inte alls. Tror inte det finns så mycket man kan göra åt, alla hästar är olika.

Vad är det med alla finnhästägare och Olympia/pessoabett

Kan vara att många är lite felridna från början och har lätt för att bli tunga i handen, kombinerat med rejäl framåtbjudning. Då kan kanske pessoa ses som en enkel lösning. Många har ju uppfattningen att pessoa är "snällare" än pelham för att det inte finns nån kedja...:crazy:

Själv växlar jag mellan två och tredelat tränsbett, har pelham med två tyglar på den äldre ibland när han är extra "på".
Den unga började jag utbilda med tränsbett med parerstänger och nu går han med vanligt tredelat tränsbett.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: skogaliten
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
473
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej! Jag har två egna hästar, en av dom är min nya haflinger. Hennes man,svans och lugg är lite halvt sådär i kvalitet eftersom förra...
Svar
8
· Visningar
1 700
Senast: Gimlan
·
Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka