Hur får man katterna att inte klösa på soffan?

Jag har precis köpt en ny soffa och skulle gärna vilja ha råd om hur man får katterna att inte klösa på den. Jag vill inte gärna skrämma bort dem från soffan helt, de får gärna ligga där, men helst vill jag inte att de klöser på den.

Några husmorstips från mer erfarna?

Sv: Hur får man katterna att inte klösa på soffan?

Min katt klöste på soffan, då ställde jag dit två klösbrädor och när han var på G till att klösa på soffan visa jag honom att han får allt ta klösbrädan brevid istället :)

Fungerar lite sådär, ibland använder han klösbrädorna och ibland soffan
:rofl:

Två av katterna haranvänt klösbrädan hela tiden medan två alltid har använt den gamla soffan (och nu påbörjat den nya). De sistnämnda två har aldrig gillar klösmöbeln riktigt...

Våra katter har aldrig använt soffan, däremot mattorna. Men de är ju lätta att byta ut :idea: ;) så vi köper mattor som vi tror är klovänliga till flera ställen i huset. Och det är det enda som det rivits i också ... Klösbrädor har vi inga, men så är det utekatter också - vilket kan spela roll.

Mina katter klöste sönder min soffa. Köpte nytt överdrag, mer fyspray, ännu en klöspelare och var mer aktiv. Och de har slutat.

Ställde klöspelaren 20-30 cm från den soffgavel där de oftast klöser, sprutade fyspray ofta på soffan, körde bort dem när de försökte och lockade dem till klöspelaren i stället.

Oväntat nog gick det skitbra, trots att deras klösbeteende på soffan verkligen var befäst. Passa på innan de hunnit sätta för mycket doftmärken på nya soffan.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 703
Senast: MJLee
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 778
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama