Hur får man hästen bättre styrbar ?

urkella

Trådstartare
har börjat komma igång lite med min (nya) pålle lite men har mestadels ridit ut så att han ska tänka mer frammåt. vilket han nu gör men när man ska rida honom på banan så går han knappt att svänga >.< gör nu bara stora svängar med ledande tygeltag, då han inte varit riden så länge. men han går knappt att svänga han är jätte stel i halsen (även när man leder honom) vad kan man göra för att få honopm bättre, rider honom i väldigt låg form och ganska fri innertygel när han väl släpper till bettet. han är 180 hög med en jätte hals som ser mer ut som en giraffs (lång å smal) . kanske har lite med det.. så kom med tips
 
Sv: Hur får man hästen bättre styrbar ?

Kanske rider du honom i FÖR lång och låg form? är hästen för mycket på bogarna blir den svårare att svänga då bak och framparti hamnar i två delar.....
 
Sv: Hur får man hästen bättre styrbar ?

han är 6 år och bara inriden i stort sätt

Mackan: Kan det nog va lite som du skriver, han har väldigt lätt att bli väldigt låg men vill ju ändå inte ta upp honom för mkt. han går imot tyglen oxå så det är ju inte det lättaste så han mest ridit honom li låg form så han ska slappna av (han är ganska spänd av sig) sen att han inte ska bråka med handen så har ridit på kanske lite för långa tyglar oxå.
 
Sv: Hur får man hästen bättre styrbar ?

Du kanske skulle jobba honom mer från marken ett tag?
Få honom att böja sig och bli lösgjord i nacke och hals.
Strecha honom efter varje träningspass
 
Sv: Hur får man hästen bättre styrbar ?

han är 6 år och bara inriden i stort sätt

Mackan: Kan det nog va lite som du skriver, han har väldigt lätt att bli väldigt låg men vill ju ändå inte ta upp honom för mkt. han går imot tyglen oxå så det är ju inte det lättaste så han mest ridit honom li låg form så han ska slappna av (han är ganska spänd av sig) sen att han inte ska bråka med handen så har ridit på kanske lite för långa tyglar oxå.

Ok. Jag skulle akta mig för att lockas till att rida honom i för låg form med de tendenserna, dvs att han hänger sig mot bettet och faller itu. Lång och låg är bortkastat och helt värdelöst på en häst som inte bjuder fram korrekt. En så stor och ofärdig unghäst dessutom är det ännu mer viktigt att lägga grunden och få fram honom för baken och balansera upp sig. Här är det brist på bjudning du beskriver först och främst.

skulle strunta i formen och akta mig för lång och låg för mycket innan han svarar fram ordentligt och inte hänger mot handen. har du ridvägar att rida ut på? så han får upp bjudningen och kan öva styrka och balans i en naturlig miljö med förutsättningar? Det är alltid bättre med en grön häst tycker jag personligen, än ridbana/padock/ridhus för framåtbjudning och balans - men särskilt på en som blir tung och framtung som du beskriver.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man hästen bättre styrbar ?

Som jag fattade det så verkar ditt problem bero på att hästen inte fattar vad du vill att den ska jag göra. Jag rider en unghäst som är jätteliten och nätt men hon gick inte heller att styra från början för hon fattade inte. Felet jag gjorde var att jag red för mycket som man gör på äldre hästar, med stöd på ytterhanden, det går inte alls. Du måste släppa ytterhanden och ta ett extremt ledande tygeltag, ut från kroppen. Man måste vara övertydlig från början och beröm i massor när dom gör som man vill. Ett tips är också att inte nånsin nöta så hästen blir uttråkad och att ha mycket tålamod. Lycka till!
 
Sv: Hur får man hästen bättre styrbar ?

Förutom de andra tipsen du har fått så kan jag rekomendera att rida i skogen och svänga runt träd det gör jag med min unghäst och det fungerar bra. Då kan man variera hur snävt man ska svänga också.

Rid med sätet och vikthjälperna.

Det är tom ganska roligt man tittar ut ett träd och sedan när man rundat det så tittar man ut nästa eller varför inte en hel rad och rider slalom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp