hur får man hästen att stå still vid hanteringen?

Sv: hur får man hästen att stå still vid hanteringen?

Nä, jag låter inte hästarna gå vare sig ett enda steg framåt eller göra en liten " smyg-cirkel" då de inte vill stå stilla. Då har jag uppmanat ännu ett problem i samband med upp-stigningen. D.v.s jag får en häst som börjar gå cirklar när jag ska hoppa upp för det har jag från börjat accepterat..
Jag har sett det där innan.. ;)
Hästen går ofta framåt för att den antingen vill iväg. (Han vet vad det innebär ridtur när jag hoppar upp.)
Sen kan det vara p.g.a ett obehag.

Först och främst gäller det att ta reda på VARFÖR hästen inte vill stå stilla och sen utgå ifrån det.
Beror det på ett obehag så sätter jag foten i stigbygeln och försiktigt står så i ena stigbygeln tills hästen har lugnat sig. Så fort den börjar konstra eller vill gå framåt så kliver jag ner. Så¨får man hitta ett ljud som lugnar hästen.
Klappa och smeka hästen samtidigt.
För då hjälper det inte att hålla på och backa och ha sig iaf. Skulle man börja på det när hästen är rädd så blir det fel det oxå..
För då gör vi " för stor grej" av det hela och hästen kommer bli skärrad .

ika77 skrev:
Beror det på ett obehag så sätter jag foten i stigbygeln och försiktigt står så i ena stigbygeln tills hästen har lugnat sig. Så fort den börjar konstra eller vill gå framåt så kliver jag ner.

Äsch. Varför inte göra det logiskt i stället? Sätt antingen i foten och ta ner den tills hästen är helt lugn, eller håll foten i tills den stannar... Du får verkligen det du belönar hästen för, och i det där fallet belönar du den för att konstra eller gå framåt.

;) ja, det var ju verkligen logiskt.
En förutsättning är ju kanske att ta reda på varför hästen beter sig som den gör.. Eller?
Men vi kan ju ta för givet att allt den gör bara är av " istadighet " eller motvilja..
Det är ju enklast. *ironi*

Så klart ska man ta reda på varför hästen gör som den gör. Jag tror till exempel att det är ganska få hästar som går iväg för att de så gärna vill iväg på ridturen, det är ryttarens önsketänkande. Att de går iväg för att de inte har lärts vad de ska göra är mycket vanligare. Och en del har faktiskt obehag för själva uppsittningen. Det kan bero på en sadel som klämmer, eller på själva inridningen, och är lättast avskaffat genom ny träning. Det tar oftast inte mer än en halv timme eller så att avskaffa det problemet.

Men om då hästen inte är lugn så är det ologiskt att ta ner foten när den rör på sej i alla fall. Oberoende vad beteendet beror på så kommer hästen att lära sej nånting av det vad du gör.

Hästen är tre och ett halvt år gammal och en mycket lugn och harmonisk ( verkar han i alla fall ) häst. Han gör inget för att vara elak, utan det mesta beror på okunskap från hans sida eller att han helt enkelt glömmer sig.
I dag när jag skulle ta in honom från hagen fick han syn på något på min vänstra sida och stegar helt enkelt förbi mig. Jag sa nej och satte en armbåge i bogen som stop och då tittade han förvirrat på mig. Men jag fick honom på rätt köl igen.
Att han vandrar när man ska sitta upp på honom beror nog på att han inte har förstått att han ska stå stilla eller beror det på att han helt enkelt testar gränserna lite grann.
Varför han vandrar i stallet, trots att han är uppbunden i stallgången det vet jag inte. Han tycker absolut inte illa om att bli borstad.

Jag har haft honom sedan han var 7 månader men under 2 år har jag haft honom på helinackordering och inte alls hanterat honom så mycket. Han är ny i mitt stall sedan 2 veckor och några dagar, men han är absolut inte nervös av sig utan har boat sig bra.

I början när jag band upp honom sa jag ett skarpt nej när han rörde på sig och knuffade tillbaka honom de stegen han vandrade. Nu kan jag prata i normal samtalston, men får rätta honom några gånger bara. Jag tränar att sätta foten i stigbygeln och lä
r honom att han ska stå stilla när jag gör det. Vi får se hur det går, det är ju att bara fortsätta träna!

Några fler tips på hur man får en vandrare att stå stilla?

Men bara en tanke då: ( obs! En TANKE:) )

När du står där med ena foten i stygbygeln. Hästen börjar röra sig framåt.
Ska du då ta i tyglarna vilket resulterar i att hästen drar upp huvudet . Du har ingen kraft att samtidigt stanna hästen och hålla balansen att stå kvar i bara ena stigbygeln.
Hästen kommer antagligen oxå röra sig i sidled eftersom du inte till 100 % lyckats snappa åt sig exakt lika långa tyglar..
Du lyckas ändå trots detta slänga över benet och kan sätta dig tillrätta och DÅ som först stannar hästen efter att du har tagit i tygeln och bett den stanna.
Hästen stannar och du hoppar då av för att börja din träning om igen..
Hur blir det då med det? ;)

när jag köpte min häst var han väldigt ouppfostrad och barnslig, det var mycket därför de kände att de inte klarade av honom. De band alltid upp honom i boxen när han skulle borstas eftersom han bara gick runt och vid uppsittning var de alltid två eftersom han bara gick. Stod han i gången försökte han gräva hål i golvet med framfötterna... han var då 6 år och de hade haft honom sedan han var 4. Jag har nu haft honom i 1år.

Det första jag började träna var att han skulle stå still i boxen UTAN att vara bunden. Boxen är hans hem och fristad, där ska han inte behöva vara uppbunden, dessutom vill jag att borstning ska vara ngt positivt.
Jag gjorde som så att jag borstade halsen tills han stod still. Jag gick helt enkelt efter honom tills han stod still. Det funkade alldelles utmärkt eftersom han förstod att om han bara stod still så blev ju också jag klar ganska fort. Nu njuter han av borstningen och står med halvslutna ögon. Vissa gånger gick mitt tålamod åt pipan och jag röt till honom och viftade med armarna. Det funklade iförsig också eftersom han blev rätt paff men är ingen bra lösning.
Att stå still i gången och spolspilta har varit ett fullt sjå men det går. Att träna hästen mycket att stå där är nog den bästa lösningen. Jag har skrikit på honom, gullat och ignorerat. Det sista fungerar bäst, men är riktigt jobbigt. Att få stå i gången när du mockar är riktigt bra träning. Då får han tid att fundera lite över vad som faktiskt sker. Snart så slutar hästen, förhoppningsvis, att hoppa runt och börjar koncentrera sig på omgivningen i stället och glömmer bort att tramsa.
Att stå still vid uppsittning tror jag på konsekvens samt att använda pall. Efter ett par lyckade omgångar så upptäcker han att pallen skonar ryggen och tycker den är rätt ok. Att vara bestämd när han börjar gå och mjuk när han står still.
Unghästar ser jag som småbarn. Funkar det att tjata för att få uppmärksamhet då kommer barnet/hästen fortsätta med det. Fasta bestämda regler, säg till, hjälper inte det - ryt till. Efter ett tag behöver du bara ge små tecken för att hästen ska fatta. När min häst glömmer bort sig i gången och börjar krafsa med hoven räcker det oftast med att jag vara pekar på benet, ibland räcker det bara med en blick.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025