Hur får man hästen att gå rakställd i en volt och inte blir för böjd?

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Jag har nu börjat ta dressyrlektioner med min 4 åriga arabhingst. Jag har problem med att få honom rak i en volt, han blir alltså för böjd.
Hur gör jag får att få honom mer rakställd.
Hoppas nån förstod vad jag menade :confused:

Sv: Hur får man hästen att gå rakställd i en volt och inte blir för böjd?

Det är svårt att gå böjd, då måste han vara stark i inner bak, hålla upp ryggen, vinkla och bära bakifrån och de flesta hästar gör inte det utan fuskar, förböjer, lutar sig osv. Vi ryttare är sällan bra på att hjälpa dem på traven, utan vi lutar på lika bra vi. Så tänk på voltarbete som en övning i sig och rid så mycket rakt som möjligt medan han bygger sig starkare. Träna på att själv sitta rak, inte vika dig i midjan, inte svanka osv.

Försök rida volten som en fyrkant istället, jobba i skritt på att han verkligen är rak och gör noggranna hörnpasseringar istället. Där kan du göra halt inför varje passering, noggrannt försöka kontrollera att han ställer sig, tar ett steg i taget och förflyttar sig runt sitt inner bak som en kvarts bakdelsvändning ungefär. Beröm och släpp efter om han så bara klarar ett steg i början, så han får tid att hänga med i både kropp och hjärna.

På voltspåret och i hörnpasseringar ska stöd från yttertygel och skänkel rama in så att han inte förböjer sig, det räcker ofta med lite vikt på inner sittben för att få dem att böja runt det, så överdtiv inte böj- och vändhjälperna.

Du får säkert mycket bättre svar från andra, men detta var iallafall några tips som jag haft nytta av.

Tack så jättemycket nu är jag iaf lite klokare ska försöka med det =)

Tycker ditt inlägg var bra! Det vi får lära oss på ridskolan är att hålla på yttertygeln men nu fick man lite mer överblick.
Men som sagt, en uppsamling i yttertygeln brukar funka.

Om hästen förböjer sig brukar jag se till att ha den rak istället och genom att använda skänklarna driva hästen in i ett jämt stöd i handen. När hästen tar ett jämt och liksidigt stöd kan man försiktigt ställa den både utåt och innåt. Men din häst är ju väldigt ung ännu så du kan nog ta det ganska lungt. Den kommer att sätta muskler efterhand och få lättare att bära sig och kommer förmodligen att sluta förböja sig.:rofl:

Tack ja du har nog rätt, han måste sätta mycket mer muskler. Jag har fått en hemmauppgift kankse man ska säga att jag ska göra serpentiner och försöka ställa honom som möjligt och även göra stora volter.

Så bra! Försök även att hålla koll på ytterbogen så att han inte svajar iväg med den. Stöd på yttertygelt:d !!!
Men jag vet det är supersvårt. Sitter just nu på en ojämn häst som inte vill ta stöd i högertygeln vilket ju resulterar i att jag i vänstervarvet inte har någon yttertygel:smirk: jaja, det blir väl bättre med tiden!
Lycka till med träningen!

Hur sitter du själv?

Jag har lite problem med att jag "förböjer" mig själv, och därmed följer hästen efter.

Jag måste tänka på att nästan föra fram inner axel lite för att bli rakare.

Tänk att du flyttar in bogen hela tiden- med yttersk.
Ställningen inåt visar dessutom vägen.

Kan inte din tränare hjälpa dig? Man får se till att komma ihåg sina frågor när tränaren är på plats :)

Fö så tror jag inte du vill ha hästen rakSTÄLLD i volten, ställningen sitter i nacken, och den vill du ju ha efter voltens böjning. Rakriktad och spåra är det du är ute gissar jag (viktig ordmärkning).

En 4 årig häst rider man på relativt stora volter. Oftast är det ryttaren som är problemet, man koncenterar sig så på att hästen ska vara böjd och ställd så det blir för mycket, volten är så stor att man knappt behöver tänka på det.

Sen är frågan; är han likadan i båda varven? Hur problemet behöver angripas beror på varför han förböjer sig.

Tänk att du flyttar in bogen hela tiden- med yttersk.
Ställningen inåt visar dessutom vägen.

Fy vilket jobb! Aldrig skulle jag sitta och göra något "hela tiden", och absolut inte på en unghäst. Hitta varför hästen gör så istället för att korrigera.

Ställningen visar inte vägen, det är bara åt det håll hästen vrider nacken. Det går utmärkt att rida på volt med hästen utåtställd utan att den ska svänga utåt. Kroppens vikt och position visar vägen, och vid behov lätt LEDANDE tygel.

Japp sitter också ofta snett... jag viker mig i högersidan, usch...:(
Ett tips jag har fått av en jätteduktig tränare är att titta över ena axeln om jag vill få fram den andra sidans höft. Alltså att jag ska titta över vänster axel för att skjuta fram höger höft. Det hjälper mot min snedhet iallafall!

Tack ja du har nog rätt, han måste sätta mycket mer muskler. Jag har fått en hemmauppgift kankse man ska säga att jag ska göra serpentiner och försöka ställa honom som möjligt och även göra stora volter.

Är inte uppgiften då menad mer att han lätt ska följa vändande hjälper, inte hur han är böjd i vändningarna? Han är ändå rätt ung än.

Jag kan relatera väldigt väl då jag har en lika ung häst med relativt likt problem. Tänk på att allting du gör LÄR honom. Börja inte korrigera saker som troligtvis har sin grund i balansen, hur du sitter och ger hjälper, vad han förstår, osv.

Tycker att utåtställning är just korrigering.
Sen är det givetvis viktigt att man sitter rätt.
tycker oftast att man hamnar dit man tittar.

Tycker att utåtställning är just korrigering.
Sen är det givetvis viktigt att man sitter rätt.
tycker oftast att man hamnar dit man tittar.

Hur skulle utåtställningen vara en korrigering? Jag vill att hästen ska kunna ställa i nacken utan att påverka resten av kroppen, en utåtställning kan då vara en kontroll. Jag kan ställa utåt på rakt spår, antingen en kontroll, eller inför en framdelsvändning/skänkelvikning, mm.

Blicken gör otroligt mycket! Om man börjar i skritt och känner efter hur ens kropp rör sig så inser man hur överskänkeln trycker och flyttar hästen!

Oj du har fått massor av svar och jag instämmer i några även om jag inte läst jättenoga..

Men jag vill understryka några saker och det är att hästen är ung och inte ska ridas mycket på volter alls, utan mer rakt fram och bågar, mm, dvs växla mycket.

Om man rider en så pass grön häst måste man ha koll på sin egen balans för hästen är väldigt lättpåverkad och du har en arab dessutom.....

När du ska rida hästen rak på volten måste du visa genom att verkligen rida den rakt, om du förstår hur jag menar. Du måste vara rakt över hästen och i balans med hästen och inte vika dej eller knipa nånstans. Se till att inte föra fram innerhöften för mycket. Dina egna axlar mer rakt fram. Rid helt enkelt mer som rakt fram.:idea:
Var extra noga med att inte förböja den i halsen bara för att ni går på volt. Halsen ska vara ganska rak. Ställ inte utåt.

Om det inte ändå hjälper så tryck försiktigt in ytterbogen med ytterskänkeln.

Hur skulle utåtställningen vara en korrigering? Jag vill att hästen ska kunna ställa i nacken utan att påverka resten av kroppen, en utåtställning kan då vara en kontroll. Jag kan ställa utåt på rakt spår, antingen en kontroll, eller inför en framdelsvändning/skänkelvikning, mm.

Blicken gör otroligt mycket! Om man börjar i skritt och känner efter hur ens kropp rör sig så inser man hur överskänkeln trycker och flyttar hästen!

Fast nu var det en 4-åring som ska vara mer rak på volten vi pratar om. Då rider man den rakare utan att krångla till det. :idea:

Fast nu var det en 4-åring som ska vara mer rak på volten vi pratar om. Då rider man den rakare utan att krångla till det. :idea:

Svaret om utåtställning var till axel om du sett efter. Mina svar till TS hittar du på andra ställen där jag säger samma sak som du.

Men på rakt spår handlar det inte om ngn utåtställning, utan ställd åt ngt håll.
Om man måste ställa utåt på en ung häst är det korrigering av att ytterbogen inte är med eller att man har ridit den förböjd eller har fysiska svagheter.

Då är det bättre att ha en rak häst o vända för ytterskänkeln o ta ledande tygeltag.

Men på rakt spår handlar det inte om ngn utåtställning, utan ställd åt ngt håll.
Om man måste ställa utåt på en ung häst är det korrigering av att ytterbogen inte är med eller att man har ridit den förböjd eller har fysiska svagheter.

Då är det bättre att ha en rak häst o vända för ytterskänkeln o ta ledande tygeltag.

Om jag rider rakt fram vid staket/vägg är yttersidan den mot staketet/väggen (om jag inte galopperar, då är galoppsidan insidan). Och jag anser fortfarande att ställningen inte är en korrigering, utan en kontroll. Måste man KORRIGERA en ung häst behöver man nog fundera lite över hur man ridit den innan, hur man själv sitter och vad man egentligen ger för signaler.

I ridningen överlag (den "tyska" ridningen) är det så otroligt mycket korrigerande hjälper, istället för att plocka isär och förenkla, ta igenom det man egentligen vill. Hästen ska följa vändande hjälper, fine, öva på det då, men att lägga in en massa "håll i där, tryck där och led där" när det enda man vill är att hästen ska följa vändningen är för mig både onödigt, förvirrande för hästen och ett krångligt sätt att rida.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 759
Senast: Kajsalisa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka