Hur får man hästen att gå på tygeln?

L

Loveme2

:DHej! Hur får man hästen att gå på tygeln? Jag har inte ridit så länge men jag vill gärna veta!

Sv: Hur får man hästen att gå på tygeln?

Bara för att hästen böjer på halsen, betyder det inte att den går på tygeln. Man måste jobba den bakifrån och fram, för att få den att arbeta mer med bakbenen. Börja med lösgörande övningar, så att hästen mjukas upp, t.ex. snett igenom, volter och serpentiner.

Någon annan kanske kan förklara lite djupare?:angel:

Lycka till!

Kram _gummiflis_

Sv: Hur får man hästen att gå på tygeln?

Någon annan kanske kan förklara lite djupare?:angel:

Man tar tyglarna över huvudet och ser till att hästen trampar på dem. :devil:

Att få hästen att gå i form bygger på att den har med sig bakbenen och skjuter på bakifrån. Den trampar under sig och höjer ryggen. Det är det man strävar efter - att få upp ryggen! Kroken på nacken kommer automatiskt om hästen går i en bra form.
MEN kroken på nacken kan finnas där, trots att hästen inte går i form och trampar under sig. Koncentrera dig därför på att få med bakbenen in under hästen.
Framåtbjudning och lydnad är A och O för att hästen ska gå i form.

Ta hjälp av en tränare eller ridlärare så kan de hjälpa dig mer! :)

Lycka till! :)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 041
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
796
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama