Hur får man ett sår att läka....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Seppo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 190
S

Seppo

...så här års? I denna tid på året (rötmånad och allt) är ju som bekant alla sår rätt svårläkta. Det såret min gammelpålle har i näsborren är synnerligen svårläkt verkar det som. Han syddes med kliade upp stygnen rätt snart och såret blir bara fulare och fulare. Det positiva är i alla fall att vi efter en dryg vecka får peta runt såret och nu kan man se att det även finns ett sticksår med i bilden som går rätt igenom överläppen. Får ta ut veterinär igen imorgon och försöka spola rent, men sy igen kan man ju knappast göra. Det här är inte kul varken för Abbe eller mig.

/My

När min hund hade ett sticksår fick jag spruta in streptocillin i såret med en pip. Då läkte det väldigt snabbt. Men jag vet inte om det funkar lika på hästar.

Tror faktiskt att det kan fungera. Det brukar läka jättebra med den salvan.

Till trådskrivaren:
Tror kanske också att man kan tvätta det med koksaltlösning. Fråga din veterinär om denne inte har koksaltlösning i typ dragspelsförpackningar. Funkar jättebra om man ska spola rent i hål och sånt.

Jag sprutade min pålle med nåt som var mot sårinfektion och det blev väldigt fint nu. Det är bara en svullnad kvar, men såret är fint... :)

För några (många) år sen fick min pålle ett riktigt stort, djupt sår (10*10 cm) på bogen. Där hängde det klasar av flugor varje dag tills jag började smeta på träkära rätt på såret. Håller flugorna borta och har viss läkande effekt, låter läskigt men funkade bra...

Liknande trådar

Övr. Barn I dag vurpade Elin i soffan mot soffbordet och fick ett fint hack i pannan. Sekunderna innan hade jag rytit till henne och Isaac att...
Svar
14
· Visningar
8 075
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Tävla/träna trots höglöpande tik hemma?

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka