Hur får man en hingst att sluta nafsa?

S

Sezzan

Jag har en 1.5 åring arabhingst som är jättesnäll och älskar människor.:love:
Han nafsar dock.. inte hårt utan bara på kläderna. Det hjälper inte att konsikvent säga nej. Han går tillsanmans med tre ston (dräktiga). Dom gör så gått dom kan för att uppfostra honom,
Dom biter och sparkar honom så fårt han bits men det hjälper inte.
När han går fram till dom så föltuggar han och så fort dom så mycket som lägger örona bakåt sticker han i väg, men så på några sekunder är han dä igen och nafsar på dom, när han är på det humöret vill säga.
Likadant är det när jag hanterar honom, han bits, jag säger ifrån och han slutar för en kort stund.
Finns det någon som har något bra tips på hur jag ska göra:confused:

Sv: Hur får man en hingst att sluta nafsa?

hingstar är så:smirk: går att få bort helt men det tar ett tag:D

Antar det, men jag är rädd att han blir värre i vår när
han får lite vårkänslor...:rofl:

Synd att han inte har en jämnårig att gå med....

I somras gick han med en kompis och till nästa sommar ska han få gå på hingstbete men för tillfället är det bra min ridhäst som leker med honom ibland. Han har otroligt mycket energi och ibland brukar han få springa lös när jag rider i nån hage, men det hjälper ändå inte.
Hans energi tycks aldrig ta slut...
Och bitas det är det bästa han vet;)

Håller med, vad är det för trams att det är accepterat att bitas.

Ge honom en rejäl smocka.

Jag har slagit till honom men det funkar liksom inte.
Efter bara en liten stund är han där igen.
Tack för tippsen i alla fall:)

Hingstar är hingstar, om du bestaffar honom och han gör samma sak efter en stund, då var inte bestraffningen tillräcklig. Om jag var dig så skulle jag bestämma mig. Antingen så är det okej att han bits, eller så gör du det så obehaglit för honom att han inte glömmer det i första taget.

Jag har själv unghingst och han skulle inte under några som helst omständigheter få tugga på mig, då blir det obehagligt, precis så obehagligt som det behövs för att han inte ska göra om det.

Att slå hingsten varje gång han bits bygger upp ett rejält motstånd hos hingsten och han kommer inte sluta bitas, han kommer att fortsätta bita och sen ta straffet han vet kommer. Dvs han biter och sedan aktar han blixtsnabbt på huvudet för att han vet att det kommer en smäll. Hans förtroende för dig är bränt. Som jag ser det så kan du antingen kastrera om han inte skall gå i avel, eller så får du jobba med ledarskap och horsemanship för att etablera ett ledarskap som din häst respekterar och litar på. En ouppfostrad hingst kan bli farlig.

Som det är nu är han inte farligare än nån annan häst.
Han sparkar inte, är snäll att leda, flyttar på sig och biter inte mer än i kläderna. Det känns som att han respekterar mig, han är lite NH tränad och går efter mig, stannar när jag stannar, ryggar mm...
Men respekterade han mig kanske han inte skulle bitas??
Men i så fall respekterar han ju inte stona heller (trots att han föltuggar åt dom)
Är det nån som har nåt tips på nån bra övning??

om ja hade varit du hade ja gett hästen en tillrättavisning och visat att du inte är nån tuggleksak...
tips:ifall det kliar i tänderna kan du hänga upp en plast flaska ex cola mm, i taket.....har ja till min ponny. biter även i den när han e utråkad.....lycka till!!!!

Min underbara fodervärd jag hade till min lillkille vande av honom med nafsandet helt med klickerträning. Nu, ett år senare, lägger han fortfarande nosen mjukt i min hand om jag sträcker fram den.

Jag vet inte om hon använde belöning i form av havre eller bara beröm just för detta ( det var i det stora hela en underbar väldresserad kille jag fick tillbaka och jag är jätteglad att hon hittade oss...:love: ) men jag kan ju alltid fråga om du vill veta mer hur hon gjorde.

Bara för att hästen ifråga är en hingst, så ska du inte hantera den "hårdare". En hingst kan vara minst lika trevlig/uppfostrad som en valack. Oftast är det människornas behandling som gör att de är tuffare.
Självklart kan en hingst bli "hingstig" på våren. Men jag tror inte att det är här som problemet med naffsandet ligger. :crazy:

Jag vet hästar som är närmre 20 år, som fortfarande inte vants av med denna ovana.

Men som många tidigare sagt, så måste man visa att man inte accepterar sånt beteende.
En av stallpersonalen i vårt stall blev biten av en häst, han bet tillbaka.:devil:

Sålänge allt arbete bygger på respekt från båda hållen, så brukar det lösa sig . :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 009
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Jag har för första gången i mitt liv börjat fundera på försvarsspray och vill veta om någon provat - efter igår är jag rätt skakis...
Svar
12
· Visningar
1 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka